• Completorium

    Det ska fan vara en modern man!

    Det här skrevs först som ett inlägg i tråden "Varför vill tjejer ha mindre sex än killar" av rimmad lax
    www.familjeliv.se/Forum-9-191/m49264120.html
    men så insåg jag att det kantrade åt ett annat håll så jag startar en ny tråd istället. Kanske är detta ett gammalt ämne och jag är ny här, men ni får väl hänvisa till de trådar det detta har diskuterats förr!

    Så här skrev jag:

    Jag var för trött i natt för att börja skriva några längre tirader, men jag ska försöka utveckla mina erfarenheter lite här. Kallejohansson och Pappa jonthe bl.a. har redan varit inne på det här spåret som jag ska utveckla lite.

    Det talas mycket om att män både vill ha en hora och en madonna. De vill ha en hora i sängen men på dagen ska deras kvinna vara en madonna, en respektabel kvinna som är en god mamma och husmor. Detta är väl känt och ett etablerad fenomen. Mycket skit har kastats på män för att de har de omänskliga kraven på sina kvinnor.

    Motsvarigheten för kvinnor är mjukispappa/buse(alt. prins på vit springare)-problematiken. Det är detta ni har kommit in på i den här tråden. Kvinnor skriker högt och vilt över män som inte deltar i familjelivet, är gäster i sina barns liv, på sin höjd kan "hjälpa till" i hushållsarbetet osv. Kvinnor beklagar sig över sina lata sluskar till män och vill istället ha en "riktig" man som klarar att komma underfund med själv att det ska diskas, handlas mat och tvättas kläder och också göra det!

    Alla terapeuter lär ut att vägen till sexlivet går genom diskbaljan. En trött och utarbetad kvinna är inte kåt, men en kvinna som känner att hon får fullt stöd i hushållet och med barnen har helt andra förutsättningar till att bli den eldiga älskarinnan mannen så hett åstundar.

    Jag är en man som är som en fullfjädrad hemmafru. Jag kan allt om att sköta ett hem och gör det också. Det har alltid varit så. Jag är inne på mitt andra äktenskap. I mitt första äktenskap som varade från ungdomen så tog nog min fru bara det hela som nåt naturligt. Hon hade aldrig fått lära sig särskilt mycket om hushållsarbete och jag blev den naturliga auktoriteten på området i vår familj. Jag blev het enkelt den traditionella kvinnan i vårt förhållande.

    Nå hjälpte det? Nej, inte blev det mer sex för det! När vi gått igenom den sedvanliga passionsfasen så dalade sexlivet till att vara något som hon accepterade som nåt nödvändigt ont som fick ske 1-2 ggr/månad. Jag tog upp och försökte prata om det om och om igen, men ändå accepterade jag tanken på att hon helt enkelt inte var så intresserad.

    Nå, det förhållandet slutade på ett sätt som är vanligare åt "andra hållet", dvs. att kvinnan slänger ut en oduglig man som bara latar sig och inte deltar i familjelivet och hushållsarbetet. Jag tröttnade och bröt upp. Då reagerade hon med nån slags chock (för naturligtvis kunde hon inte föreställa sig att jag inte trivdes, trots att jag pratat med henne hundratals gånger om att jag inte ville vara den ende som gjorde nåt i hushållet och att jag var missnöjd med sexlivet). Hon blev plötsligt en sexgudinna! Hon använde sexet för att hålla mig kvar, men det funkade givetvis inte.

    Min andra fru... Inte heller här fungerar det med att vara en mjukisman och sköta allt i hushållet. Vi hade jättebra sexliv c:a 3 år, tills vi hade flyttat ihop på allvar och gift oss.

    Jag har varit betydligt mer vaksam och tagit tag i problemen mycket tidigare nu. Först när jag märkte att sexlivet dalade så funderade jag över vad det kunde bero på. Jo, hon pluggade och var under stor press. Så jag backade, tjatade inte om sex, lät henne vara. Men det var som att hon aldrig kom tillbaka efter det, så jag har på olika sätt fört det hela på tal, försökt att lirka ur henne vad som är fel osv. Jag har gett henne tid, jag har gjort allt för att underlätta tillvaron för henne osv. Så, när det här tidsspannet av tid för möjlig återhämtning för henne vara några år och inget blivit bättre så krävde jag familjeterapi och det blev så.

    Då framkommer några intressanta saker! Hon säger då bl.a. att hon såg det som att hon var inne i en passionsfas i början av vårt förhållande, dvs de första 3 åren. Ovanligt länge alltså, det brukar vara några månader. Hon använder sig också av den här bilden av mannen som en prins på en vit springare som ska ta henne ur den misär hon lever i. När vardagen infann sig så sprack föreställningen om att allt skulle bli så fantastiskt annorlunda. Hon hade alltså inte räknat med att även hon skulle behöva bjuda till för att hennes liv skulle bli bra.

    Och så detta då med busen (eller prinsen) kontra hemmamannen, vaktmästaren... Det visade sig att hon, som längtat hela livet efter en man som var en hejare på att laga mat (så att hon skulle slippa göra det jämt), städa osv. nu, när hon hittat en sån, inte alls blev nöjd med det! Nej, istället kände hon sig undanskuffad från sin naturliga plats i hemmet!!! (Ändå sitter hon och skryter på jobbet om sin duktige man som lagat den goda maten som ligger i hennes matlåda...)

    Hon kände sig mindervärdig, överflödig, förminskad... Och den där mannen som stod i köket... var han sexig? Nej... Det gick inte att tända på en man som beter sig som ett fruntimmer...

    Fattar ni problematiken? Här har man fått höra hela livet att man ska dela på hushållsarbetet och vara en jämställd familj, men när man gör så, så blir man straffad med att kvinnan tappar respekten för en!

    Det ska fan vara en modern man!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-20 18:54
    Jag lämnar nu den här tråden och även FL.

  • Svar på tråden Det ska fan vara en modern man!
  • Anonym (Lycklig)

    TS en OT fråga. Hur gör man för att klistra in det andra har skrivit?
    Jo, det där om orgasmer och att vara avslappnad efter. Givetvis olika, både från person och från gång till gång. Men det verkar ändå som om fler män blir sömnigare efter sex och också kan ha sex som en konfliktlösare. Det här är grovgeneralisering: Men kvinnor vill prata ut först och därefter ha sex och män kan ha sex först och prata sen ( om de inte somnat då..) Och jag kan få ingen, en eller flera orgasmer. Och jag spänner mig ( på ett fysiskt positivt sätt) för att uppnå dem och kan bli rätt trött rent fysiskt. Och skulle säkert få fler orgasmer om jag var lite mer tränad ( vilket gäller de flesta f ö) Men för det mesta blir jag inte sömnig/ avslappnad även om jag är helt nöjd och slut rent fysiskt. Tror ändå det kan finnas nån biologi i detta.
    Och det var ju synd/tur att det inte funkade med alkoholen...
    Och det är verkligen knepigt det här med relationer, inte bara sexuellt, utan totalt, när en ger/vill/gör mer och den andra kanske också känner så, men ändå går det inte ihop.
    Min dotter var här på besök med sina vänner från tonåren och de diskuterade just polyamorifrågan. Den var inne i Grön Ungdom då.Och många ansåg min dotter drev den, men hon hävdade att hon bara råkade praktisera det. Men vi alla anser att det här med samlevnad, sex och allt i kring behöver verkligen vidgas.Kärnfamilj och parförhållanden kan vara så begränsande. Samtidigt som t ex kollektivboende inte heller är så lätt, vet jag av erfarenhet. Har haft lite olika varianter. Även parförhållande med delad bostad med singeltjej, som funkade utmärkt just då. Och par med två singelkillar, när jag var mycket ung. Jag hade bara sex med min kille, men kunde gå och gosa vidare på morgonen med nån av de andra när min kille gått till jobbet. Fast jag har nog aldrig följt eller brutit normer,mest inte riktigt fattat dem. Gör det mer nu på äldre dar, för nu har jag insett lite bättre att de finns...
    Att ha flera fruar, t ex Afrika, kan mkt väl underlätta livet, för fruarna. Även om svartsjuka och problem är vanliga också. Men jag har föreslagit min kära helt seriöst att om han skaffar en fru och barn, så kan jag mycket väl fortsätta bo med dem allihopa. Jag har gärna en till som diskar och lagar mat, vi kan hjälpas åt med barnen. Hans fru skulle säkert vara glad över att älska med honom varannan dag/natt. Och då kan jag ligga och läsa i lugn och ro varannan. Men han vill inte och jag tror få fruar vill det heller. Men för mig skulle det nog funka om de ville. Dvs nu finns ju ingen fru än... Så istället för en älskarinna kanske du ändå skulle ha en kvinna till. Hemma. Ni behöver ju inte gifta er, eftersom det är som du säger förbjudet med månggifte. Jag vet. Låter helt knäppt. Men egentligen inte.
    Såna män som du växer heller inte på träd. Och du räcker säkert till. ( Plus en till som betalar hyran etc )

