• Honesty

    Nåt för "Sveriges fulaste hem"?

    Jag kikade in på Hemnet och sökte på bostadsrätter lite planlöst, tycker det är kul att titta runt för att få inredningstips. Jag råkade hamna på detta objekt:
    www.maklarhuset.se/ViewObjekt.aspx&view=Images

    (får man länka så här?)

    Någon annan som sett "fina" hem? (förlååååt....finns ju folk som bor så här alltså, men shit vad jag skulle vantrivas)

  • Svar på tråden Nåt för "Sveriges fulaste hem"?
  • sasssyy
    fruis skrev 2009-12-03 11:35:25 följande:
    Nåja, har man valt att lägga ut något på internet har man de facto godkänt att vem som helst kan se och kommentera det de ser.
    inte helt sant.. finns lagar och regler för hur man får länka och inte och rent hypotetiskt så skulle tex mäklaren kunna förbjuda att det länkas till deras objekt när det framställs så negativt som det gör, nu har dock mäklaren valt att inte gå vidare med det hela och tycker bara att det är tråkigt att folk inte kan se att det kan finnas en historia bakom objekten och per automatik utgå från att det är fel på människorna som bor där och/eller mäklaren, och att använda andra människors situation som ett tillfälle för underhållning.....

    Ägaren har fått uppmaning att städa upp men har inte klarat av det av olika skäl, så nu vet ni det.
  • Tullemi

    Kan man inte bara få fnissa lite åt inredningen? Jag bryr mig inte vem som bor där, tänker inte kontakta dom och fråga hur dom tänkte när dom "inredde" sitt hem. Man tittar lite på bilderna, fnissar och sen är det glömt. Ta det inte så allvarligt!
    Det finns ju en tex liknande tråd om jag inte minns fel och den heter väl något i stil med "sett några fula hus den senaste tiden?"

  • Thalis

    Men jösses vad tänkte mäklaren på?


    Diskutera aldrig med idioter,de drar ner dig till deras nivå och vinner tackvare erfarenhet.
  • sasssyy
    Thalis skrev 2009-12-03 11:47:27 följande:
    Men jösses vad tänkte mäklaren på?
    läs mitt inlägg..en mäklare kan ju inte gärna ändra i en persons hem med våld.. det finns-precis som flera av oss misstänkte- en story bakom detta.. ägaren har erbjudits hjälp men inte klarat av det hela av orsaker som finns......
  • Rigmor Mortis
    sasssyy skrev 2009-12-03 11:40:43 följande:
    inte helt sant.. finns lagar och regler för hur man får länka och inte
    Jag skulle vilja se de där lagarna, så jag vet huruvida jag länkar olagligt eller inte i fortsättningen.
  • fruis
    sasssyy skrev 2009-12-03 11:40:43 följande:
    inte helt sant.. finns lagar och regler för hur man får länka och inte och rent hypotetiskt så skulle tex mäklaren kunna förbjuda att det länkas till deras objekt när det framställs så negativt som det gör, nu har dock mäklaren valt att inte gå vidare med det hela och tycker bara att det är tråkigt att folk inte kan se att det kan finnas en historia bakom objekten och per automatik utgå från att det är fel på människorna som bor där och/eller mäklaren, och att använda andra människors situation som ett tillfälle för underhållning.....Ägaren har fått uppmaning att städa upp men har inte klarat av det av olika skäl, så nu vet ni det.
    Du känner mäklaren och/eller säljaren alltså?

