• So nice

    Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder

    fortsätter våra diskussioner om ev. framfall

  • Svar på tråden Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder
  • lycktan

    Pyttis: vi gick och fira hela familjen
    Har mått så dåligt över något som sen visa sig vara nått annat :-/

  • So nice

    Lever denna träden ännu?

    En liten uppdatering för min del!

    Jag kommer nu göra min 3 dje operation för behandling av Rectocele!
    Jag är värre än jag någonsin har varit tidigare, Jag vet inte vad jag ska tro längre!! 

    Pyttis hur har det gått för dig?
     

  • Minnie7

    Hoppar gärna in här också... 4 veckor sedan jag förlöstes. Var hos gynekologen förra veckan pga misstänkt framfall. Hon sa att jag var slidväggen var slappare än efter en normal förlossning men att det ev. kunde gå tillbaka. Jag är mer tveksam eftersom jag hade tendenser även före förlossningen. Även spruckit upp lite i mellangården så något tittar fram längst bak i slidan. Vad är det tro?? Inga besvär med att hålla avf. tack och lov.


    Mina besvär känns ju små jämfört med flera av er andras, men jag hoppas ändå att någon kanske har ett råd eller tips att komma med. Börjar bli smått deprimerad nu...

  • Gladhannapanna

    So nice: Jag mår rigktigt bra faktiskt! Känner inte av några besvär även om jag tycker att det fortfarande är lite framfall kvar, både bakre och främre. Är noga med att gå på toa varje dag för att inte töja ut det bakre i onödan.

    Om jag slarvar med att knipa händer det att jag läcker lite, det är trist men jag får ju se till att knipa så att det inte händer!

    Trist att du måste göra om din op och att du är så dålig! Min gyn sa att man inte gärna syr in stabilisering på yngre kvinnor eftersom det kan påverka sexlivet negativt, men att ha stora problem med framfall kanske är värre? Hon sa att jag också kan behöva göra om min op om några år eftersom det finns viss återfallsrisk. Trist men jag förtränger det så gott det går!

    Isa: Hoppas att det går tillbaka och att din bristning läker bra! Knip så gott det går, det kan göra att det går tillbaka om det inte rä någon muskel som släppt.

  • Estrelinha

    Jag hoppar in i tråden och hoppas på att bli lite klar över vad jag råkat ut för och om det finns nån chans att kroppen reder ut det på egen hand eller om det går att reparera....

    Jag förlöstes för lite drygt en månad sen, en mycket utdragen historia som slutade med klipp i mellangården. Efteråt visade det sig att den övre väggen i slidan ramlat ner och nästan ut =S. Förlösande BM sa att det kan bero på försvagade Bb-muskler (trots att jag knipit slaviskt under grav. =( )och att det ev kan gå tillbaka själv men att om den inte gör det och ifall jag tycker det är problem så får man titta på det. Nån som känner till vad jag pratar om? Än vet jag inte riktigt vad för slags "problem" jag kan förvänta mig men tycker ibland när jag går att det liksom är något i vägen, inte så att det gör ont, men det känns riktigt sjukt. Typ som att en tampong är på väg ut fast inte alls så fast att det skaver. Inbillar mig att det kommer bli besvärligt vid framtida samlag, eller??? Jag tycker inte att det ser nåt bättre ut nu 1mån efter förlossningen, hur lång tid ska man ge det???

  • Gladhannapanna

    Estrehlina: det låter som framfall av främre slidväggen. Det går att operera men det gör man inte förrän ca ett år efter att man fött sitt sista barn. Återfallsrisken vid en ny graviditet är 100% oavsett om man föder vaginalt eller snitt.
    Jag tror att man kan ha nytta av en ring som håller upp, fråga läkare!

    Jag har haft både främre och bakre framfall och min erfarenhet är att det inte är något problem med sex! Alltid något i eländet!!!

  • Hibiscus

    hej tjejer!
    har länge tänkt uppdatera men mått skit rent ut sagt så jag har ej orkat..
    har aldrig känts bra efter op- har varit ett antal gånger till DS fick tillslut göra ännu en defekografi- tarmtömmningsröngen och den visar att mitt rectocele är oförändrat sen innan op på 4 cm och det var det innan denna op så jag tror att det från början aldrig blev bra- då dom gjorde väggen som en klump också som rent ut sagt är förfärlig att känna av så fort jag är uppe o går (hade jag vetat attdet aldrig skulle bli bra- utan värre med att rectumväggen är enligt mig förstörd med en massa oliga hårda flikar o klumpar som skaver mot framväggen osv hade jag aldrig låtit dom röra väggen- hade det behagligare innan..-jag går på bäckenbottencentrum för att på något sätt lära mig att sköta magen utan att trycka osv o för mig är det så att jag måste använda en vattenpip (litet vattenlavemang) för att överhuvudtaget kinna tömma det sista..o hur roligt är det tror ni?? känns som att jag inte har ett värdigt liv längre.. varje dag lunelax och varannan dag movikol och denna vattenpip....
    för mig så hadejag ju ganska omfattande problem med ett enterocele också och som tur är så är den på plats men destoviktigare att jag ej får trycka.

    mina problem med rectocelen (den jäkla klumpen...)gör att jag knappt vill vara uppegående tå den trycker o skaver mot andra väggen och att jag har en enorm tyngdkänsla i hela underlivet- både fram-bakvägg o även livmodern som trycker ned- värre vissa dagar..

    sista läkarbesöket-jag var helt förtvivlad över min situation och försökte få en op av rectocelet igen men denna läkare var mycket bestämd o blev nästan arg då hon menade på att om jag skulle opereras igen nu- så skulle det bli ännu värre....??? och jag skulle bedömmas igen om ett halvår, dom har ju läkarutlåtandet från tarmtommningsröngen av att det aldrig blivit en förbättring- det var dessutom samma läkare på DS som skrev remiss om röntgen som sen sa att op nu skulle det bli värre...fattar inte...?

  • Hibiscus

    So Nice! måste fråga dig. är det på ds fortfarande du ska op? och sa dom inget sånt till dig att op nu skulle göra saken värre? jag vet faktiskt inte vad hon menade riktigt när hon sa så?
    Nu ska jag åter på ett besök i veckan dit (är nästan bosatt där nu känns det som..av olika anledningar)men i ett annat ärende..har så mycket underlivsbesvär nu.. lite andra grejer som bla förstorad livmoder med myomer som trycker- ska se om jag får göra en embolisering av dessa- då dom på ds säger hela tiden att jag ej får ta bort livmodern av den anledningen att då rasar jag pga dålig binväv....är så trött på allt..  

  • Gladhannapanna

    Hella: men så gräsligt jobbigt du har det!!! Jag hoppas att de kan hjälpa dig så att det blir bättre för så här kan du ju inte ha det!

    Jag hade ju en superläkare som jobbar inom SU i Göteborg, hade du haft möjlighet hade jag tipsat om att använda vårdvalet och söka henne! Eva Dahlgren

Svar på tråden Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder