• Completorium

    Det ska fan vara en modern man!

    Det här skrevs först som ett inlägg i tråden "Varför vill tjejer ha mindre sex än killar" av rimmad lax
    www.familjeliv.se/Forum-9-191/m49264120.html
    men så insåg jag att det kantrade åt ett annat håll så jag startar en ny tråd istället. Kanske är detta ett gammalt ämne och jag är ny här, men ni får väl hänvisa till de trådar det detta har diskuterats förr!

    Så här skrev jag:

    Jag var för trött i natt för att börja skriva några längre tirader, men jag ska försöka utveckla mina erfarenheter lite här. Kallejohansson och Pappa jonthe bl.a. har redan varit inne på det här spåret som jag ska utveckla lite.

    Det talas mycket om att män både vill ha en hora och en madonna. De vill ha en hora i sängen men på dagen ska deras kvinna vara en madonna, en respektabel kvinna som är en god mamma och husmor. Detta är väl känt och ett etablerad fenomen. Mycket skit har kastats på män för att de har de omänskliga kraven på sina kvinnor.

    Motsvarigheten för kvinnor är mjukispappa/buse(alt. prins på vit springare)-problematiken. Det är detta ni har kommit in på i den här tråden. Kvinnor skriker högt och vilt över män som inte deltar i familjelivet, är gäster i sina barns liv, på sin höjd kan "hjälpa till" i hushållsarbetet osv. Kvinnor beklagar sig över sina lata sluskar till män och vill istället ha en "riktig" man som klarar att komma underfund med själv att det ska diskas, handlas mat och tvättas kläder och också göra det!

    Alla terapeuter lär ut att vägen till sexlivet går genom diskbaljan. En trött och utarbetad kvinna är inte kåt, men en kvinna som känner att hon får fullt stöd i hushållet och med barnen har helt andra förutsättningar till att bli den eldiga älskarinnan mannen så hett åstundar.

    Jag är en man som är som en fullfjädrad hemmafru. Jag kan allt om att sköta ett hem och gör det också. Det har alltid varit så. Jag är inne på mitt andra äktenskap. I mitt första äktenskap som varade från ungdomen så tog nog min fru bara det hela som nåt naturligt. Hon hade aldrig fått lära sig särskilt mycket om hushållsarbete och jag blev den naturliga auktoriteten på området i vår familj. Jag blev het enkelt den traditionella kvinnan i vårt förhållande.

    Nå hjälpte det? Nej, inte blev det mer sex för det! När vi gått igenom den sedvanliga passionsfasen så dalade sexlivet till att vara något som hon accepterade som nåt nödvändigt ont som fick ske 1-2 ggr/månad. Jag tog upp och försökte prata om det om och om igen, men ändå accepterade jag tanken på att hon helt enkelt inte var så intresserad.

    Nå, det förhållandet slutade på ett sätt som är vanligare åt "andra hållet", dvs. att kvinnan slänger ut en oduglig man som bara latar sig och inte deltar i familjelivet och hushållsarbetet. Jag tröttnade och bröt upp. Då reagerade hon med nån slags chock (för naturligtvis kunde hon inte föreställa sig att jag inte trivdes, trots att jag pratat med henne hundratals gånger om att jag inte ville vara den ende som gjorde nåt i hushållet och att jag var missnöjd med sexlivet). Hon blev plötsligt en sexgudinna! Hon använde sexet för att hålla mig kvar, men det funkade givetvis inte.

    Min andra fru... Inte heller här fungerar det med att vara en mjukisman och sköta allt i hushållet. Vi hade jättebra sexliv c:a 3 år, tills vi hade flyttat ihop på allvar och gift oss.

    Jag har varit betydligt mer vaksam och tagit tag i problemen mycket tidigare nu. Först när jag märkte att sexlivet dalade så funderade jag över vad det kunde bero på. Jo, hon pluggade och var under stor press. Så jag backade, tjatade inte om sex, lät henne vara. Men det var som att hon aldrig kom tillbaka efter det, så jag har på olika sätt fört det hela på tal, försökt att lirka ur henne vad som är fel osv. Jag har gett henne tid, jag har gjort allt för att underlätta tillvaron för henne osv. Så, när det här tidsspannet av tid för möjlig återhämtning för henne vara några år och inget blivit bättre så krävde jag familjeterapi och det blev så.