    Sedan tror jag knappast att några kommentarer på Familjeliv hindrar någon som är intresserad av huset från att köpa det. Däremot kommer man sannolikt att få lägre pris än man kunnat få på grund av att man inte haft möjlighet att göra huset mer rättvisa genom bättre bilder. Det har ingenting med FL eller den här tråden att göra.
  • Thalis
    sasssyy skrev 2009-12-03 11:49:51 följande:
    läs mitt inlägg..en mäklare kan ju inte gärna ändra i en persons hem med våld.. det finns-precis som flera av oss misstänkte- en story bakom detta.. ägaren har erbjudits hjälp men inte klarat av det hela av orsaker som finns......
    Har jag sagt det då??
    Vad är ditt problem?
    Bara för att Du skrivit något så betyder det inte att jag inte har rätt att fråga vad mäklaren tänkt på!!
    Och på vilket sätt tycker du att jag har förolämpat någon med mitt förra inlägg?
    Diskutera aldrig med idioter,de drar ner dig till deras nivå och vinner tackvare erfarenhet.
  • sasssyy
    fruis skrev 2009-12-03 11:54:24 följande:
    Du känner mäklaren och/eller säljaren alltså? Sedan tror jag knappast att några kommentarer på Familjeliv hindrar någon som är intresserad av huset från att köpa det. Däremot kommer man sannolikt att få lägre pris än man kunnat få på grund av att man inte haft möjlighet att göra huset mer rättvisa genom bättre bilder. Det har ingenting med FL eller den här tråden att göra.
    känner inte mäklaren personligen men har diskuterat detta (och andra hus) med honom.
  • sasssyy
    EKJ76 skrev 2009-12-03 11:52:23 följande:
    Jag skulle vilja se de där lagarna, så jag vet huruvida jag länkar olagligt eller inte i fortsättningen.
    lagarna är väldigt luddiga, satt så sent som i går och diskuterade med en IT-jurist om vad som är lagligt och inte eftersom jag själv håller på att starta upp en sajt.. och jag kan säga så här.. det är en fu****g djungel... och det finns lagar som rent hypotetiskt förbjuder oss att länka överhuvudtaget utan tillstånd från ägaren av adressen... Det skulle innebära att man inte ens får länka till en blogg man tycker är bra eller ett varumärke man gillar, MEN när det gäller positiva ordalag är det ju knappast någon som ingriper

    Sen finns det företag som är extremt noga med vilka de låter länka, Coop är ett sådant. De tillåter inte vem som helst att länka till dem för det finns vissa åsikter de inte vill bli sammankopplade med.

    Finns få vägledande domar i den här typen av fall, men om man ska vara på säkra sidan så ska man aldrig lägga ut länkar om det gäller negativ kritik (jag vet.. löjligt men man vill ju inte få en stämning på halsen) och man får ALDRIG använda bilder eller loggor från ett företag på sin hemsida, ens i länkar om man inte har tillstånd. Sen måste man se till att länken öppnas i ett nytt fönster -alltså inte använda frames- så att det tydligt (övertydligt) framgår att den sidan inte ingår i din hemsida utan att det är en helt annan sida.

    I TS fall har ju inget brott av dessa slag begåtts alls, däremot handlar det om att TS klart och tydligt har tagit en länk som visar mäklarfirmans namn och samtidigt skrivit ner ett objekt som ligger till försäljning där och detta uppmanar ju till att andra som tycker det är fult och ostädat att skriva här... återigen inte ett brott i sig och inget någon mäklarfirma ens skulle bry sig om att göra något åt. Men rent etiskt är det känsligt och "netikettmässigt" är det opassande.... anser JAG..

    Sen att det finns ett människoöde bakom, något många av oss misstänkte och som jag sedan fick bekräftat gör ju bara att det känns tragiskt att vissa människors olycka inspirerar till pajkastning, men det är ju så -tyvärr- som samhället fungerar.
  • sasssyy
    Thalis skrev 2009-12-03 11:55:05 följande:
    Har jag sagt det då?? Vad är ditt problem? Bara för att Du skrivit något så betyder det inte att jag inte har rätt att fråga vad mäklaren tänkt på!! Och på vilket sätt tycker du att jag har förolämpat någon med mitt förra inlägg?
    du ställde en ganska onödig fråga som redan poppat upp flera gånger i tråden.. och jag hade svaret på den.. ber tuuuusen gånger om ursäkt för att jag svarade på din fråga.. ska aldrig mera svara på frågor som ställs

    NOT
Svar på tråden Nåt för "Sveriges fulaste hem"?