• yrväder

    Sytråden spinner vidare - Julröd rulle:-)

    Här samlas alla sömnadsintresserade, proffs eller totala nybörjare, oavsett vad vi syr. Av någon anledning blir det en hel del barnkläder.
    Alla är välkomna in med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Objects, alltså saker som vi av någon anledning inte blir klara med och inte små flygande tefat som man kanske skulle tro

    Länkar till mönster, butiker osv finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-12-12 11:45
    Coverprotråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m39250800.html

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Julröd rulle:-)
  • ak74

    Jag har lite svårt att skiljas från mina tidningar...
    Jag syr inte så mycket ur dem men de är bra att bläddra i för att få inspiration.
    Hur är mönstrena från Farbenmix? Är de copywrightskyddade eller kan man använda mönstrena rakt av och sen sälja plaggen?
    Jag har fått för mig att Ottobre och Allt om Handarbete är ganska hårda på det...
    Just nu håller jag på för fullt hemma och tränar på att göra egna mönster. Jag ritar av... och ritar om... testsyr... och ritar om... Hoppas jag får känsla för det snart

  • Kaja
    ak74 skrev 2009-02-09 11:39:52 följande:
    Jag har lite svårt att skiljas från mina tidningar...Jag syr inte så mycket ur dem men de är bra att bläddra i för att få inspiration.Hur är mönstrena från Farbenmix? Är de copywrightskyddade eller kan man använda mönstrena rakt av och sen sälja plaggen?Jag har fått för mig att Ottobre och Allt om Handarbete är ganska hårda på det...Just nu håller jag på för fullt hemma och tränar på att göra egna mönster. Jag ritar av... och ritar om... testsyr... och ritar om... Hoppas jag får känsla för det snart
    Farbenmix tillåter mindre serier. De finns till exempel till salu på DaWanda med Farbenmix som argument för att sälja. De mönster jag har provat är ganska smala i modellen och för mina smala barn så passar det perfekt. Dottern är visserligen normalstor och på henne sitter de perfekt. Bra mönster att rita av också. Och rejält långa serier på dubbelstorlekar. Börjar väl kring 86/92 och går upp till 150-160 någonstans. Jag har sytt massa andra mönster, men Farbenmix passar mitt sätt att tänka.
  • ak74

    När det gäller Ottobre så tycker jag att de nyare numrena faktiskt är mer anpassade för spinkiga barn. Nu börjar mina 2 äldsta bli stora (7 och 11år), så det kan ju också spela in. Men för dottern som drar 122 i midjan och 134/140 på längden, är det lättare att hitta mönster som passar nu för tiden.
    Men när det gäller mindre storlekar så är de fortfarande vida modeller...

  • ak74

    Kaja skrev 2009-02-09 11:45:35 följande:


    Farbenmix tillåter mindre serier. De finns till exempel till salu på DaWanda med Farbenmix som argument för att sälja. De mönster jag har provat är ganska smala i modellen och för mina smala barn så passar det perfekt. Dottern är visserligen normalstor och på henne sitter de perfekt. Bra mönster att rita av också. Och rejält långa serier på dubbelstorlekar. Börjar väl kring 86/92 och går upp till 150-160 någonstans. Jag har sytt massa andra mönster, men Farbenmix passar mitt sätt att tänka.
    Kanske kan vara värt att testa...
    Har du någon länk till mönstrena så man kan se sortimentet?
  • Kaja
    ak74 skrev 2009-02-09 11:47:56 följande:
    Kaja skrev 2009-02-09 11:45:35 följande:
    Kanske kan vara värt att testa...Har du någon länk till mönstrena så man kan se sortimentet?
    www.farbenmix.de
  • Dora

    ak74 skrev 2009-02-09 11:49:08 följande:


    Nä... Nu är det lunchdax Nån mer än jag som "jobbar" idag?
    Japp! Jag sliter ut mig totalt...
  • ak74

    Det värsta när man é på jobbet är att man tänker för mycket
    Man planerar alldeles för mycket som man ändå inte hinner med när man kommer hem... Och sen känns det som om man inte har hunnit med nått

Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Julröd rulle:-)