    Då framkommer några intressanta saker! Hon säger då bl.a. att hon såg det som att hon var inne i en passionsfas i början av vårt förhållande, dvs de första 3 åren. Ovanligt länge alltså, det brukar vara några månader. Hon använder sig också av den här bilden av mannen som en prins på en vit springare som ska ta henne ur den misär hon lever i. När vardagen infann sig så sprack föreställningen om att allt skulle bli så fantastiskt annorlunda. Hon hade alltså inte räknat med att även hon skulle behöva bjuda till för att hennes liv skulle bli bra.

    Och så detta då med busen (eller prinsen) kontra hemmamannen, vaktmästaren... Det visade sig att hon, som längtat hela livet efter en man som var en hejare på att laga mat (så att hon skulle slippa göra det jämt), städa osv. nu, när hon hittat en sån, inte alls blev nöjd med det! Nej, istället kände hon sig undanskuffad från sin naturliga plats i hemmet!!! (Ändå sitter hon och skryter på jobbet om sin duktige man som lagat den goda maten som ligger i hennes matlåda...)

    Hon kände sig mindervärdig, överflödig, förminskad... Och den där mannen som stod i köket... var han sexig? Nej... Det gick inte att tända på en man som beter sig som ett fruntimmer...

    Fattar ni problematiken? Här har man fått höra hela livet att man ska dela på hushållsarbetet och vara en jämställd familj, men när man gör så, så blir man straffad med att kvinnan tappar respekten för en!

    Det ska fan vara en modern man!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-20 18:54
    Jag lämnar nu den här tråden och även FL.

  • Svar på tråden Det ska fan vara en modern man!
  • Anonym (lika)

    Anonym (...) skrev 2009-12-29 22:06:13 följande:


    Fast förhoppningsvis är ju ens partner ens allra bästa vän, den man är mest lojal mot, den man har byggt saker tillsammans med (familj etc.). Det betyder i alla fall otroligt mycket för mig. Kastar man bort något så värdefullt om man inte får sex i den omfattning man önskar? Ja, finns inte sex alls är tanken befogad, men om man ändå har sex? ...må så vara om det är mindre än önskvärt. Slänger man bort det om man bara har sex en gång i veckan istället för de fyra man önskar?
    Om jag tittar på mina riktigt nära relationer kan jag omöjligt gradera dem på det sättet. Jag förstår faktiskt inte riktigt vad du menar. Jag är inte mindre öppen, ärlig, lojal, ?sann? osv mot mina bästa vänner än jag är mot min fru, för mig funkar det inte så.

    Barnen är förstås det svåra i det här, men hur man än vrider och vänder på det måste det vara bättre med föräldrar som mår bra på varsitt håll än sådana som mår dåligt för att de lever tillsammans.
  • Completorium
    lobj skrev 2009-12-29 22:33:32 följande:
    Låter som om du fått göra "allt" hushålls jobb och din fru inga? Stämmer det? Låter inte riktigt jämnlikt enligt mig. Trevligt att hjälpas åt, och ser man att den andra är tex. trött så kan man göra lite extra. Men det fungerar sällan så tyvärr! Här gör jag allt hushålls jobb + hundar och katter och han bilar + snickerier, trädgård hjälps vi åt med. Vi har ett vanligt sexdilemma här, min man vill ofta och inte jag. Jag skulle gärna vilja ha lust oftare, som när man var nykär, men vet inte hur man får fram det. Däremot saknar jag närhet och gos, det säger min man oxå att han gör; att jag aldrig gosar m.m. MEN jag törs inte för då betyder det (ofta i mans språk) att -åh nu e hon kåt, så får man höra det och så ska det tas på pullan m.m. Undra på att man inte gör närmanden... Vad gör man!? Hur får jag en man att förstå att enkla ting som att raka sig, masage ,lite gos utan ansplning på sex kan leda till sex??
    Ja, vad det gäller om jag får göra allt, så är det lite upp till mig. Jag är nog den som har den lägsta tröskeln och tröttnar först på att saker inte blir gjorda. Min fru är lite "latare" än mig och dessutom har hon en tendens att "vänta in" mig så jag hinner börja. Så, om jag säger ifrån och kräver att hon ska göra nåt så gör hon allt det, men det tror jag alla kvinnor vet hur det är med det: Man tröttnar på att tjata och gör det själv i stället. Skillnaden i vårt fall är väl den då att hon dessutom har mage att beklaga sig över att jag har tagit ifrån henne sin naturliga roll i hushållet...

    Men jag vill fråga dig, och alla andra kvinnor som beklagar sig över bristande lust och att aldrig hinna bli kåta för att era män hela tiden "hinner före" och föreslår sex (ja, även män i den situationen får naturligtvis svara): Hade ni nånsin initiativet i sexlivet? Har ni ett aktivt intresse av sex eller är det nåt "som bara ska hända"?

    Jag undrar, för jag har själv under olika perioder haft det väldigt tufft, och senast nu under de senaste 2-3 åren har jag drivit egen firma som inte gått så bra. Jag har jobbat väldigt mycket, gjort det mesta i hushållet, varit väldigt illa ute ekonomiskt och haft Kronofogden flåsande i nacken. Men aldrig, aldrig, ALDRIG har min sexlust sviktat. Sex är min bästa vän när jag är pressad och när jag är glad och harmonisk vill jag fira det med sex...
  • Completorium

    Anonym (...) skrev 2009-12-29 22:06:13 följande:


    Fast förhoppningsvis är ju ens partner ens allra bästa vän, den man är mest lojal mot, den man har byggt saker tillsammans med (familj etc.). Det betyder i alla fall otroligt mycket för mig. Kastar man bort något så värdefullt om man inte får sex i den omfattning man önskar? Ja, finns inte sex alls är tanken befogad, men om man ändå har sex? ...må så vara om det är mindre än önskvärt. Slänger man bort det om man bara har sex en gång i veckan istället för de fyra man önskar?
    Men nu är det ju också såhär att vi har det här fenomenet "droppen som urholkar stenen". För mig, som anser att sex är nåt jag inte kan vara utan, så blir ett ständigt pågående sexproblem en lågintensiv konflikt som tär på förhållandet, det bygger misstroende och äter upp det goda i relationen inifrån. Till slut så har man inget gott kvar om man aldrig lyckas lösa den konflikten. Då är det fel att säga att man "kastar bort något värdefullt om man inte får sex i den omfattning man önskar", för till slut har man inget värdefullt kvar att kasta bort.

    Sex kan, om det fungerar bra, vara ett sammanhållande kitt, en läkande balsam och smörja i det maskineri som heter förhållande. Men när sexet inte funkar så kan det istället smitta av sig på andra saker i förhållandet. Man börjar bli lättretlig, och det pikanta hos partnern som kanske var en del av det som gjorde personen så speciell och åtråvärd kan istället förvandlas till irritationsmoment som till slut driver en till vansinne.
  • Anonym (...)
    Completorium skrev 2009-12-30 00:30:34 följande:
    Ja, vad det gäller om jag får göra allt, så är det lite upp till mig. Jag är nog den som har den lägsta tröskeln och tröttnar först på att saker inte blir gjorda. Min fru är lite "latare" än mig och dessutom har hon en tendens att "vänta in" mig så jag hinner börja. Så, om jag säger ifrån och kräver att hon ska göra nåt så gör hon allt det, men det tror jag alla kvinnor vet hur det är med det: Man tröttnar på att tjata och gör det själv i stället. Skillnaden i vårt fall är väl den då att hon dessutom har mage att beklaga sig över att jag har tagit ifrån henne sin naturliga roll i hushållet... Men jag vill fråga dig, och alla andra kvinnor som beklagar sig över bristande lust och att aldrig hinna bli kåta för att era män hela tiden "hinner före" och föreslår sex (ja, även män i den situationen får naturligtvis svara): Hade ni nånsin initiativet i sexlivet? Har ni ett aktivt intresse av sex eller är det nåt "som bara ska hända"? Jag undrar, för jag har själv under olika perioder haft det väldigt tufft, och senast nu under de senaste 2-3 åren har jag drivit egen firma som inte gått så bra. Jag har jobbat väldigt mycket, gjort det mesta i hushållet, varit väldigt illa ute ekonomiskt och haft Kronofogden flåsande i nacken. Men aldrig, aldrig, ALDRIG har min sexlust sviktat. Sex är min bästa vän när jag är pressad och när jag är glad och harmonisk vill jag fira det med sex...
    Sex är det absolut sista jag tänker på när jag är stressad, precis som du beskriver din fru. ...och jag skulle bli helt galen av stress om någon föreslog att jag skulle ha sex för att lätta på stressen. Det skulle jag inte klara. Jag har också upplevt att jag inte hinner ta initiativet, fast jag så gärna vill det (herregud - vad är två veckor? - ingenting! ...för mig och många andra). Jag har helt enkelt inte hunnit innan partnern har pockat på sex och visat sig frustrerad. ...då blir jag bara ännu mer sexstressad. Det är hemskt att känna att ens partner är missnöjd med en sexuellt och det leder till en eskalerande sexstress och olust hos den som har mindre lust. 
    Hur möter man varandra halvägs? Hittills verkar det ju bara vara de med mindre lust som ska jobba på den. Bli medsläpad till terapeuter och äta piller osv. Ja, det är de med mindre lust som sätter frekvensen - det går ju inte att tvinga någon. Visst kan kännas orättvist. Vi läser överallt om sexpiller och liknande. ...för dem med mindre lust som måste öka dem för att möta partnerns lust. Varför ser vi inte piller och liknande som hämmar för hög lust kontra den partner man har? Åtminstone hämmar lusten lite? Kan jag inte få släpa iväg partnern till rådgivare om jag tycker han vill för mycket? Vi har ett problem här - jag vill kanske en gång i veckan och han vill fem. Har du någon övning eller piller? Råd? Skilsmässa?
    Nej, det är ju inte plausibelt, eller hur? ...att inskränka någons sexualitet på det sättet. Fy, äta piller som hämmar det vore ju hemskt. Är det då inte lika konstigt att vilja öka någons lust med piller och terapi? Nä, du vill ju bara några gånger i månaden - du är konstig och måste åtgärdas. Det stora dilemmat är väl hur man möts på mitten. ...om man vill dit. 
    TS - Ni har ju båda varit öppna om sexualiteten. Ni valde varandra trots att ni inte är sexuellt kompatibla. Är en separation då ödesbetämd på något sätt? 
  • Anonym (sexlöst)

    Inflikar med en liten passus om sex och stress. Det är ganska naturligt att sexlusten försvinner när man är stressad. Stress är en försvarsmekanism, nedärvd från den tiden vi gick i djurhudar och bodde i grottor. Stressen gjorde att kroppen omfördelade resurser när vi stod inför en fara. Således ökade våran muskelkraft för att kunna fly eller slåss. Kroppens resurser togs från de områden som inte behövdes som matsmältning och sexdriften.

    Idag är det helt andra faktorer än sabeltandade tigrar och rivaliserande stammar som ger den moderna människan stress men symtomen är de samma.

    Och till TS: en otroligt bra tråd. Känner igen mig så. Är nu i ett ganska torftigt förhållande när det gäller sex och inget jag gör verkar funka. Min sambo har inte alls samma lust och det finns aldrig tid för sex (enligt henne), men närhet och kyssar ska det vara i överflöd. Vi har två barn i tio-årsåldern men de lägger sig ju rätt tidigt. Då borde det finnas tid för sex men då är det alltid nåt annat. Men går det en halv dag utan att vi har kramats eller så börjar hon undra om jag inte älskar henne längre. Dörren svänger visst inte åt båda hållen.

  • Completorium

    Anonym (...) skrev 2009-12-30 01:14:57 följande:


    Sex är det absolut sista jag tänker på när jag är stressad, precis som du beskriver din fru. ...och jag skulle bli helt galen av stress om någon föreslog att jag skulle ha sex för att lätta på stressen. Det skulle jag inte klara. Jag har också upplevt att jag inte hinner ta initiativet, fast jag så gärna vill det (herregud - vad är två veckor? - ingenting! ...för mig och många andra). Jag har helt enkelt inte hunnit innan partnern har pockat på sex och visat sig frustrerad. ...då blir jag bara ännu mer sexstressad. Det är hemskt att känna att ens partner är missnöjd med en sexuellt och det leder till en eskalerande sexstress och olust hos den som har mindre lust.

