• So nice

    Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder

    fortsätter våra diskussioner om ev. framfall

  • Svar på tråden Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder
  • Hibiscus

    Hej Lisafisan!
    Oj var inte meningen att skrämmas, jag tror nog att i de flesta fall så går det bra och det är väl så att man hör om dem som det inte gått bra för eftersom en besvikelse finns där- de som har lyckade op tänker inte på att skriva om dem på samma sätt som de mindre lyckade.
    Det kommer gå bra ska du se! vet hur nervös man är innan o har såna förväntningar så man vill inte höra helst att det kan misslyckas eller jag kommer ihåg när jag blev uppsatt på op- då visste jag knappt att det kunde gå mindre bra o vet hur nervös o osäker jag blev då jag läste om nän som det inte hade gått för.
    tyvärr är ju alltid op en risk för komplikationer det ska man ha i bakuvudet men det blir ju i det flesta fall bra.

    är själv mycket nervös för min väntade hysterektomi efter att jag läst om komplikationer....men men
    man får försöka vara positiv!

    har inga råd om vad du ska säga till läkarna mer än fråga hur o vad dom kommer att göra.
    Efter op-läkningstiden så är det jätte viktigt att inte bli hård i magen- sköt magen helst varje dag och inte trycka- det är inte så lätt men ett måste.

    Vad jag gör: (får fortfarande inte trycka- gäller helt framöver enl läkare och även teraputen jag går hos på båckenbottencentrum- blev skickad dit för att lära mig att sköta magen efter op....)

    dricker bara vatten ca 2 liter om dagen
    1 lunelax varje morgon- bulkmedel- gör att tarmarna får jobba lite
    1 movicol varannan dag på kvällen- lösgör det så att det inte är för hårt o lättare glider igenom...
    detta har jag fåt "order" om av teraputen  på sjukhuset sen fortsätter jagmed mitt egna som är:

    Kaffe direkt på morgonen (o cigg tyvärr, då jag är rökare men det har alltid fått fart på min mage så nu vagar jag inte sluta....)
    alltid fiberhavregrynsgröt till frukost med 1 msk psyllymfrön o katrinplommon
    sen kör jag lite magdans nån minut på morgonen för att det ska sätta fart i tarmarna

    det här funkar bra för mig att jag inte behöver trycka- MEN problemet är ju mitt rectocele som gör att det sista fastnar där... skulle jag va som förr- skulle det va som en "dans" med denna kompott

    du ska inte lyfta något överhuvudtaget efter op, var så försiktig du kan ta hjälp av någon med damsugning o allt tills du varit på återbesök oftast 3 mån efter o du får klartecken för att börja leva normalt igen.

    ska tänka på dig- kommer gå bra! Hella

  • Lisafisan

    Tack Hella,

    för din omtanke och dina tips. Jag ska lifta med din namne (tro det eller ej) i morgon bitti! Måste vara ett gott tecken :)

    /L

  • Hibiscus

    so nice: Vilka massa olika bud tänkte på att du ska vara "sängliggande efter op o en del (hon som op mig) säger ut o gå o gå direkt efter op, sa dom inte så till dig med om jag inte minns fel? hur som helst så tror jag nog att det är bättre att ta det sååå lungt första tiden. Kommer gå bra denna gång So nice! ska försöka få Jan z att kolla på mitt rectocele sen efter min hysterektomi återhämtning

  • Gladhannapanna

    Lisafisan: jag mår bra efter mina op, gjorde det främre i mars förra året och det bakre i höstas. Det är superviktigt att följa alla restriktioner efteråt. Jag hade rejält ont under lång tid efter op i höstas, men nu mår jag bra som sagt. Är också noga med att gå på toa så fort jag behöver för att undvika förstoppning. Du kan läsa bakåt i tråden om mina erfarenheter efter op. Lycka till!!!!

  • mani79

    Hej! Hoppar in en sväng. Jag har fått konstaterat framfall av slidväggarna och har problem pga av framfallet. Droppar när jag hostar, problem att tömma tarmen, ont efter sex(tyngdkänsla, svullen och öm), känner mig väldigt öppen, kunde inte ha tampong etc. Nu är jag gravid igen och är livrädd för att ett utdraget krystningsskede ska förvärra allt. Första förlossningen krystade jag i över en timme. Ni pratar om muskler som är av, hur har det konstaterats? Mitt knip är tydligen bra men det hjälper inte så jag undrar om det kan vara något med musklerna. Såg också prat om bindväv, vet att jag har dålig bindväv. Hur påverkar det?

