• misstristess

    Veckomatsedel à la budget

    Tråden för oss som vill hjälpas åt med att planera matsedeln utifrån säsongens varor och veckans extrapriser.

    Vi strävar efter att få ihop en näringsmässigt bra och varierad matsedel som dessutom kostar så lite som möjligt!

    Även öppet för prat kring mat i största allmänhet och billig mat i synnerhet.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-06 10:11
    Extratråd där vi kan samla våra matsedlar och recept.

    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m42881164.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-14 16:11
    Den nya tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m43077487.html

  • Svar på tråden Veckomatsedel à la budget
  • kokos

    misstristess skrev 2009-02-01 08:47:02 följande:


    Jag brukar spritsa moset som en ram i en form. I mitten lägger jag den tinade fisken rätt så tunt, saltar. Såsen brukar vara en vit grundsås gjord på mjölk och så reder jag den med mjöl, lite tjockare än vad jag brukar. Fisken släpper lite vätska i ugnen så jag vill inte ha en tunn sås.Smaksättningen av såsen kan varieras, ibland bara dill, men man kan ha i räkor eller mjukost om man har det.Brukar blanda i en ägggula i moset så att det får fin färg.Sen stoppar jag in allt i ugnen på 175-200*, lite beroende på hur tjock fisken är och om jag har kallt eller varmt mos. Ställen formen i nedre delen av ugnen. Tiden brukar vara ca 30 min, men jag kollar alltid fisken så att den är vit och klar.
    MMMums! det lät gott. tack det måste jag testa en dag
  • misstristess

    Använder man tjocka filéer eller fryst fiskblock så skulle jag förkoka fisken ca tio-femton minuter i lite buljong först. Jag gör det i samma form som den färdiga gratängen i så fall. Slår varm buljong över och stoppar in den i ugnen, man ser på fisken när den börjar bli klar. Sen kan man använda buljongen i såsen om man vill, eller bara hälla av den och spritsa ut moset och slå på såsen och slänga in allt igen tills det är helt klart.

  • misstristess

    Allt prat om tzaziki har gjort mig sugen på grekiska köttfärsspett.
    Kom på att jag har en grillpanna, kan ju grilla dem!
    Och så en potatissallad till det och tzaziki, nästan som på sommaren.

  • Karlsson

    Har gjort matsedeln för nästa vecka. Har mycket köttfärs, skinkstrimmel och kycklingfileér i frysen, även några fläskkareér och färdigkokt kött. Så jag tänkte handla så lite som möjligt denna vecka, utnyttja allt jag har.

    Mån: Köttfärsbiffar med pepprig sås och mos

    Tis: Pasta med kycklingsås

    Ons: Broccoli och skinklåda

    Tor: Gulaschsoppa

    Fre: Lasagne

    Lör: Grillad fläskkarré, egna klyftpotatisar, vitlökssmör

    Sön: Flygande Jacob

    Nästa gång jag gör tzatziki ska jag byta ut den fruktansvärt dyra gurkan mot riven morot istället. Igår blev min tzatziki dyr pga av att gurkan kostade 33 kr Dyrare än köttet faktiskt!!!

  • misstristess

    33 kr för en gurka!!!

    Vansinnigt, men den kanske var väldigt stor?

  • MrsQuitaz

    misstristess skrev 2009-02-01 08:05:35 följande:


    Vilken sorts ris använder du? Med eller utan klibb?
    vi använder bamati ris, men tycker också att riset på lidel är supergott och BILLIGT! 5kg eller 4 kg för 39,90 kr!
  • Karlsson

    Nej inte direkt Kilopriset var helt galet, 59.90!

    Det var nästan det enda jag behövde köpa och det är långt till nästa butik så det var bara att betala....

    Dom hade däremot kanonpris på blandad frukt, 9.90 kg. Man fick ta både päron, äpple, bananer och apelsiner Så det blev fruktsallad som efterrätt.

    Men nästa gång blir det morot i tzatzikin!!


    misstristess skrev 2009-02-01 09:37:23 följande:
    33 kr för en gurka!!!Vansinnigt, men den kanske var väldigt stor?
  • misstristess

    Ser att Netto ska ha billig Pangasiusfilé (45kr/kg) och paprika (30kr/kg).

  • misstristess

    Man kan ju riva ner vad man vill i såsen, kanske vitkål. Det är nog mycket vitlöken som sätter smaken!

Svar på tråden Veckomatsedel à la budget