    Hur möter man varandra halvägs? Hittills verkar det ju bara vara de med mindre lust som ska jobba på den. Bli medsläpad till terapeuter och äta piller osv. Ja, det är de med mindre lust som sätter frekvensen - det går ju inte att tvinga någon. Visst kan kännas orättvist. Vi läser överallt om sexpiller och liknande. ...för dem med mindre lust som måste öka dem för att möta partnerns lust. Varför ser vi inte piller och liknande som hämmar för hög lust kontra den partner man har? Åtminstone hämmar lusten lite? Kan jag inte få släpa iväg partnern till rådgivare om jag tycker han vill för mycket? Vi har ett problem här - jag vill kanske en gång i veckan och han vill fem. Har du någon övning eller piller? Råd? Skilsmässa?

    Nej, det är ju inte plausibelt, eller hur? ...att inskränka någons sexualitet på det sättet. Fy, äta piller som hämmar det vore ju hemskt. Är det då inte lika konstigt att vilja öka någons lust med piller och terapi? Nä, du vill ju bara några gånger i månaden - du är konstig och måste åtgärdas. Det stora dilemmat är väl hur man möts på mitten. ...om man vill dit.

    TS - Ni har ju båda varit öppna om sexualiteten. Ni valde varandra trots att ni inte är sexuellt kompatibla. Är en separation då ödesbetämd på något sätt?
    Jag skulle precis släcka och sova, men det här måste jag ju bara svara på... *L*

    Först din sista fråga: Jag valde henne för jag trodde jag mött en partner som jag var sexuellt kompatibel med, som hade lika stor drift som jag, för det visade hon upp under 3 års tid. Sen ändrade det sig, och då var det ju liksom för sent... Vi pratade enormt mycket om sex och behov av sex i början, så hon visste mycket väl om min syn på det. Vi var väl båda naiva, trodde på att även hon nu hade "hittat hem" till sin sanna sexuella identitet. Men det var ju bara tillfälligt, om än under en ovanligt lång period. Sen hann verkligheten ifatt henne och hon blev sitt vanliga jag igen.

    Så det andra. Intressant att ni med lägre drift anser att det bara är ni som ska ändra på er. Det anser nämligen vi med högre drift att vi också ska göra. Visst, i blaskorna pratas det en massa om hur man ökar sin lust, men hos terapeuten pratas det bara om hur man minskar sin lust. Vi får veta att vi ska lägga band på oss, inte visa vår lust, inte sätta vår partner under stress, att tillgång till sex inte är en mänsklig rättighet osv.

    Jo, visst pratas det om hur den med mindre lust kan hjälpas också. Men, OBS!, den med mindre lust ska just HJÄLPAS medan vi med större lust ska TA ANSVAR.

    Den här konflikten är förmodligen olöslig. Har man olika förhållande till sex så har man. Inte mycket att göra åt det.

    Jag har skrivit det förut i tråden: Jag är luttrad, och om jag kommer att bryta upp så kommer jag att vara mycket noggrann i valet av ny partner.

    Kanske, och det känns nog som det vettigaste alternativet just nu, kommer jag i så fall inte att flytta ihop med någon kvinna igen utan endast ha lösare förbindelser. Att sätta sig i nåt igen som visar inte fungera, nej, det orkar jag bara inte.

    Jag säger precis som så många kvinnor som "äntligen blivit av med sin slashas till karl" att de "inte vill bli hushållerska igen utan nu är det deras tur att tänka på sig själva och ta för sig av vad marknaden har att erbjuda och ha lite kul som omväxling"!
    (Oj vad jag kommer att få skit för det där sista! )
  • Anonym (Lycklig)

    Två saker jag tänkt på- det där med alkoholen TS. Då fick hon lust, din fru? Eller hur var det? Minns hur annorlunda mitt första man blev av en skvätt martini. Han var lite blyg annars. Men i och med att jag aldrig dricker, så drack ju han sällan. Fast han blev faktiskt mysig och "förälskad"av en mindre mängd alkohol. Jag menar inte att du ska börja få henne att dricka, men nån gång kanske?
    Och stress och sex. Nu är vi ju olika, men den här tråden visar ju också hur många som känner igen sig i varandra. De flesta känner nog svårighet att ha sex vid stress. Men jag kan också tänka att där skulle vi kunna ha en viss biologisk skillnad. Efter sex, så har män i allmänhet lättare att somna/ slappna av. Jag vet att om jag är trött och egentligen håller på att somna och sen har samlag, så blir det svårt att somna sen. Och är jag stressad, har mycket att göra och sen har samlag. Ja-då blir det ännu mindre tid kvar att göra det jag skulle. Fast i ärlighetens namn. Man måste ju fundera på vad i livet som är viktigt egentligen. Ibland tror man kanske att man måste mer än man ska?
    Funderar på en tredje sak, om du jobbar hemma och det är lite kärvt. Kanske suget efter sex blir större då? Du kanske skulle få mer stimulans överhuvudtaget om du var på en arbetsplats. Bara en fundering.
    Och när det gäller det sista du skrev, så är det verkligen tragisk, att så många ( oftast kvinnor) ger så mycket och får så lite tillbaks. En del får ett värdigt eget liv, först som änkor. Samtidigt så känner jag själv att jag skulle inte vilja åldras ensam heller. Fast man behöver ju inte ha ett parförhållande, man kan ju bo i nåt slgs kollektiv eller nåt...

  • Completorium

    Anonym (Lycklig) skrev 2009-12-30 07:28:00 följande:


    Två saker jag tänkt på- det där med alkoholen TS. Då fick hon lust, din fru? Eller hur var det? Minns hur annorlunda mitt första man blev av en skvätt martini. Han var lite blyg annars. Men i och med att jag aldrig dricker, så drack ju han sällan. Fast han blev faktiskt mysig och "förälskad"av en mindre mängd alkohol. Jag menar inte att du ska börja få henne att dricka, men nån gång kanske?
    Hon dricker lite vin då och då, några glas en kväll. Det har ingen effekt. Den här gången som jag berättade om blev hon rejält berusad. Inte så att hon blev redlös, men det räckte till en rejäl baksmälla dagen efter. Det är ju inget som jag vill uppmana henne till, och hon utsätter sig inte för det självmant heller utom nån enstaka gång. Jag har bara varit med om det en gång på 7 år.
    Och stress och sex. Nu är vi ju olika, men den här tråden visar ju också hur många som känner igen sig i varandra. De flesta känner nog svårighet att ha sex vid stress. Men jag kan också tänka att där skulle vi kunna ha en viss biologisk skillnad. Efter sex, så har män i allmänhet lättare att somna/ slappna av. Jag vet att om jag är trött och egentligen håller på att somna och sen har samlag, så blir det svårt att somna sen.
    Mm... det där har jag funderat en del på... Jag tror att jag kanske, kanske har en hållbar teori för hur det kan hänga ihop.

    Ett väldigt vanligt scenario är att mannens orgasm styr när sexet är slut. Jag vet att det finns gott om gentlemän som ser till att tillfredsställa kvinnan även efter sin egen orgasm, om så vore nödvändigt.

    Men dels är det nog väldigt många som inte gör det, dels vet vi ju att kvinnors orgasmfunktioner kan skilja sig mycket från mäns. Jag har träffat få kvinnor som får en orgasm och sen är det bra, eller helt enkelt stopp, som det är för män. Vanligare har varit att kvinnorna är slow starters och sedan kan de få ett flertal orgasmer. (Ja, inte måste de vara slow starters för att vara multiorgasmiska! )

    Dessa kvinnor kanske helt enkelt behöver - hur ska jag uttrycka det - mer omfattande sex, fler orgasmer, häftigare orgasmer osv. för att nå den där punkten när de är totalt tillfredsställda och utmattade och - avstressade?

    Jag beskrev ju i ett inlägg hur min fru ibland inte velat få de där starka orgasmerna för det "är så jobbigt". Sen kan det vara en komponent till som gör skillnaden mellan män och kvinnors upplevelse av sex och orgasmens effekter. I de flesta ställningar så är det ju mannen som får arbeta. Om man nu inte är nån 2-minutersman utan håller på lite längre och intensivare för att komma till orgasm så kombineras orgasmen med en fysisk utmattning och jag tror att orgasmens effekt blir mer total då.

    Jag vet vilken skillnad det blir mellan en onaniorgasm och en samlagsorgasm. Onanin ger oftast en orgasm som mest koncentrerar sig till könet medan samlagets orgasm mer omfattar hela kroppen.