  • Hibiscus

    Det här om dålig bindväv- har funderat på det mycket ända sedan jag gjorde min framfallsop- å hon läkaren sa att jag har dålig bindväv å att tex bla: bristningar som man har är bindväv som spricker menade hon på- stämmer de?

    det jag tycker är konstigt är att jag har inte mycket bristningar trots 2 graviditeter o lite överviktig- jag har knappt ingen bristning på magen, har lite på höfterna, framsidan på låren och på brösten, man har ju sett dem som har massor med bristningar- så är absolut inte fallet för mig, men det kanske inte samma sak ändå? någon som vet? funderar mycket på detta nu iomed att min läkare som op mig för rectocelet sagt att jag absolut inte ska ta bort livmodern pga dålig bindväv och denna läkare som undersökte mig nu sist sa att den ska bort!!! o när jag förtvivlat sa att nej- jag har för dålig bindväv å då rasar jag enl din kollega...varpå han svarar förundrat, vem har sagt det? o du har inte sämre bindväv än någon annan...vem har rätt? den som gjorde en dålig op,som aldrig verkar ha rättat till rectocelet, hon har ju iofs sett bindväven på ett helt annat sätt, men jag kom på en sak hon sa en gång då jag ringde henne efter då jag tog upp nåt om att jag har dåligt bindväv (kommer inte ihåg vad jag frågade om) men vad jag minns är att jag reagerade på hennes svar då som var- jahaja ja jag sa det va....mycket konstigt svar tyckte jag redan då.

    Nej men hua, ni hör vad jag funderar på en massa....är orolig..
    vad har era läkare sagt om dålig bindväv- hur kan dom konstatera det?
    och har ni mycket bristningar (men det är kanske inget man kan avgöra om med bindväven...?

  • Minnie7
    mani79 skrev 2011-05-17 08:39:54 följande:
    Hej! Hoppar in en sväng. Jag har fått konstaterat framfall av slidväggarna och har problem pga av framfallet. Droppar när jag hostar, problem att tömma tarmen, ont efter sex(tyngdkänsla, svullen och öm), känner mig väldigt öppen, kunde inte ha tampong etc. Nu är jag gravid igen och är livrädd för att ett utdraget krystningsskede ska förvärra allt. Första förlossningen krystade jag i över en timme. Ni pratar om muskler som är av, hur har det konstaterats? Mitt knip är tydligen bra men det hjälper inte så jag undrar om det kan vara något med musklerna. Såg också prat om bindväv, vet att jag har dålig bindväv. Hur påverkar det?
    Låter som mig... Fast vi har ju inte haft sex ännu. Jag funderar också på hur i all världen jag ska kunna ha tampong sedan. Fick ett par knipkulor av en kompis, men hur ska jag kunna använda dem?!?! De skulle ju ramla ut av sig själva... Någon som vet om man kan använda dem ändå vid framfall??

    En annan fråga: Jag har svårt för att fisa... Hänger det ihop?!?! (jag vet, löjliga frågor...)
  • mani79

    Ang dålig bindväv. Jag har extremt mycket bristningar på benen. Dessa fick jag redan som 11-åring när puberteten satte igång. Märkligt nog fick jag inga bristningar pga graviditet. Däremot har jag dåligt läkekött, får stora ärrbildningar och har generellt rynkig och trött hud. Allt som jag tror är tecken på dålig bindväv. Jag har kontakt med en gynekolog vid Lunds universitetssjukhus, hon vill titta på mig två månader efter förlossningen och pratar om op. Är verkligen deppig pga det här. Tänker och märker mitt underlv hela tiden och är rädd för konsekvenserna av en op.

  • Hibiscus

    hej Mani!
    vet precis hur det känns att känna sitt underliv hela tiden det är ju samma här...  (och vissa dagar är värre men har märk att det är beroende på var i menscykeln jag är) men nu är du ju gravid också o då känns det  mera pga svullnad o den extra tyngden uppifrån. var inte rädd för kommande op! o det är ju jätte bra att du ska träffa en gynekolog sen- ta då upp allt skriv ned alla dina frågor innan men nu är det kanske ett tag till dess- hur llångt gången är du? 

Svar på tråden Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder