• yrväder

    Sytråden spinner vidare - Julröd rulle:-)

    Här samlas alla sömnadsintresserade, proffs eller totala nybörjare, oavsett vad vi syr. Av någon anledning blir det en hel del barnkläder.
    Alla är välkomna in med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Objects, alltså saker som vi av någon anledning inte blir klara med och inte små flygande tefat som man kanske skulle tro

    Länkar till mönster, butiker osv finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-12-12 11:45
    Coverprotråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m39250800.html

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Julröd rulle:-)
  • yrväder
    Humleblomstern skrev 2008-12-14 14:50:30 följande:
    JA, jag vill också bidra! Själv suktar jag efter en KAM-press... Är inne på att göra egna tygblöjor och nog behöver jag en press för en tusenlapp, eller hur? Många blöjor blir det om jag skall kunna motivera ett sådant köp bara... Och jag tänkte inte göra så många. Hmmmm... Förresten, yrväder? Du ligger inte inne med en KAM-press? Skulle man i så fall kunna få hyra in sig hos dig för att knappa ca åtta blöjor?näe tyvärr inte, däremot köpte jag den där tången som fanns på ebay, den är lite strulig och tja, var 4e knapp blir väl skit, men den funkar. Vet dock inte om alla knappar funkar till den, men jag har nog så det räcker till 8 blöjor annars.
  • Tessax

    Ingen som vet??


    Tessax skrev 2008-12-12 13:25:39 följande:
    Hej allihop!Jag har letat som en tok efter någonstans på nätet där de har bra utbud på mellanspårigt manchestertyg (ej finecord alltså) hur länge som helst. Är det nån som har tips på någon bra sida?? Vet redan om Ellos (som enligt vad jag kan se inte har manchester längre) Tygpyssling, Jofotex, Stoff&Stil, tyg.se, MG-tyger, Tradera, Blocket osv men ingen av dom har vad jag söker (dvs någon annan färg än rött, brunt eller svart). Helst vill jag ha duvblå/gråblå mellanspårig men det verkar ju omöjligt att hitta. Tygaffärerna i vår stad är få med dåligt utbud så jag måste beställa via nätet.Är det någon som sitter på adressen till en riktigt bra sajt med manchestertyger? Är såååå tacksam för hjälp!!
  • Humleblomstern

    Vad synd! Nja, det låter inte så bra med en tång där det skiter sig var 4:e knapp...
    Uh, näe jag är så sugen på att köpa en KAM. Tänkte även sy tygbindor och trosskydd att ge bort i present... Det kanske motiverar sig om jag även köper ett verktyg för att trycka metallknappar (ifs har jag redan en liten tång för det som fungerar hyfsat). Ni hör ju, jag vill ju ha en... Ahhh.

  • yrväder

    Humleblomstern skrev 2008-12-14 15:36:46 följande:


    Vad synd! Nja, det låter inte så bra med en tång där det skiter sig var 4:e knapp... Uh, näe jag är så sugen på att köpa en KAM. Tänkte även sy tygbindor och trosskydd att ge bort i present... Det kanske motiverar sig om jag även köper ett verktyg för att trycka metallknappar (ifs har jag redan en liten tång för det som fungerar hyfsat). Ni hör ju, jag vill ju ha en... Ahhh.
    jag har kört med vanliga metalltryckknappar på mina tygisar faktiskt. klart att en kam skulle vara bättre till metallknappar oxå, för jag sålde tången, då jag ändå var tvungen efterbanka med hammaren, för dom satt så dåligt.

    (köper du en så kommer jag nog och hyr in mig den dagen det ska tillverkas blöjor )
  • Humleblomstern

    Metallknappar skall tydligen skära sönder PUL:en sägs det, så det är plast som gäller om det skall bli bra.

    Och du är mer än välkommen att låna min om jag köper en. Hoppas att blöjbehovet kommer snart ;)!

  • Sandra G

    Åh, vad ledsen jag blir. Har i princip sytt klart en klänning till min kompis dotter i julklapp när jag blir tvungen att sprätta bort fickan för att den hamnade snett. Och råkar sprätta sönder tyget. ARG!!!! Nu har jag iaf klippt till två applikationer som jag tänkte sätta över, tror ni att det funkar?

  • GOBLIgobli

    Sandra G skrev 2008-12-14 16:14:06 följande:


    Åh, vad ledsen jag blir. Har i princip sytt klart en klänning till min kompis dotter i julklapp när jag blir tvungen att sprätta bort fickan för att den hamnade snett. Och råkar sprätta sönder tyget. ARG!!!! Nu har jag iaf klippt till två applikationer som jag tänkte sätta över, tror ni att det funkar?
    Så trist! Men att laga med applikationer funkar alltid.
  • Lilltå

    Humleblomstern skrev 2008-12-14 15:49:09 följande:


    Metallknappar skall tydligen skära sönder PUL:en sägs det, så det är plast som gäller om det skall bli bra. Och du är mer än välkommen att låna min om jag köper en. Hoppas att blöjbehovet kommer snart ;)!
    Har du koll på varifrån det var man kunde beställa billigare? Var ju nån inne på sjalbarn som beställde från nån Yahoogroup typ......Är också lite sugen.....
  • yrväder

    Humleblomstern skrev 2008-12-14 15:49:09 följande:


    Metallknappar skall tydligen skära sönder PUL:en sägs det, så det är plast som gäller om det skall bli bra. Och du är mer än välkommen att låna min om jag köper en. Hoppas att blöjbehovet kommer snart ;)!
    okej, har då inte märkt nån tendens till hål i mina bindor och nu har jag använt dom i över 2.5 år.
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Julröd rulle:-)