• Muminski

    LCHF, tråden för tips, pepp och inspiration! Här samlas vi som äter enligt LCHF eller är nyfikna på att börja.

    Här samlas vi som äter enligt LCHF eller är nyfikna på att börja. VÄLKOMNA allihopa! {#lang_emotions_smile}

    LCHF står för Low Carb High fat. Vi skippar kolhydraterna, ratar sockret och tillsatserna. Fett skrämmer oss inte. Smör, grädde, helfeta produkter är vår melodi. {#lang_emotions_tongue_out}

     Vi utbyter erfarenheter och recept, jämför våra upplevelser och rådfrågar varandra om något är oklart.

    Länkar relaterat till ämnet:
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    www.skaldeman.se/
    airamsmat.webblogg.se/
    kolhydrater.ifokus.se/
    minimat.net
    http://www.metrobloggen.se/jsp/public/index.jsp?article=19.169098
    http://lchf-kost.blogspot.com/
    http://blogg.aftonbladet.se/31034

    Har ni fler länkar är det bara att ni skriver in dem i tråden så lägger jag upp dem i trådstarten senare.


    Ditt liv är ett resultat av dina val.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-05 22:00
    Här finns det recept: www.familjeliv.se/Forum-5-64/m45382035.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-13 14:33
    Här finns det bra information för nybörjare inom LCHF. Vad man bör och inte bör äta samt annan intressant information.

    www.kostdoktorn.se/lagkolhydratkost-lchf

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-18 15:49
    Här är en recepttråd:
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m48086849.html
  • Svar på tråden LCHF, tråden för tips, pepp och inspiration! Här samlas vi som äter enligt LCHF eller är nyfikna på att börja.
  • mayasmama
    Kianas Mami skrev 2009-10-12 18:41:00 följande:
    Oj! Wow..Grattis till viktminskningen :DJag hoppas att jag har turen att oxå känna mig lite lättare efter några dagar. Har du ätit mycket fett till maten lr bara lagom?Jag blir lite smått orolig att jag kanske mer går upp i vikt än ner eftersom jag äter så mkt fett nu...Jag är fortfarande fettskrämd, men äter väldigt mkt fett till maten trots allt ihopp om att detta ska funka även för mig. Det känns som jag gör en chansning, antingen går jag ner i vikt eller upp, eller inte av det...
    jag äter väl ganksa mkt fett grädde i maten och så, en rejäl köttbit med ordentligt med bearnaisesås men hela grejen är att när man äter mkt fett så kan man inte överäta på samma sätt - det går inte att äta hur mkt fett som helst.

    jag försöker minimera hur mkt mjölk jag dricker och jag äter inte keso eller youghurt av ngt slag, använder inte heller mkt creme fraiche utan det är grädde, smör och majonäs som gäller.

    jag förösker också tänka på att det absolut värsta man kan stoppa i sig är fett OCH kolhydrater med andra ord - skulle jag fuska och stoppa i mig kolhydrater som tex bröd eller pasta så skulel det få totalt motsatt effekt - då går jag upp fortare än kvickt med tanke på hur mkt fett jag har i kroppen - väldigt effektivt sätt att tänka.
  • mayasmama
    Maddisen80 skrev 2009-10-12 21:00:37 följande:
    Hej detta får väl inte heta lchf shopwww.carbzone.se/low_carb_pasta.htmlFör det är ju pasta, bröd mm ,vi som äter lchf kan ju inte äta sånt eller hur ?
    6.3 gram kolhydrater är ju rätt bra iofs, fast jag skulle nog låta bli det ändå nu mne det kanske är ngt man kan äta sen när man är ppå ideal vikt. om man ser vad det innehåller så är det ju gjort av olika slags protein och inte durumvete som vanlig pasta är gjort av. har aldrig hörts talas om ngt sådant tidigare.
  • Tant Elin

    nu har jag provat äggmjölk med kardemumma och vaniljpulver.....SJUKT GOTT!!!!!

    Jag gillar verkligen vanilj, blir som att dricka vaniljmilkchake fast varm....

  • Kianas Mami
    jag äter väl ganksa mkt fett grädde i maten och så, en rejäl köttbit med ordentligt med bearnaisesås men hela grejen är att när man äter mkt fett så kan man inte överäta på samma sätt - det går inte att äta hur mkt fett som helst. jag försöker minimera hur mkt mjölk jag dricker och jag äter inte keso eller youghurt av ngt slag, använder inte heller mkt creme fraiche utan det är grädde, smör och majonäs som gäller. jag förösker också tänka på att det absolut värsta man kan stoppa i sig är fett OCH kolhydrater med andra ord - skulle jag fuska och stoppa i mig kolhydrater som tex bröd eller pasta så skulel det få totalt motsatt effekt - då går jag upp fortare än kvickt med tanke på hur mkt fett jag har i kroppen - väldigt effektivt sätt att tänka.
    Haha sant! Så sant! Det har jag oxå tänkt på faktiskt. Och skulle man nu få för sig att fuska lite med kolhydrater så sabbar man verkligen för sig själv. Men är Keso, mjölk och youghurt inget att rekomendera i stora mängder? Är det bättre att "frossa" i grädde, smör och majonäs?
  • Kianas Mami

    Tant Elin skrev 2009-10-12 21:47:51 följande:


    nu har jag provat äggmjölk med kardemumma och vaniljpulver.....SJUKT GOTT!!!!!Jag gillar verkligen vanilj, blir som att dricka vaniljmilkchake fast varm....
    Det lät smaskigt! Har du receptet om du vill dela med dig? :D
  • skogsmor
    Kianas Mami skrev 2009-10-12 22:39:14 följande:
    Det lät smaskigt! Har du receptet om du vill dela med dig? :D
    Titta bakåt i tråden så finns det recept på äggmjölk flera ggr. kolla även recept tråden som finns länkad i TS.
    Men tänk på att ha OSALTAT smör till äggmjölken.
  • starchick

    Är det nån som skämtar med mig????
    Sedan i somras(juli) har vågen stått helt stilla.
    Efter 1!!!!dag med lchf så har den flyttat sig från 76,6 till 75,8.
    Är det verkligen möjligt? Nästan 1 kg på en dag?!
    Halleluja

  • Tant Elin
    Kianas Mami skrev 2009-10-12 22:39:14 följande:
    Det lät smaskigt! Har du receptet om du vill dela med dig? :D
    Mixa 2 ägg, 25g smält smör, vaniljpulver och kardemumma, häll över 2dl kokande vatten och mixa allt sammans
Svar på tråden LCHF, tråden för tips, pepp och inspiration! Här samlas vi som äter enligt LCHF eller är nyfikna på att börja.