• MalinEddie

    Här kan vi fortsätta diskutera Anna Wahlgrens tryckpress och hennes övriga metoder.

    Den gamla tråden stängdes ner så jag startar en ny då jag tycker diskussionen är viktig. Tyvärr kan jag inte länka till videoklippet som startade diskussionen men vi är många som minns det och inte tycker om vad vi såg.
    Imorgon kommer en artikel om detta på aftonbladet.se

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-30 05:25
    Artikel i Aftonbladet angående tryckpressen:
    www.aftonbladet.se/wendela/barn/article5015762.ab

    Den kända barnläkaren och författaren Lars H Gustafsson tar tillsammans med två andra läkare avstånd från Anna Wahlgrens tryckpress:
    larsh.wordpress.com/2009/04/28/anna-wahlgrens-tryckpressmetod/

    Andra trådar startade i ämnet på fl:
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m43400793.html

    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m43507402.html

    www.familjeliv.se/Forum-5-172/m43470306.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-02 10:17
    Lars H Gustafssons slutkommentar:
    larsh.wordpress.com/2009/05/02/anna-wahlgrens-tryckpress-slutkommentar/

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-09 15:42
    Länk till Beyond Eternitys blogg:
    beyondeternity.blogg.se/index.html
    Mycket läsvärd tycker jag!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-28 09:19
    Artikel i Dagens Nyheter där Sveriges barnläkare varnar för Anna Wahlgrens metoder:
    www.alltombarn.se/bebis/sveriges-barnlakare-varnas-for-anna-wahlgrens-metoder-1.25745
    De har bett BO granska sajten. Äntligen!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-28 15:14
    Ny artikel i Aftonbladet:
    www.aftonbladet.se/wendela/barn/article5246773.ab

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-28 22:27
    Inslag i Aktuellt:
    svtplay.se/v/1574816/aktuellt/het_debatt_om_barnuppfostran

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-28 22:35
    Eftersnack i Aktuellt studion med föräldrapsykolog Malin Alfven:
    svtplay.se/v/1574818/aktuellt/-foraldrar_far_ofta_daligt_samvete

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-01 20:35
    Expressen har skrivit en artikel i ämnet:
    www.expressen.se/Nyheter/1.1589837/lat-inte-charlataner-uppfostra-dina-barn

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-01 22:31
    Barnläkare Lars H Gustafsson bloggar åter om ämnet:
    larsh.wordpress.com/2009/05/28/somna-sjalv-metoderna-mitt-i-fokus/

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 11:05
    Artikel i Sydsvenskan:
    sydsvenskan.se/sverige/article435362/Lakarkritik-mot-nattning-pa-natet.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 11:07
    AW bemöter kritiken:
    www.newsmill.se/artikel/2009/06/02/barnlakarna-saknar-sunt-fornuft

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 19:08
    Artikel i dagens medicin:
    www.dagensmedicin.se/nyheter/2009/06/02/barnlakare-anmaler-hardfor/index.xml

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 17:55
    Debatt mellan Anna Wahlgren och Marie Köhler i Sveriges Radio P1:
    www.sr.se/webbradio/webbradio.asp&Id=1782898&BroadcastDate=&IsBlock=

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-06 10:14
    Artikel i Svenska Dagbladet:
    www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_3018049.svd

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-08 17:03
    Chatten med Anna Wahlgren:
    www.familjeliv.se/Live_chat/chat.php

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-13 20:32
    Anna Wahlgrens sista intervju:
    www.nt.se/personligt/artikel.aspx

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-23 12:07
    Länk till nya tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-28/m45781515.html

  • Svar på tråden Här kan vi fortsätta diskutera Anna Wahlgrens tryckpress och hennes övriga metoder.
  • en glad

    olga1979 skrev : "Det har vi, naturligtvis och vi har väldigt olika uppfattning om det. Det finns de som tycker att AW förmedlar "Tryckpressen" för brutalt på filmklippet och det finns de (exempelvis jag själv) som tycker att det är ett riktigt bra klipp."
    - och hur mottas då den interna kritik som framförs? Är det ok för AW att ni kritiserar henne (och får ni vettiga förklaringar på hur hon tänker) eller förlorar man statusen dipl kurare eller hjärtebarnskontrollant då?"

