• misstristess

    Veckomatsedel à la budget

    Tråden för oss som vill hjälpas åt med att planera matsedeln utifrån säsongens varor och veckans extrapriser.

    Vi strävar efter att få ihop en näringsmässigt bra och varierad matsedel som dessutom kostar så lite som möjligt!

    Även öppet för prat kring mat i största allmänhet och billig mat i synnerhet.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-06 10:11
    Extratråd där vi kan samla våra matsedlar och recept.

    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m42881164.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-14 16:11
    Den nya tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m43077487.html

  • Svar på tråden Veckomatsedel à la budget
  • PerG

    Håller med! Har dessutom en bok "Svensk Husmanskost" av Tore Wretman som innehåller i princip ALLT om klassisk husmanskost!


    misstristess skrev 2009-02-17 20:05:47 följande:
    Att laga själv är egentligen inte så svårt, men man behöver få in vana och lära sig en handfull bra grundrecept.Kanske lite töntigt, men jag tycker att de hederliga kokböckerna som Vår kokbok och Rutiga kokboken är lite underskattade i dessa tider när marknaden drunknar i färgglada moderna kokböcker.I de gamla kokböckerna finns många bra basrecept som man kan utgå ifrån. Har maningen så kan det vara en bra investering, antingen på bokrean eller begagnat.
  • Loove84

    Måste bara säga att till fisk är en kallsås gjord på Estrella dipmix dill&gräslök VÄLDIGT gott och inte dyrt om man som jag alltid har majonäs och filmjölk i kylen!

  • kariba

    Loove84 skrev 2009-02-17 22:47:53 följande:


    Måste bara säga att till fisk är en kallsås gjord på Estrella dipmix dill&gräslök VÄLDIGT gott och inte dyrt om man som jag alltid har majonäs och filmjölk i kylen!
    Mått?
  • Loove84

    kariba skrev 2009-02-18 09:17:22 följande:


    Loove84 skrev 2009-02-17 22:47:53 följande:
    Mått?
    Det står bak på förpackningen
  • drea

    Någon som har recept på god vitkålssoppa? Tänkte laga det i morgon...

  • ingra

    Loove84 skrev 2009-02-17 22:47:53 följande:
    [citat]
    Måste bara säga att till fisk är en kallsås gjord på Estrella dipmix dill&gräslök VÄLDIGT gott och inte dyrt om man som

    Låter spännande!!
    Hur mkt majonnäs och fil har du??
    //
    Ingela

  • Karlsson

    Idag hittade jag rimmat fläsk på bit för 43.90kr/kg på Coop forum

    Högrev åke också ner i vagnen, 49.90kr/kg. Bra att göra tjälknöl som är en favorit här hemma

    Annars var det tråkig handling idag, bara en massa basvaror som mjöl, socker, chilisås, senap, bönor, tomatkross osv....

    Annars lunkar veckan på och det är sååå skönt att ha planerad matsedel när man börjat jobba igen. Mycket stress och irritation som man slipper då man vet vad som ska lagas och allt som behövs finns hemma.

  • PerG

    Jag sa ju det! ;) ... Du måste handla på dyra affärer i vanliga fall... ;)


    Karlsson skrev 2009-02-18 16:12:36 följande:
    Idag hittade jag rimmat fläsk på bit för 43.90kr/kg på Coop forum
  • misstristess

    Tjälknöl är inget man lagar i skåne.

    Hur gör man? Jag ar ju min gamla älgstek i frysen fortfarande.

    Här är det inget som går enligt planerna, barnen far och flänger nu på lovet och för det mesta får jag äta ensam.

    Pitabröd har jag aldrig bakat.
    Själv efterlyser jag recept på goda släta bullar att göra semlor av. Tycker att de flesta hembakade jag smakat är en aning kompakta, jag vill ha mina luftiga.

Svar på tråden Veckomatsedel à la budget