• misstristess

    Veckomatsedel à la budget

    Tråden för oss som vill hjälpas åt med att planera matsedeln utifrån säsongens varor och veckans extrapriser.

    Vi strävar efter att få ihop en näringsmässigt bra och varierad matsedel som dessutom kostar så lite som möjligt!

    Även öppet för prat kring mat i största allmänhet och billig mat i synnerhet.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-06 10:11
    Extratråd där vi kan samla våra matsedlar och recept.

    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m42881164.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-14 16:11
    Den nya tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m43077487.html

  • Svar på tråden Veckomatsedel à la budget
  • Karlsson

    Ska testa receptet. Min man sa att han ska ta barnen ut från huset och smyghandla ett paket korv i fall att....Han minns hur det blev förra gången jag var på falafelhumör och hittade ett 'bra' recept.
    Jag tycker om att laga mat och får ofta höra att jag är bra på det. Använder sällan eller aldrig recept men när det kommer till falafel .......... Men det är ju så sjukt gott så jag kan ibland inte låta bli att testa igen....
    Nåja, denna gång ska det gå

  • misstristess

    Jag gjorde något som jag inte har gjort på länge igår. Jag köpte färdiga fiskpinnar!
    Var iväg och handlade med den ene sonen och han sa att det var evigheter sen sist och att det var bara att köpa.

    Veckans matsedel kommer baseras på fiskpinnar, färs och tjälknöl.
    Så här långt:

    Söndag: tjälknöl med potatisgratäng, bearnaisesås och kantarellsås
    Måndag: köttbullar och kokt potatis
    Tisdag: fiskpinnar med potatis och stuvad spenat
    Onsdag: pytt i panna på knölen
    Torsdag: De ultimata sojabönsbiffarna (recept enl Kime)

    Fre-sön har jag ingen aning om. Verkar som om jag gör bäst i att vänta med planeringen där.

  • misstristess

    Har provsmakat tjälknölen nu. Gott!!!

    Saftig och mör med en tydlig smak av lagerblad. Ser ut som rostbiff, rosa i mitten.

  • Kime

    Ja just det, söndag idag. Bara att knåpa ihop en veckomatsedel alltså. Suck! Är fortfarande så förkyld att det är en pina att leva över huvud taget Frågar mig i mitt stilla sinne hur mycket snor som egentligen kan rymmas i en näsa. Tydligen oväntat stora mängder. Känner mig som snubben i reklamen för den nya nässprayen som tar bort rinnsnuva också

  • Karlsson

    Vad kul att du gillade det
    Funkar ju även på billigt nötkött, man behöver inte de dyrare bitarna som innanlår för det


    misstristess skrev 2009-02-22 11:54:47 följande:
    Har provsmakat tjälknölen nu. Gott!!! Saftig och mör med en tydlig smak av lagerblad. Ser ut som rostbiff, rosa i mitten.
  • misstristess

    Kime
    Stackars dig! Att ens tänka mat när man är förkyld...hua. Själv blir jag som en hel karl när jag blir sjuk.

    Jag ser verkligen fram emot dagens middag! Hoppas att köttet har lika fin smak hela vägen.

  • Toviz

    5Jag håller på och gör min vecko matsedel just nu, jag har haft en period då jag inte hade någon lust att laga någon mat alls utan köpte färdig mat, lite beroende på grund av flytten nu på fredag också jag har kommit på 6 stycken rätter hittills men kom på att dom va nog lite för mycket att göra och för svåra när man ska hålla på att göra i ordning huset i början så jag hittade i allafall matklubbens hemsida gottar mig i en massa recept just nu hittade ett enkelt recept med korv som en man på 64 år hade skrivit in det var jättekul att hitta någon ny maträtt. Men min veckomatsedel a lá budget kommer in idag så får ni se vad jag ska äta näst nästa vecka när jag flyttat till mitt hus på landet.

  • Toviz

    P.s. Om ni har något tips på var man kan se billiga produkter på nätet på willys butik så blir jag glad om man kan läsa sig till deras priser. Hör gärna av er om ni har deras priser på maten där.

  • milla89

    Toviz skrev 2009-02-22 14:42:08 följande:


    P.s. Om ni har något tips på var man kan se billiga produkter på nätet på willys butik så blir jag glad om man kan läsa sig till deras priser. Hör gärna av er om ni har deras priser på maten där.
    du kan se i veckobladet på hemsidan
Svar på tråden Veckomatsedel à la budget