  • Anonym (Stina)
    Anonym skrev 2009-12-30 12:22:30 följande:
    Jag förstår inte hur man kan ha fräckheten att kräva sexuell trohet om man inte kan garantera att man uppfyller partnerns behov.
    Garantier kan väl var svåra att ge,men kan hålla med dig om att man kanske inte har rätt att kräva sexuell trohet av sin partner om man själv har lite eller inget intresse av sex,och partnerns behov alltid får stå tillbaka.

    Det har redan skrivits tidigare i tråden,men det är märkligt att det på något sätt är helt uteslutet att den som har större behov av sex försöker få dem tillgodosedda av någon annan. Ja jag vet,nu ropar många att man ska avsluta förhållandet innan man söker sig någon annan. Men om den partnern som har större behov gång på gång påtalat detta för den andra och det ändå inte sker någon förändring,då finns det ju ingen vidare förståelse för att lösa detta. På något sätt är det helt legitimt att säga "det är bara så för mig,jag har inte mera lust än så här" och då ska partnern acceptera detta,lägga band på sin lust men ändå vara trogen.
    Annat som man saknar i ett förhållande kan man söka på annat håll,men inte sex. Och jo jag vet,sex är det mest intima som man bara ska dela med en osv osv men ändå......när partnern inte vill ge,hur ska man då göra? Bryta upp från ett i övrigt fungerande förhållande? OBS att jag inte vill förespråka otrohet på något sätt,bara undrar hur man ska lösa det.

    Självklart ska ingen tvingas till sex,men när det inte ens finns en vilja att försöka tillmötesgå sin partners behov och önskemål så kan man undra hur stort intresset är av att förhållandet ska fungera.

    För egen del,jag som är den i vårt förhållande som har mindre lust ibland,så försöker jag jobba på detta,det är inte enkelt men jag försöker. Vi har pratat mycket om det och jag kan ibland tänka att "det skulle inte förvåna mig om han vore otrogen" just för att han periodvis har ett så mycket större behov av sex än vad jag har. Jag vet hur bra han mår när han får sitt behov tillgodosett och jag vet också hur dåligt han mår när han inte får det.
    Ibland har jag faktiskt tänkt att jag skulle inte riktigt kunna klandra honom om han vore otrogen,men om det skulle ske vet jag inte hur jag skulle reagera. Vi har pratat om det och jag vet att han älskar mig för mycket för att vilja riskera det vi har genom otrohet. Jag litar på honom,men man kan aldrig veta säkert,det vet man ju inte ens med sig själv.

    Och visst kan jag "ställa upp" men min man är precis som du ts,han vill inte ha det sexet,han vill att jag ska vara med han vill känna min lust och se mig njuta. Det är också så för oss att när vi kommer till skott så har vi det bästa sexet som finns,har aldrig varit med om något liknande med någon annan. Han är fantastisk,fortfarande efter 17 år tillsammans så kan han få mig galet kåt bara genom ett sms eller en blick,och jag kan känna en så stor sorg över att den känslan så sällan infinner sig numera,jag längtar verkligen efter att få känna lust.

    Så VARFÖR har det då blivit så här? Jag vet inte och det finns inget jag hellre önskar än att lösa detta. Jag kan till en viss del tänka mig den klassiska förklaringen med familjeliv,heltidsjobb,tonåringar i huset som gör att man får lite tid för sig själva,föräldrar som börjar bli till åren osv,men tror inte att det bara är det. Känns ibland som jag inte riktigt har/tar mig tid att bli kåt,jag är också en sån som har svårt för att ha sex när jag känner mig stressad medan min man är precis tvärtom.
  • Anonym (lika)

    En annan sak som jag tänker på i sammanhanget är hur nära jag som man har till min sexualitet i jämförelse med många kvinnor i samma generation (40+), jag känner helt enkelt att jag vet mycket mer om hur jag funkar kroppsligt, vad jag blir kåt av, vad jag behöver för att må bra, vad som tänder och inte tänder mig osv än vad min fru vet. Förmodligen är det delvis en generationsfråga, vad man får med sig från början, och jag får för mig att många kvinnor i min ålder har fått lära sig att sex innebär mer att hantera mannens lust än att själv känna begär, medan de flesta män har lärt sig från början att vara den som begär. (Och ska jag lägga någon värdering i det här är det nog att det ?manliga? förhållningssättet i förlängningen leder till en sundare ? åtminstone mer okomplicerad ? syn på sexlivet i ett förhållande.)

