• yrväder

    Sytråden spinner vidare - Julröd rulle:-)

    Här samlas alla sömnadsintresserade, proffs eller totala nybörjare, oavsett vad vi syr. Av någon anledning blir det en hel del barnkläder.
    Alla är välkomna in med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Objects, alltså saker som vi av någon anledning inte blir klara med och inte små flygande tefat som man kanske skulle tro

    Länkar till mönster, butiker osv finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-12-12 11:45
    Coverprotråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m39250800.html

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Julröd rulle:-)
  • Småkottarna

    Elof och Dagny skrev 2008-12-12 21:09:02 följande:


    Skulle bli jättetacksam om någon vill hjälpa mig med två mått!!???1. Mått på ett par muddisar (eller andra byxor) i stl 98. Från skrev till fot samt från midja till skrev...2. Mått på byxor för 3-åring (104?). Midjebredd, från skrev till fot samt från midja till skrev. Skulle bli jätteglad för svar då jag sitter å knopar på julklappar men inte har något mönster att jämföra med...
    Jag gick och hämtade 2 par brax i 98 och 104 men när jag skulle mäta upptäckte jag att någon lekt bort mitt måttband! Ska kolla runt om jag hittar det...
  • Småkottarna

    Håller med mian, även jag som nu börjar känna mig lite "smågammal" här i tråden får inte heller svar på mina frågor direkt... Man blir irriterad men ibland ställs det ju frågor som man faktiskt inte har något svar på och istället för att skriva "jag vet inte" skriver man ju inte alls. Det är bara att upprepa. Dessutom så är sytråden praktiskt taget död från fredagkväll till måndag.

  • Kaja

    Fru Fogeby, det är nog en buff du är ute efter. Information finns på www.buffsverige.se/ Jag gissar att man får justera måtten lite efter hur stretchigt materialet är. Men mät huvudomfång till lagom omfång och så dra lite i tyget för att se hur stretchigt det är och så att det blir lagom. Till vuxna så tror jag att det var 50 i omfång och 40 i längd, men syr man till småpersoner så kan man ju minska de måtten lite.

  • fru fogeby
    mian71 skrev 2008-12-11 23:21:17 följande:
    Vem är det som har sytt såna där halsdukar som är som en tub, som man kan dra upp över huvudet? Skulle vilja ha lite mått för att kunna göra en sån till min Stora.I natt när jag sydde lussekläderna drömde jag om en overlock.. tänk så mycket snabbare det hade gått om jag haft en sån. Undrar om tomten läser min önskelista också?? Om du vill ha en utförlig blogglista hittar du det här: lillofant.blogspot.com/
    är nog detta inlägg du menar.. alltså inget jag frågade om..
    Tygbindeberoende!
  • Villevalle

    Gummsan82 skrev 2008-12-12 10:07:49 följande:


    Någon här som vet hur man tvättar en dunjacka på bra sätt om man inte äger en torktumlare?
    Jag gjorde det en gång, lät den torka på ett element och gick och riste den ca 1 gång i timmen, det blev bra men var jobbigt
  • Elof och Dagny
    Småkottarna skrev 2008-12-12 21:39:39 följande:
    Elof och Dagny skrev 2008-12-12 21:09:02 följande: Jag gick och hämtade 2 par brax i 98 och 104 men när jag skulle mäta upptäckte jag att någon lekt bort mitt måttband! Ska kolla runt om jag hittar det...
    haha, lätt hänt! skulle måttbandet dyka upp så får du gärna göra en snabbmätning... tack för tanken iaf!
    *Kira 070516 & bf april-09*
  • Socialen

    Var på designtirget idag och såg benkeliminis tofflor och vantar. Superfina!! Visst borde man som lite händig kunna sy såna själv?

  • Lallan
    AMDA skrev 2008-12-12 18:34:25 följande:
    Lallan skrev 2008-12-12 14:31:18 följande: Hihi när jag fick hem min maskin så hade jag så brottom att testa broderienheten så jag packade bara upp det o körde igång...sen upptäckte jag att om jag letat lite längre ner i kartongen hade det funnits ett helt start kit med trådar och underlägg hihiInnan du broderar på det du ska ge i present...kör en test på ett likadant tyg så du vet att det blir bra....för ett broderi kan bli väldigt olikaberoende på tyget man broderar på.
    Redan klart Var ju tvungen att kolla vilken av trådarna jag köpt som passade bäst! Nu måste jag bara tvätta tyget innan så att det inte blir otrevliga överaskningar efteråt.
  • Tiro

    Tiro skrev 2008-12-12 14:43:00 följande:


    Jag är bara lite nyfiken. Ni som har "PIF":at, vad har ni då gjort? Jag hade tyckt det var roligt men är alldelse för feg...
    Buffar lite för min undring....
  • mian71

    Kaaja, det var precis en sån jag menade Tack för hjälpen! Nu återstår bara att klura ut ett lagom mått åt Storan. Och sedan lite symaskinsaktivitet innan födelsedagen.

    Har lagt ut bilder på stjärngossen, det var någon som frågade efter det.


    Småkottarna skrev 2008-12-12 21:42:03 följande:
    Håller med mian, även jag som nu börjar känna mig lite "smågammal" här i tråden får inte heller svar på mina frågor direkt... Man blir irriterad men ibland ställs det ju frågor som man faktiskt inte har något svar på och istället för att skriva "jag vet inte" skriver man ju inte alls. Det är bara att upprepa. Dessutom så är sytråden praktiskt taget död från fredagkväll till måndag.
    Om man ska fortsätta diskussionen så måste jag säga att detta är nog den "vänligaste" och mest hjälpsamma tråd jag deltagit i. Är ju inte så där våldsamt aktiv som vissa, men får ändå hjälp med det mesta. För egen del håller jag oftast tyst när jag inte vet svaret eftersom tempot skulle bli ännu högre om man fick 15 "tyvärr kan jag inte hjälpa dig" som svar på sin fråga och då blir ju tråden hopplös att hänga med i till slut.

    Nu får det nog vara slut i rutan för idag, kudden kallar..
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Julröd rulle:-)