• So nice

    Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder

    fortsätter våra diskussioner om ev. framfall

  • Svar på tråden Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder
  • Hibiscus

    Apropå mellangården: där har jag verkligen ingen aning om hur min är- har aldrig hört nåt om den, så jag antar att den åtminstonde är bra..men ni som vet vad/hur mäts den från hål till hål eller? är det så den mäts så har jag inte tätt emellan iallafall men jag kanske är ute å cyklar...ang fisar så får jag också ta i en del..är väldigt gasig i magen emellanåt o dom kommer inte ut lättvindligt..haha kanske tur det...men har inte satt det i samband till rectocelen, tror inte att det är samband med det, då gubben min är ganska fisig..haha vilket snack...o han tar i med har jag sett

  • Minnie7

    Ja, mellanväggen mäts hål till hål. Min gyn mätte med ultraljud och fick det till 8 mm. Vill absolut ha mer. Besvären jag har är öppenhetskänsla (inte alltid)- när jag kissat och torkar mig känns det som om man tvättar långt upp och sedan måste jag trycka ut lite luft när jag ställer mig upp, skav (ffa när jag böjer mig), värk (ibland värk i mellangården eller generellt i underlivet), känns som om urinröret hoppat ner ett hack för det känns inte som innan när jag kissar samt att jag inte tömmer tarmen helt utan känner mig lite fisig och pruttig hela tiden. Känner mig också kissnödig mkt (ej UVI känsla) som om jag skaver emot urinröret eller nåt...

  • nian74
    Minnie7 skrev 2011-06-30 20:29:52 följande:
    Ja, mellanväggen mäts hål till hål. Min gyn mätte med ultraljud och fick det till 8 mm. Vill absolut ha mer. Besvären jag har är öppenhetskänsla (inte alltid)- när jag kissat och torkar mig känns det som om man tvättar långt upp och sedan måste jag trycka ut lite luft när jag ställer mig upp, skav (ffa när jag böjer mig), värk (ibland värk i mellangården eller generellt i underlivet), känns som om urinröret hoppat ner ett hack för det känns inte som innan när jag kissar samt att jag inte tömmer tarmen helt utan känner mig lite fisig och pruttig hela tiden. Känner mig också kissnödig mkt (ej UVI känsla) som om jag skaver emot urinröret eller nåt...
    Det låter precis som mig innan operationen. Om du fött barn färdigt så tycker jag absolut du ska se till att få detta fixat!

    Ett tips så länge är att smörja in med ovesterinsalva som finns receptfritt på apoteket så slipper du förhoppningsvis den torra skavande känslan. 
  • Minnie7

    Tack, jag smörjer med Ovesterinkräm och det har blivit lite bättre när jag går iallafall. Ja, om besvären kvarstår ska jag definitivt få det fixat.

    Hur länge efter op tog det innan du var återställd? Restriktioner efteråt??

  • pseudonym1

    Hej.
    Hoppar in här med en fråga till er som verkar va kunniga i området!
    Mitt första barn tittade jag aldrig på mig själv efteråt men kände ju att det blev lite större därnere...
    För 3 månader fick jag mitt andra barn och när jag tittar med spegel så ser det skumt ut...
    Det ser ut som att två små köttbollar som ligger i i slidmynningen (under urinröret osv) och själva slidhålet är mellan dessa små bollar...
    Jag trodde det var framfall l men gynekologen sa att det inte va det och att det var slidväggen som var ngt förslappad pga svagt bäckene. Det såg normalt ut för efter förlossningen och skulle bli bättre...

    Men när jag läser här så tycker jag det låter som framfall av ngt slag... Vad tror ni? Känns ju bra att gynekologen sa att det såg normalt ut men jag tycker det känns fel..
    Han tittade med vaginalt ul och sa att livmodern var normalstor osv... Om det hade varit livmoderframfall, hade han inte sett det då!
    Vill börja löpträna igen. Kan det förvärra? Mår skit över det här...

  • Minnie7

    Catinkan: det är tydligen vanligt att slidväggarna förslappas när man fått barn vaginalt. Ibland kan det återgå till det normala mha knipövningar. Ibland inte. Man ska ge det 6 månader- 1 år efter förlossningen vad jag har förstått. Förstår precis hur du har det. Det är tre månader sedan jag förlöstes också och jag väntar otåligt att det ska bli bättre. Om du inte har några besvär av det brukar man inte åtgärda det. Men ibland utvecklas det till framfall (fråga mig inte om skillnaden mellan försvagad slidvägg och framfall) med besvär och då kan det åtgärdas genom operation.

  • So nice

    mellanväggen sys ihop de börjar nere vid analen och syr ihop hålet lite!!

     

  • Neville

    hej. Tänkte bara uppdatera er lite. jag opererades för ett bakre framfrall den 23 maj, allt gick bra, jag åkte hem samma dag. låg  i soffan i vecka, kunde inte sitta på tre och mår nu ganska som vanligt. Visst är det lite ömt ibland, men annars okej.

    Till mitt bekymmer. Jag trodde att det var mitt bakre jag fick hjälp med. Under all sjukskrivningstid kika jag ner en gång, men har låtit allt vara så det ska läka så bra som möjlig. tills häromdagen.

    Jag kan berätta för er att hela min operation är fejk, allt är fejk och hjälpen jag ville ha blev i stället gömd. Mellan gården har läkaren byggt upp bra, känns coolt att ha lite större mellanrum mellan hålen. Men resten då?
    inget alls. Framfallet bedömdes visst till att vara litet, så att det är inte gjort ett skit åt. Det sitter bakom en jävla extra vägg då läkaren sydde ett par exktra stygn vid hålet.
    Jag har ringt in och frågat, så ja, dt stämde. inget ärr gjort på insidan. de trodde det blev meddelat till mig. i alla papper, alla sjukskrivnings papper och allt, står det operation för bakre framfall.

    De första veckorna kunde jag gå på toa normalt, drack något för att det skulle bli lösare i magen så det var väl et som gjorde det, för nu sitter jag här, kan inte gå på dass normalt, det främre framfallet som ignorerades skaver och häger värre än förut och allt jag  har en en mellangård på två extra centimeter.

    Jag har ärligt gråtit i flera dagar. jag är 24 år och har försökt att få hjälp i två år och vad får jag för det? en mellangård.
    Jag har ont, det skaver, det tynger, jag kan inte gå på dass, men läkaren ansåg att känslan jag hade av att vara öppen var mitt största problem, så hon löste ju det.

    Så hallelujah! Vad gör jag nu? går till en läkare till som idiot förklarar mig för min ålder? tycker jag ska vara nöjd som det är?

    Jag gillar sahlgrenska, läkarna med, men är så besviken. Hade jag vetat att det var det här som skulle hända hade jag aldrig gjort det.

    Förlåt, det blev långt. men jag visste inte vart jag skulle vända mig. förlåt.

  • Hibiscus

    Nääe Neville vad ska man säga...kan inte annat säga att jag förstår precis hur du känner just nu- arg besvikelse, frustration mm, Vi är ju lite av i samma sits då- då jag gjort en rectocele op som överhuvudtaget från början inte blev tillrättad som det ska, men som dessutom blev värre än innan op med en stor förfärlig klump med småklumpar på alldeles i slidöppningen som jag nu känner så fort jag är uppe o går...men rectocelet är fortfarande på 4 cm precis som det var innan op- nej fyy säger jag bara- Neville har du återbesökstid inbokat? om inte så begär att få det!

Svar på tråden Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder