• Ankan31

    Vansinnes kosningar (hund)

    Här diskuterar vi knäppa hundras korsningar och koncekvenserna som dom kan få i fel händer.

    Det kan vara hundar vi ägt, en annons man sett mm.

    länka inte till anonser utan skriv bara korsningen i text.

    Mina vansinnes korsningar jag vet av:
    *Border collie/Schäfer/Dalmatiner/Rottweiler/sibirian huskey
    *schäfer,labrador,husky och border collie
    *Schäfer, bordie collie, Terverens och newfounland.
    *labrador/bordecollie/amstaff
    *Västsibirisk Laika/Border collie
    *Border Collie /Tax

  • Svar på tråden Vansinnes kosningar (hund)
  • MammaTillDomFinaste
    hanzi skrev 2012-01-02 15:25:12 följande:
    Jag köpte en rottweiler/alaskan huskey/collie och det var nog det värsta jag har gjort. Hon har bitit mina katter i halsen och nacken, håller kvar bettet hårt trots att jag försöker ta bort henne. Hon attackerar dörrar hemma på nätterna och börjar bli aggressiv mot mig också. 

    Förstår inte hur man kan blanda dessa olika raser, med så olika vilja och envishet!

     
    känns inte som någon trevlig individ. vad gör du åt detta beteende? aggressiv mot dej tillåmed?
  • cajsasmamma
    Brollie skrev 2011-02-23 00:02:37 följande:
    I kvarteret jag bodde när jag var liten bodde en stor hund med väldigt korta ben, Lax, han var labrador/tax...
    Jag känner med en som har en Lax  Ca 1,2 m lång och med taxben
  • AnnaLK

    Bara en annons jag sett. Shar pei / whippet. Alltså det kan inte ha blivit någon vacket syn Tyst

  • hanzi
    dezibel skrev 2012-01-02 18:41:59 följande:
    Vad aktiverar du hunden med? Drag, vallning,bruks?
    Har inte tillgång till bruks och vallning, men har aktiverat henne med mycket spårning och det gillade hon verkligen och var duktig på det. 
    puss skrev 2012-01-02 18:46:02 följande:
    katter och dörrar?
     Yes, katter och dörrar. Främst på nätterna! 
    MammaTillDomFinaste skrev 2012-01-02 19:48:40 följande:
    känns inte som någon trevlig individ. vad gör du åt detta beteende? aggressiv mot dej tillåmed?
    Ja jag försökte stimulera henne så mycket jag kunde, inte bara med motion utan även psykisk träning. Men hon fick liksom aldrig nog, blev aldrig tillfredsställd. Kontaktade uppfödarna och de var och hämtade henne, det gick liksom inte mer. FÖrsökte hitta ett annat hem till henne, där hon kunde få mer utrymme, t.ex. hos någon som bor på en gård, men jag kunde inte vänta längre med tanke på att jag knappt vågade lämna mina katter utom synhåll. Tror det var bästa lösningen för både mig , katterna och hunden. Mycket bättre än avlivning!
     
  • Apopan

    Alla korsningar med hundar som inte är testade för de vanligaste rasbundna sjukdomarna och åkommorna. Samt korsningar mellan raser som är långt ifrån varandra rent mentalt. Vallhund med jakthund exempelvis.


  • CrazyLady

    kollar på blocket o hitta annons om blandisvalpar
    boerboel/sydafrikansk mastiff

    *ryser*

  • Apopan
    CrazyLady skrev 2012-01-02 23:48:33 följande:
    kollar på blocket o hitta annons om blandisvalpar
    boerboel/sydafrikansk mastiff

    *ryser*
    Men en boerboel är en sydafrikansk mastiff, är nog ingen blandis utan bara en utskrivning av båda namnen på rasen ^^
  • CrazyLady
    Apopan skrev 2012-01-02 23:51:29 följande:
    Men en boerboel är en sydafrikansk mastiff, är nog ingen blandis utan bara en utskrivning av båda namnen på rasen ^^
    aha..
    blev fundersam efter / var med

    sorry me
  • Solaika

    Alla BC-korsningar är inte hemska.. Uppvuxen med en BC/irländsk setter.. Visst hade han lite tok för sig som yngling.. Som att (försöka) jaga bilar o cyklar. Dvs valla. Vi försökte vallträna honom men ivrig som han va hade han för brått in till fåren o fick stöt av stängslet. Sen gick han aldrig i närheten av en hage igen o än mindre får! Men han va hur snäll som helst. Mkt integritet och värdighet (gick o la sig i ett annat rum o gläfste när han ville ha uppmärksamhet för VI skulle ju komma till HONOM. Be om uppmärksamhet va ju pinsamt ) Frisk som en nötkärna i 15 år.. Taffliga bakben sista året o vi tog bort honom när han fick en tumör i nosen.

    Syrran har en BC/jaktlabbe-tik. Hon letade aktivt efter just den korsningen för hon ville ha en klok, snäll, aktiv och energisk hund som orkar med hennes tempo. De passar perfekt ihop! Full fart i alla riktningar. Hon är knappt 2 år o de spårar, tävlar i både dressyr o agility o nu ska hon utbildas till terapihund. Hon är lyhörd och oerhört smart. Som 12-veckors kunde hon mer än kursinstruktörens vuxna hund. Visst hittar hon på hyss ibland om man inte har ögonen på henne.. Men hon är ju ung!

    Så BC-blandisar kan verkligen bli perfekta. Men man bör ju veta vad man ger sig in på eftersom de är smarta energiknippen

  • MammaTillDomFinaste
    AnnaLK skrev 2012-01-02 21:15:43 följande:
    Bara en annons jag sett. Shar pei / whippet. Alltså det kan inte ha blivit någon vacket syn Tyst
    såg också den, haha, jag ¨å en kompis som skämtat åt det då vi haft både whippet å shar pei. 
    Solaika skrev 2012-01-03 00:06:32 följande:
    Alla BC-korsningar är inte hemska.. Uppvuxen med en BC/irländsk setter.. Visst hade han lite tok för sig som yngling.. Som att (försöka) jaga bilar o cyklar. Dvs valla. Vi försökte vallträna honom men ivrig som han va hade han för brått in till fåren o fick stöt av stängslet. Sen gick han aldrig i närheten av en hage igen o än mindre får! Men han va hur snäll som helst. Mkt integritet och värdighet (gick o la sig i ett annat rum o gläfste när han ville ha uppmärksamhet för VI skulle ju komma till HONOM. Be om uppmärksamhet va ju pinsamt ) Frisk som en nötkärna i 15 år.. Taffliga bakben sista året o vi tog bort honom när han fick en tumör i nosen.

    Syrran har en BC/jaktlabbe-tik. Hon letade aktivt efter just den korsningen för hon ville ha en klok, snäll, aktiv och energisk hund som orkar med hennes tempo. De passar perfekt ihop! Full fart i alla riktningar. Hon är knappt 2 år o de spårar, tävlar i både dressyr o agility o nu ska hon utbildas till terapihund. Hon är lyhörd och oerhört smart. Som 12-veckors kunde hon mer än kursinstruktörens vuxna hund. Visst hittar hon på hyss ibland om man inte har ögonen på henne.. Men hon är ju ung!

    Så BC-blandisar kan verkligen bli perfekta. Men man bör ju veta vad man ger sig in på eftersom de är smarta energiknippen
    gör den perfekta piaffer och liknande i dressyren, eller är hon på lägre nivå än? ALLA blandraser kan naturligtvis bli bra hundar, men kollar man överlag på BC korsningar så är resultatet inte så bra.  
Svar på tråden Vansinnes kosningar (hund)