  • Anonym (lika)

    Förtydligande (slarvade lite): jag menade alltså att jag vet mer om hur jag funkar än min fru (och många andra kvinnor i samma ålder) vet hur HON funkar.

  • lobj
    Completorium skrev 2009-12-30 00:30:34 följande:
    Ja, vad det gäller om jag får göra allt, så är det lite upp till mig. Jag är nog den som har den lägsta tröskeln och tröttnar först på att saker inte blir gjorda. Min fru är lite "latare" än mig och dessutom har hon en tendens att "vänta in" mig så jag hinner börja. Så, om jag säger ifrån och kräver att hon ska göra nåt så gör hon allt det, men det tror jag alla kvinnor vet hur det är med det: Man tröttnar på att tjata och gör det själv i stället. Skillnaden i vårt fall är väl den då att hon dessutom har mage att beklaga sig över att jag har tagit ifrån henne sin naturliga roll i hushållet...Men jag vill fråga dig, och alla andra kvinnor som beklagar sig över bristande lust och att aldrig hinna bli kåta för att era män hela tiden "hinner före" och föreslår sex (ja, även män i den situationen får naturligtvis svara): Hade ni nånsin initiativet i sexlivet? Har ni ett aktivt intresse av sex eller är det nåt "som bara ska hända"? Jag undrar, för jag har själv under olika perioder haft det väldigt tufft, och senast nu under de senaste 2-3 åren har jag drivit egen firma som inte gått så bra. Jag har jobbat väldigt mycket, gjort det mesta i hushållet, varit väldigt illa ute ekonomiskt och haft Kronofogden flåsande i nacken. Men aldrig, aldrig, ALDRIG har min sexlust sviktat. Sex är min bästa vän när jag är pressad och när jag är glad och harmonisk vill jag fira det med sex...
    Nej, det får jag väll erkänna att jag i stort sätt aldrig tar initiativet till sex. Jag vet inte när jag ska "hinna" med det. Hatar morgon sex, vill inte när barnen är runt om kring (4&6år), oftast kommer han mitt i matlagningen eller när man är på väg någonstans, gör sig i ordning m.m.
    Ja för karlar är det enkelt stoppa in, sprut, klart. En annan har jocket kvar att städa bort, och så rinner det ändå i timmar efter.
    Visst skulle jag kunna bjuda med karln till tvättstugan för lite bolibompasex men oftast ska man bara ner dit lite fort så man hinner en massa annat oxå... Tyvärr!

    Är jag stressd så är sex det sisat jag tänker på och får jag det föreslaget blir jag nog mest sur... Inte heller när jag har ont eller är trött känns det aktuellt (är gravid nu och har både foglossning och pullåderbrock). Så stunderna som finns är inte många, men lite mer förståelse och ömhet från karln i det läget skulle nog öka möjligheterna tror jag. Oftast känns det som om man bör ställa upp oavsett hur man mår.

    Eftersom jag är en som inte är så beroende av sex så har jag svårt att förstå hur det kan vara så viktigt, men efter att ha läst en del i denna tråd så börjar det klarna något
  • Completorium

    Åh! Nu har vi fått möjlighet att formatera våra inlägg! Wow! {#lang_emotions_cool}@Anonym(Lycklig): Jo, längst upp till höger i varje inlägg finns en symbol, ett citattecken. Klicka på det så får du in citatet i din text!

    Ja, det där med polyamori är nåt jag har funderat en del på, och det låter ärligt talat som nåt som skulle kunna funka för mig. Jag är inte svartsjukt lagd, och sen det här med att kunna knyta an till flera personer har jag inga problem med... Nå, det återstår att undersöka och ingen kan veta i förväg hur det skulle funka.

