• yrväder

    Sytråden spinner vidare - Julröd rulle:-)

    Här samlas alla sömnadsintresserade, proffs eller totala nybörjare, oavsett vad vi syr. Av någon anledning blir det en hel del barnkläder.
    Alla är välkomna in med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Objects, alltså saker som vi av någon anledning inte blir klara med och inte små flygande tefat som man kanske skulle tro

    Länkar till mönster, butiker osv finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-12-12 11:45
    Coverprotråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m39250800.html

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Julröd rulle:-)
  • ZyzterZäta
    ami: Interlock är som tunn trikå men man kan säga att det inte har någon avigsida utan ser likadant ut på båda sidorna. I alla fall är den interlock jag köpt tunn. Mycket behagligt att sy tröjor eller pyjamas av tex. Jag har även sytt byxor i det till min son eftersom han är väldigt varm.
    Jersey och Singeljersey skulle jag också vilja veta mer om Jag TROR att det är olika stretchigt men vet inte vilken som är vilken...
  • Zoffix

    ZyzterZäta skrev 2008-12-22 21:07:17 följande:


    ami: Interlock är som tunn trikå men man kan säga att det inte har någon avigsida utan ser likadant ut på båda sidorna. I alla fall är den interlock jag köpt tunn. Mycket behagligt att sy tröjor eller pyjamas av tex. Jag har även sytt byxor i det till min son eftersom han är väldigt varm.Jersey och Singeljersey skulle jag också vilja veta mer om Jag TROR att det är olika stretchigt men vet inte vilken som är vilken...
    Undrar också
  • ZyzterZäta

    Är det någon som handlat på www.tyg.se och kan uttala sig om kvalitet etc på deras tyg? De kallar velouren för "barnsammet" ser jag...

  • zippis

    Småkottarna skrev 2008-12-22 20:31:45 följande:


    isema skrev 2008-12-22 20:28:52 följande:
    Sy rätt över hörnet, så det blir 2 hörn i stället för ett. precis som du gör när du klipper av en bit av sömsmånen på hörnorna när du vändsyr något så syr du istället en söm tvärs över. Förstår du?
    Men den velouren som de haft hittills har inte varit deras egen.
    Den är inte absolut inte tunn och sladdrig. Tvärtom mycket mjuk och tjock! Den nya som man kan beställa nu är deras egen som de skriver i 100% bomull och det går inte att få tag på någon annan stans. Det är nästan alltid polyester iblandat.
  • fru fogeby
    Småkottarna skrev 2008-12-22 20:30:34 följande:
    Är det ngn som har känt på ett plagg från kameleont i det prickiga velourtyget? Vill beställa men tvekar då flera kommentarer på mjukatyget säger att velouren är tunn och sladdrig och känns syntetisk och inte alls så mjuk och gosig som man vill att velour ska vara.. Nån som vet?
    jag har köpt en massa velour därifrån..(dom svarta som finns i bloggen) och jag är jättenöjd med dom.jag tycker det är tjocka och mjuka tyger..
    Tygbindeberoende!
  • zippis

    Jag måste bara säga att jag har plagg från Kameleont Designs sommarkollektion i de tygerna som de nu säljer. Har bla en klänning i mitt galleri med igelkottarna. Den är tvättad hur många gånger som helst då det varit dotterns favorit och de bruna igelkottarna har inte blekts det minsta! Supernöjd med kvalitetn!

  • ami

    ami skrev 2008-12-22 21:03:13 följande:


    Joggingtyg = ganska tjockt tygtrikå = tunnt tygInterlock? Hurdant tyg är det?Jersey?Singeljersey?Tacksam för svar
    Nån av proffsen??

  • Cirrus

    Här håller ni igång ser jag! Jag varken bloggar eller följer tråden speciellt bra just nu, men syr desto mer istället. Både julklappar som ska hinnas med och även lite smått till mina två gossar.

    Vad har ni för syprojekt på gång?

  • Zoffix

    Lustigt att åsikterna gått isär så om mjukatygers velour.
    Jag har varit nöjd med det lilla jag köpt (har dock inte använt det så mycket än så jag vet inte hur tyget klarar många tvättar mm).
    Men man har ju sett att många kallat den tunn, sladdrig mm.

  • Jalapeno

    julklänningar av gammal duk. kom av mej lite idag då yngsta dottern fick vattkoppor och alla sociala aktiviteter imorrn ställs in. varför göra nåt idag som du kan skjuta upp till imorrn?


    Cirrus skrev 2008-12-22 23:25:21 följande:
    Vad har ni för syprojekt på gång?
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Julröd rulle:-)