    "I min värld är det pjosk att omtala detta som misshandel och det är näst intill chockerande att driva polisanmälan mot AW p.g.a. detta."
    - men det är väl inte din sak att avgöra vad som är värt att polisanmäla eller ej? Jag vidhåller att AW uppviglar föräldrar till en uppenbar risk att misshandla sina barn. Bara liiite för mycket affekt, frustration eller varför inte, trötthet(!) så är de där - det finns inga marginaler och det borde hon inse "den fantastiskt kloka och kärleksfulla AW".

    "Vidare tror jag mig veta att detta inte bara handlar om missförstånd utan diametralt motsatta åsikter om spädbarnsvård, och en stor portion ovilja hos antagonisterna att inse att även detta handlar om åsikter."
    - För mig och helt säkert också för Lars H Gustafsson , handlar det om evidensbaserad kunskap om vad ett barn tål såväl fysiskt som psykiskt... för mig räcker det inte med det "tunnelseende" som erfarenhet ofta medför och som AW, enligt mig, gett ett ansikte....

    Det finns ingen lag på hur man ska ta hand om sina spädbarn!
    - det är ju det det gör! Från BO.s hemsida:

    ""Barn har rätt till omvårdnad, trygghet och en god fostran. Barn skall behandlas med aktning för sin person och egenart och får inte utsättas för kroppslig bestraffning eller annan kränkande behandling?.

    Förbudet mot barnaga i föräldrabalken gör brottsbalkens regler tydligare eftersom misshandel av barn förr i tiden var tillåtet om det skedde i uppfostringssyfte. Det var därför nödvändigt att i föräldrabalken tydliggöra att det nu är förbjudet.

    I förarbetena till föräldrabalken sägs det vad som ska gälla. Med kroppslig bestraffning menas främst en handling som innebär att barnet skadas fysiskt eller känner smärta. Det gäller även om det är ett lindrigt slag eller en hastigt övergående smärta. Förarbetena till lagen är tydliga och innebär att våld inte får användas i bestraffnings- eller uppfostringssyfte."

    Och kränkande behandling är bla att utsätta barn för sådana omsorgsbrister som medvetet obytta bajsblöjor och att sova i kräks, som AW rekommenderar .. eftersom Metoden (med stort M) är viktigare än barnet! (Detta sista stycke är min egen kommentar)

    "Nära Föräldrar har inte knäckt koden, är inte "Sanningen, vägen och livet"."
    - Och där kom det! AW-anhängarnas eviga antagande att alla som inte gillar AW är NF!!! Så är ju naturligtvis inte fallet (även om NF ligger mil närmare modern spädbarnspsykologi än vad AW gör!)

  • vittra
    JennyCecilia skrev 2009-04-30 17:26:49 följande:
    Här är diplomet de får: " Sova hela natten - diplom Efter genomgången kurs i såväl teori som praktik förklaras härmed NN behörig att tillämpa och lära ut Sova Hela Natten-kuren, skapad av undertecknad, ävensom förmedla god spädbarnsvård enligt standardmodellen samt Barnabokens filosofi överlag. Inhämtade och prövade kunskaper befogar henne/honom att hjälpa andra, vilket härmed med glädje intygas Gastsjön datum och år Anna Wahlgren" Länk: www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php...
    Å herregud......
  • Majblomster
    JennyCecilia skrev 2009-04-30 17:26:49 följande:
    Här är diplomet de får:" Sova hela natten - diplomEfter genomgången kursi såväl teori som praktik förklaras härmedNNbehörig att tillämpa och lära utSova Hela Natten-kuren, skapad av undertecknad,ävensom förmedla god spädbarnsvårdenligt standardmodellensamt Barnabokens filosofi överlag.Inhämtade och prövade kunskaper befogarhenne/honom att hjälpa andra,vilket härmed med glädje intygasGastsjön datum och årAnna Wahlgren"Länk:www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php...
    Får de betalt eller sköter de råden på hemsidan gratis? Åker de ut till familjer och "kurar"?
  • en glad
    jarovean skrev 2009-04-30 15:47:02 följande:
    Ska försöka vara tydlig så det inte blir missförstånd.När man orkar sätta sig i bilen eller gå ut med vagnen för att få sitt barn o sova har man inte upplevt den trötthet som jag pratar om.Den trötthet gör att vanliga människor bla skakar sitt barn så hårt att dom skadas. Den trötthet som får ens hjärna att inte fungera som vanligt. Den trötthet som man kan använda som tortyr (när man håller människor vakna o väcker dom hela tiden)I stället för att hamna i dessa situationer som jag kallar för kris så tror jag att tillämpa AWs metoder, även om dom inte är att föredra, kan vara en lösning.Jag har full respekt för alla som blir upprörda o tycker det är för hårdhänt men hennes metoder ger inga hjärnskador. Jag tycker inte hennes metoder är misshandel alls o där tycker jag att ni drar det för långt.
    - fast vilket säkerhetstänk har AW - undrar jag? Säger hon någonsin; skaka inte för hårt - små bebisar tål inte det! Eller; ryck inte för hårt i vagnen så att barnets nacke riskerar att skadas... Har aldrig hört det - och vet du säkert att inget barn blivit skadat pga att föräldrar missförsått detta med Attityden och tagit i för hårt? AW borde ta ansvar och inse vad hon håller på med - hon som utger sig för att vara barnens vän!
  • MalinEddie
    Majblomster skrev 2009-04-30 17:31:58 följande:
    Här är diplomet de får:" Sova hela natten - diplomEfter genomgången kursi såväl teori som praktik förklaras härmedNNbehörig att tillämpa och lära utSova Hela Natten-kuren, skapad av undertecknad,ävensom förmedla god spädbarnsvårdenligt standardmodellensamt Barnabokens filosofi överlag.Inhämtade och prövade kunskaper befogarhenne/honom att hjälpa andra,vilket härmed med glädje intygasGastsjön datum och årAnna Wahlgren"Länk:www.annawahlgren.com/forum/viewtopic .php?t=17... Får de betalt eller sköter de råden på hemsidan gratis? Åker de ut till familjer och "kurar"?
    Gratis råd ger de på hemsidan tror jag men de får betalt när de åker hem till någon och kurar. Jag tror detta, är inte 100% säker. Impertiff som ÄR dipl kurare vet nog bättre.
  • Majblomster