    Polyamori, särbo, kollektiv... Ja, nåt borde väl funka och vore värt att testa, för nu har jag testat monogama förhållanden under en massa år och se hur det gick... {#lang_emotions_undecided}

  • Anonym (lika)
    lobj skrev 2009-12-30 17:24:17 följande:
    Nej, det får jag väll erkänna att jag i stort sätt aldrig tar initiativet till sex. Jag vet inte när jag ska "hinna" med det. Hatar morgon sex, vill inte när barnen är runt om kring (4&6år), oftast kommer han mitt i matlagningen eller när man är på väg någonstans, gör sig i ordning m.m. Ja för karlar är det enkelt stoppa in, sprut, klart. En annan har jocket kvar att städa bort, och så rinner det ändå i timmar efter. Visst skulle jag kunna bjuda med karln till tvättstugan för lite bolibompasex men oftast ska man bara ner dit lite fort så man hinner en massa annat oxå... Tyvärr! Är jag stressd så är sex det sisat jag tänker på och får jag det föreslaget blir jag nog mest sur... Inte heller när jag har ont eller är trött känns det aktuellt (är gravid nu och har både foglossning och pullåderbrock). Så stunderna som finns är inte många, men lite mer förståelse och ömhet från karln i det läget skulle nog öka möjligheterna tror jag. Oftast känns det som om man bör ställa upp oavsett hur man mår. Eftersom jag är en som inte är så beroende av sex så har jag svårt att förstå hur det kan vara så viktigt, men efter att ha läst en del i denna tråd så börjar det klarna något
    Jag tycker att den här fina tråden mycket tydligt har visat att allt det där beror på hur man ”väljer” att se det: där den ena ser besvärligheter, stress och press ser den andra inga hinder över huvud taget. Jag skulle istället vilja veta varför det så ofta är kvinnor som står för det förstnämnda förhållningssättet och män som står för det andra. (Min teori är att det beror på ett slags ”osynlig uppfostran”, värderingar som man får i sig tidigt och utan att vara medveten om det och som därför är svårare att få syn på.)

    Kan det vara så att man skulle kunna vända den här onda spiralen i många problematiska förhållanden enbart genom att förändra sitt tänkande kring sex? Jag har ju sett många många trådar på FL kring det här problemet, och jag har sett så många par i min närhet hålla på och älta samma saker, och det är ytterst få som verkligen kommer någon vart – de enda som faktiskt tycks lyckas ta sig ur det är de par där den partner som ”har mindre lust” bestämmer sig för att gå med på att ha så mycket sex som möjligt.

    Det här är bara något jag slänger ur mig, och det gäller förstås bara de par som är välfungerande på andra områden och där osynk i sexet är problemets orsak snarare än symptom på andra problem. Men ni som tycker att knulla är en besvärlig börda – har ni försökt att helt enkelt intala er själva att det inte är det?
  • Signy
    Signy skrev 2009-12-28 20:03:13 följande:
    Aj, vad jobbigt. Knivig sits, för då har hon ju iaf varit öppen med sina behov och planer från första början. Hon då, sade du till henne att du har andra behov? Reagerade hon på det?
    TS?..
  • Completorium
    Signy skrev 2009-12-28 20:03:13 följande:
    Aj, vad jobbigt. Knivig sits, för då har hon ju iaf varit öppen med sina behov och planer från första början. Hon då, sade du till henne att du har andra behov? Reagerade hon på det?
    Jag tror att jag svarade på det där, men inte med direkt citat av din fråga:
    Och, ja, hon har hela tiden varit fullt medveten om mina behov av sex, och jag tror nog att hon i början tänkte att hon också skulle hålla samma nivå på sexlust som gjorde då. Kanske var det också därför hon började prata om sin oro för klimakteriet och att det kunde innebära att hon tappade sin sexlust. Så blev klimakteriet orsaken till att hon förlorade sin sexlust redan innan hon kommit in i det...

    Min fru har definitivt hela tiden varit medveten om mina behov av sex, men när hon insåg att det började bli en obalans i vårt sexliv så valde hon att stoppa huvudet i sanden och hoppas på att det skulle gå vägen ändå, alltså mot bättre vetande.
  • Parniara

    Läste i de två trådarna om tjocka partners

    I tråden där mannen inte tänder på kvinnan är mannen ett svin
    I tråden där kvinnan inte täder på mannen ska kvinnan ändra på mannen

    Jag säger inte att nåt av det är rätt eller fel, det måste alla par kunna diskutera och lösa själva, men det visar nåt som är tydligt.

    En kvinna får inte klagas på kroppsligt eller sexuellt. Vi har liksom monopol på att vara den svaga länken i sexlivet och får falla i offerrollen. Det lämnar mannen som är mer sexkrävande i en knivig sits. Jag trodde jag hade det svårt...men Completorium har ju en omöjlig sist.

Svar på tråden Det ska fan vara en modern man!