• Mizca

    Vi som sökt utbildning på högskolan VT 2010

    Någon mer här som ansökt till högskolestudier till 2010?

  • Svar på tråden Vi som sökt utbildning på högskolan VT 2010
  • sasssyy
    kimsi skrev 2009-12-08 13:03:06 följande:
    De som har ett program som förstahandsval, har de förtur? Eller konkurrerar de om platserna med alla andra sökanden, även de som har programmet som fjärde val?
    nope.. man söker på sina betyg och poäng oavsett vilken ordning man har satt sina val i... men om du kommer in på tex ditt förstahandsval, så försvinner alla lägre val .

    Kommer man in på sitt andra hands val så brukar man kunna kryssa i att man tackar ja till platsen men att man vill stå kvar som sökande till sitt första hands ifall det blir platser lediga där...
  • Tecken
    kimsi skrev 2009-12-08 13:03:06 följande:
    De som har ett program som förstahandsval, har de förtur? Eller konkurrerar de om platserna med alla andra sökanden, även de som har programmet som fjärde val?
    Nej, de har inte förtur.
  • tvåspråkig

    Jag skulle hämta min son 15.00! :/ De förstår säkert på dagis om jag berättar varför jag hämtade honom senare... ;)

    Jag undrar förresten att kan vi öppna ett nytt tråd när vi får besked? Detta trådet är nämligen ganska lång....

  • Tecken
    tvåspråkig skrev 2009-12-08 13:08:09 följande:
    Jag skulle hämta min son 15.00! :/ De förstår säkert på dagis om jag berättar varför jag hämtade honom senare... ;)Jag undrar förresten att kan vi öppna ett nytt tråd när vi får besked? Detta trådet är nämligen ganska lång....
    Kanske "Vi som kom in på högskolan VT2010"?
  • ming

    Jag har ju då sökt in till ett program för skojs skull. Jag går ju redan på universitetet, och programmet jag har sökt till är på samma universitet. Jag ska alltså fortsätta gå det jag gör nu, men undrar bara om det kan förstöra i deras papper eller register eller vad de nu har, och att de avregistrerar mig från det programmet jag går nu?

  • kimsi

    Fick just ett sms från min kompis, hon roade sig med att bita på naglarna och kolla sekundvisaren på klockan skrev hon. Jag lugnade henne med att hon var i gott sällskap, ni är ju en hög här också.

  • sasssyy
    ming skrev 2009-12-08 13:11:10 följande:
    Jag har ju då sökt in till ett program för skojs skull. Jag går ju redan på universitetet, och programmet jag har sökt till är på samma universitet. Jag ska alltså fortsätta gå det jag gör nu, men undrar bara om det kan förstöra i deras papper eller register eller vad de nu har, och att de avregistrerar mig från det programmet jag går nu?
    hur menar du då?

    Avregistrerad blir du ju inte för att du sökt något annat, du får ju inte vara antagen till mer än 45 p/termin så du kan ju inte gå två program samtidigt. Ska du fortsätta det du går så tackar du ju bara nej om du blir antagen..
  • Barbarmamma

    Ansluter mej också till eran fina nervbitande skara här:) Har också sökt till högskolan för första gången, tror väll iofs inte att jag kommer in med hoppas. Har sökt till SSK utbildningen i Karlskrona, Kristianstad och Växjö, men fick tyvärr bara 0,8 på mitt första högskoleprov, men man kan ju alltid hoppas iallafall.

    Lycka Till allihopa här inne:)

  • sasssyy

    Jag ska hämta min son nu på dagis.. och solen strålar.. så egentligen skulle man ju inte vara inne då... meeeeen.. tror det blir lite bakande i eftermiddag så jag håller mig sysselsatt.. jag är ju iofs nästan 100% på att jag kommer in.. men inte förrän det blir officiellt pustar jag ut.

  • Tecken
    sasssyy skrev 2009-12-08 13:13:20 följande:
    hur menar du då?Avregistrerad blir du ju inte för att du sökt något annat, du får ju inte vara antagen till mer än 45 p/termin så du kan ju inte gå två program samtidigt. Ska du fortsätta det du går så tackar du ju bara nej om du blir antagen..
    Är du helt säker på att man inte kan vara antagen till mer än 45hp?

    Man kan inte bli _nyantagen_ till mer än 45hp/termin via www.studera.nu (och man kan ju bli antagen på fler sätt än bara via www.studera.nu!). Du får studera hur mycket som helst - dock jag inte hur det är om det är på samma skola, kanske finns speciella regler då. Kontakta skolan.
Svar på tråden Vi som sökt utbildning på högskolan VT 2010