    en glad skrev 2009-04-30 17:33:55 följande:


    - fast vilket säkerhetstänk har AW - undrar jag? Säger hon någonsin; skaka inte för hårt - små bebisar tål inte det! Eller; ryck inte för hårt i vagnen så att barnets nacke riskerar att skadas... Har aldrig hört det - och vet du säkert att inget barn blivit skadat pga att föräldrar missförsått detta med Attityden och tagit i för hårt? AW borde ta ansvar och inse vad hon håller på med - hon som utger sig för att vara barnens vän!
    Just det! Har jag heller aldrig hört, utan hon förmedlar liksom känslan att det kan vara ok att ta i. Man behöver bara titta på filmerna så ser man det.
  • MalinEddie
    en glad skrev 2009-04-30 17:33:55 följande:
    - fast vilket säkerhetstänk har AW - undrar jag? Säger hon någonsin; skaka inte för hårt - små bebisar tål inte det! Eller; ryck inte för hårt i vagnen så att barnets nacke riskerar att skadas... Har aldrig hört det - och vet du säkert att inget barn blivit skadat pga att föräldrar missförsått detta med Attityden och tagit i för hårt? AW borde ta ansvar och inse vad hon håller på med - hon som utger sig för att vara barnens vän!
    Det enda hon säger är ju att det mest gallskrikande barn ska tystna inom 2 minuter om man vagnar tillräckligt brutalt vilket lätt kan få någon att ta i för hårt.
    Hennes egna ord angående detta:

    Vagning

    Vagning betecknar ett stadigt, nästan brutalt, barnvagnsdragande fram och tillbaka. Också här behöver man öva upp tekniken innan (såvida inte barnet är mycket litet och bara behöver hjälpas i ro helt lätt, dvs innan den lilla dragit på sig sömnproblem). Träna med en tyngd i vagnen som motsvarar barnets vikt!


    Dra med långa och snabba, stadiga tag, fram och tillbaka, fram och tillbaka, i högt tempo. Hela din arms fulla längd ska nyttjas när du skjuter vagnen ifrån dig. Det är alltså inte fråga om några små snåla, försiktiga, gulliga rörelser - då får du till slut stå och vagna hela natten. Barnet tycker det är underbart och protesterar/vaknar så fort vagnen står stilla Shocked Exclamation


    Skriker barnet rejält, får du själv ta i rejält. En rejäl knyck ska påbörja varje drag, ungefär som om du högg vagnen i sista sekunden för att hindra den från att trilla nerför ett stup. Effektiv vagning ska få tyst på det mest vrålskrikande barn inom två minuter.


    Vagningen föregås alltid av tillrättaläggande, så att barnet vet vad som gäller. Den avslutas i god tid innan barnet somnar, gärna med några snabba små "skak" i handtaget från sida till sida.