    Så vissa kvinnor, som fått en orgasm och både hon själv och mannen då tror att allt är frid och fröjd, kanske bara har börjat och just avnjutit förrätten? Tacka sjutton för att hon inte är nöjd då utan bara piggare än innan!
    Funderar på en tredje sak, om du jobbar hemma och det är lite kärvt. Kanske suget efter sex blir större då? Du kanske skulle få mer stimulans överhuvudtaget om du var på en arbetsplats. Bara en fundering.
    Nja... jag har inte jobbat hemma tidigare i mitt liv och det har alltid varit likadant.
    Och när det gäller det sista du skrev, så är det verkligen tragiskt, att så många ( oftast kvinnor) ger så mycket och får så lite tillbaks.
    Mm... ...och vi är några män som känner samma sak... *L*
    En del får ett värdigt eget liv, först som änkor. Samtidigt så känner jag själv att jag skulle inte vilja åldras ensam heller. Fast man behöver ju inte ha ett parförhållande, man kan ju bo i nåt slgs kollektiv eller nåt...
    Jovisst, det är en god tanke!
  • Completorium

    Känner att jag behöver kommentera detta lite till:

    Anonym (...) skrev 2009-12-30 01:14:57 följande:


    Hur möter man varandra halvvägs? Hittills verkar det ju bara vara de med mindre lust som ska jobba på den. Bli medsläpad till terapeuter och äta piller osv. Ja, det är de med mindre lust som sätter frekvensen - det går ju inte att tvinga någon. Visst kan kännas orättvist. Vi läser överallt om sexpiller och liknande. ...för dem med mindre lust som måste öka dem för att möta partnerns lust. Varför ser vi inte piller och liknande som hämmar för hög lust kontra den partner man har? Åtminstone hämmar lusten lite? Kan jag inte få släpa iväg partnern till rådgivare om jag tycker han vill för mycket? Vi har ett problem här - jag vill kanske en gång i veckan och han vill fem. Har du någon övning eller piller? Råd? Skilsmässa?

    Nej, det är ju inte plausibelt, eller hur? ...att inskränka någons sexualitet på det sättet. Fy, äta piller som hämmar det vore ju hemskt. Är det då inte lika konstigt att vilja öka någons lust med piller och terapi? Nä, du vill ju bara några gånger i månaden - du är konstig och måste åtgärdas. Det stora dilemmat är väl hur man möts på mitten. ...om man vill dit.
    Har du läst inlägg #12? Han beskriver bl.a. hur han faktiskt fick piller för att dämpa sexlusten.

    Du skriver att det ses som mer förskräckligt att vilja inskränka någons sexualitet än att öka densamma hos den andra partnern. Men nu är det ju faktiskt så att när detta problemet uppenbarar sig så är det för att den partnern med större sexlust redan har fått sin sexualitet inskränkt! Det är ju redan ett faktum!

    Inskränkt på så sätt att han/hon har lovat att vara sin partner trogen, men denna partner kan inte svara upp emot behovet och då inga andra lösningar finns för att få utlopp för sexualiteten än genom sin partner så blir effekten att hans/hennes sexualitet begränsas.

    Så när man börjar diskutera problemet så är ju utgångspunkten att den med mindre sexlust helt sätter den sexuella agendan och den med större sexlust får rätta sig efter det.

    Om man beskriver det gemensamma sexlivet på en skala mellan 1 och 10 där 1 är den nivå som sätts/önskas av den med mindre sexlust och 10 den nivå som sätts önskas av den med mer sexlust, så börjar ju diskussionerna om hur sexlivet ska kunna förbättras kanske när sexlivet ligger vid siffrorna 1-3 nånstans.

    Den med mindre sexlust har alltså ett övertag och tycker väl att det är obekvämt att ändra på det förhållandet. Klart att det är obehagligt att bli kritiserad och få krav på sig. Därför uppfattas det kanske av dem som har mindre sexlust som att kraven på förändring bara ställs på dem, för de har aldrig märkt att en obarmhärtig förändring redan har skett för den med större sexdrift.

    ---

    Det snackas så mycket om att den som utsätts för en press att "ställa upp på" mer sex blir stressad av det. Men jag upplever stress av att inte få sex. Det gör mig okoncentrerad och jag tappar tålamodet, blir lättretlig osv. Onanin är då som ett "piller" som lättar på de här symptomen, men som jag tidigare påpekat, det är ingen ersättning för partnersex i längden.
  • Anonym

    Jag förstår inte hur man kan ha fräckheten att kräva sexuell trohet om man inte kan garantera att man uppfyller partnerns behov.

Svar på tråden Det ska fan vara en modern man!