    Vagning kan utföras med barnet liggande på rygg, men ögonkontakt och synintryck är i sammanhanget förödande. Med tunt mörkläggningstyg eller något annat luftigt mörkt över vagnen kan du säkra barnets ostörda avskildhet.


    Små älsklingar som absolut ska lyfta huvudet eller försöka krångla sig "krypandes" ur vagnen, läggs tillrätta igen, snabbt och distinkt. Därefter kan man tillgripa tjuvknepet att vid varje vagningsdrag, mot sig eller ifrån sig, lätt trycka till på lilla huvudet under rörelsen - vare sig det behövs eller inte - som markering: dags att ligga ner och sova Exclamation


    När barnet tystnat och stillnat är det lämpligt att låta den lilla somna i lugn och ro, själv, med vagnen stilla. Efter några minuter kan man sedan börja gå igen.


    "Hugg" alltså vagnen bestämt Exclamation Börja aldrig dra försiktigt och ängsligt, vilket ofelbart leder till barnets förvirring - för att inte säga förtvivlan Sad . Små barn sover gott ute på promenad därför att mamma/pappa i regel är på väg någonstans och tänker på något annat än sin oro för barnet, vilket för barnet betyder betryggande säkerhet hos föräldern/överlevnadsgaranten. Då kan den lilla sova lugnt.


    www.annawahlgren.com/index.php/view/svenska/verktygsladan-vagning
  • kärålajn

    Skönt å höra att hennes metoder har uppmärksammats av Aftonbladet.
    (Eller en snäll tipsare på FL )

    Jag fattar inte varför man ska köra med alla dessa metoder, jag menar... innebär det inte lite sömn automatiskt när man får småbarn?
    Och JA jag VET vad sömbrist är!
    Sonen har också stökat på nätterna sen han var liten.. han skulle ammas, nappen skulle på plats och jag har nu kommit fram till att det var för att han utöver det hade tänder på g, magont eller eksem som kliade.
    Dom vaknar ju av en anledning, inte för å jävlas!
    Skulle själv inte vara så jäkla sugen på att sova om jag hade skitont i munnen, magen eller att det kliade på hela kroppen.
    Nu är han 13 mån. och sover HELA nätter och jag har längtat såååå mkt efter det!
    Jag förstår sömbristen som sagt, men jag känner mig ändå stolt att jag inte kört SHN eller tryckpressen. Å andra sidan skulle jag inte kört tryckpressen iaf.. usch!


    ღ Äntligen! Nu har vi världens goaste OLIVER hos oss! ღ 08-04-02
  • closetomyheart
    mackeluring skrev 2009-04-30 15:10:28 följande:
    Roisin Dubh skrev 2009-04-30 15:04:36 följande: Saklighet? Min personlig åsikt är att det mest är smutskastning och personliga påhopp mest hela tiden. Netikett? Nej.
    På vilket sätt är det smutskastning? VEM har utövat smutskastning och VAR/VILKA inlägg? Förklara gärna då du nu slänger ur dig en sån anklagelse så att den eller dem som du anser smutskasta kan få möjlighet att bemöta din "kritik".
    Vart du än går är du där
  • closetomyheart
    jarovean skrev 2009-04-30 15:12:51 följande:
    Det är det lilla huvudet som jag tänker på när jag menar att hennes metod är att tillämpa i kris. Inget barn har åsamkats skador på huvudet när de tillämpat AWs metoder men däremot får barnakuten in flera fall i månaden där övertrötta föräldrar skakat sitt barn till ibland svåra skallskador. Har man aldrig upplevt den tröttheten som gör att faktiskt vanliga människor misshandlar sina barn så kan det kanske vara svårt att förstå vad jag menar med kris...
    Det finns det visst då!!
    Du är dåligt informerad. En liten pojke på 16 månader dunkade sitt huvud i spjälsängen under kuren, så att han fick blåmärken och spjälsängen flyttade sig från väggen, som varada i drygt en månad, TROTS detta så var det INGEN som sa till föräldrarna att avbryta, snarare tvärtom så hejade man på dessa föräldrar med superlativ för att de skulle genoföra kuren till vilket pris som helst. För barnets skull hette det.
    Jag kallar det misshandel.
    Vart du än går är du där
Svar på tråden Här kan vi fortsätta diskutera Anna Wahlgrens tryckpress och hennes övriga metoder.