• Mimmi 71

    Sytråden - maskinbroderi

    Sytråden - maskinbroderi är en avknoppning från ordinarie Sytråden. Här samlar vi alla diskussioner som gäller maskinbroderi för att inte tråka ut de övriga i Sytråden.

    Här samlas vi sömnadsintresserade med maskinbroderitankar, nybörjare eller erfarna. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    Kika gärna in på vår systertråd också:

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-02 06:13
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49204507.html
  • Svar på tråden Sytråden - maskinbroderi
  • Stackhouse
    78Misan skrev 2010-01-03 17:56:31 följande:
    ca 1000m då. är det ett set du har köpt?ska man ha "udda" färger kanske det räcker med 1000m rullar.
    Jag fick det av mina svärföräldrar i julklapp förra året, svärfar har en symaskinsaffär med inriktning på Janome och babyLock. De säljer dessa trådar.
    Du vill ligga med mig, det går inte, du är snuskig!
  • 78Misan
    Stackhouse skrev 2010-01-03 17:59:50 följande:
    Jag fick det av mina svärföräldrar i julklapp förra året, svärfar har en symaskinsaffär med inriktning på Janome och babyLock. De säljer dessa trådar.
    ok. kan du fixa nån prisuppgift? har dom funkat bra? Har ju precis börjat brodera med min maskin men jag stör mig redan på att den svarta tråden verkar gå av oftare.
    Längtar efter sommar
  • ak74

    Jag använde Robinson Antons undertråd i början och den funkade jättebra till min Janome. 


    Nu kör jag nästan bara med Gunold Sulky. Samma fina kvalitet som Robinson Anton men billigare. För 3 år sen tror jag RA kostade ca 50 kr/rulle. Sulkyn kostar 39 kr och om man har egen firma betalar man 21 kr + moms.
    1000 m rullar klarar man sin långt på om man broderar som hobby. Då är det roligare att ha fler färger i stället. Jag köpte min första 5000 m kon i höstas (efter 4 års broderande). Det var för att jag hade en stor beställning på handdukar som skulle broderas med bara en färg.
  • GOBLIgobli
    Mimmi 71 skrev 2010-01-03 15:57:22 följande:
    Japp, det fungerade! Jag har installerat det och testat lite så smått. Därmot vet jag inte om det uppfyllde mina förväntningar Men å andra sidan kanske jag måste sitta med det lite längre för att göra något seriöst utlåtande. Fördelen med att man fick med detta "lilla" Digitizer är att man kan uppgradera till det vanliga för en betycligt lägre penning.
    Toppen! jag tar gärna alla länkar jag kan få. Vad var det som inte uppfyllde?
    Foot - A device for finding furniture in the dark
  • Stackhouse
    ak74 skrev 2010-01-03 20:15:11 följande:
    Jag använde Robinson Antons undertråd i början och den funkade jättebra till min Janome.  Nu kör jag nästan bara med Gunold Sulky. Samma fina kvalitet som Robinson Anton men billigare. För 3 år sen tror jag RA kostade ca 50 kr/rulle. Sulkyn kostar 39 kr och om man har egen firma betalar man 21 kr + moms. 1000 m rullar klarar man sin långt på om man broderar som hobby. Då är det roligare att ha fler färger i stället. Jag köpte min första 5000 m kon i höstas (efter 4 års broderande). Det var för att jag hade en stor beställning på handdukar som skulle broderas med bara en färg.
    Jag håller med om att man klarar sig med små rullar om man broderar som hobby, det är roligare och lättare att få fina nyanser i broderiet.
    Men skulle jag göra en större grej typ en beställning skulle jag nog se efter någon med mer på rullen.
    Du vill ligga med mig, det går inte, du är snuskig!
  • Mimmi 71
    GOBLIgobli skrev 2010-01-03 20:40:10 följande:
    Toppen! jag tar gärna alla länkar jag kan få. Vad var det som inte uppfyllde?
    Jag tyckte jag saknade funktionen att endast få tät sicksack runt ett applikationsbroderi (är ju inspirerad av dig , men har nu läst lite mer i instruktionerna och det verkar att finnas. Sambon jobbar idag så jag hoppas på att få en lugn och skön dag tillsammans med lillemannen och kanske kan det finnas lite tid till att sätta sig ned och kika igen. Har dock en beställning på en omlotthoodie att sy också.

    Sedan skall jag försöka komma ned till vårdcentralen för att få lite medicin utskrivet, hostar så att jag får sova sittandes om nätterna. Lite trött är jag

    Håll tummarna för att min broderitråd kommer idag, jag beställde den 13 december.
  • Mimmi 71

    Jag spammar vidare

    Pappa fick en broderad bowlinghandduk för att torka klot med i julklapp. Den gjorde succé och igår fick jag beställningar på 15 st till övriga i laget.

  • 78Misan
    Mimmi 71 skrev 2010-01-04 07:16:33 följande:
    Jag spammar vidare Pappa fick en broderad bowlinghandduk för att torka klot med i julklapp. Den gjorde succé och igår fick jag beställningar på 15 st till övriga i laget.
    vad kul
    Längtar efter sommar
  • Stormorsan

    Jag fick med ca 50 (små) rullar brodyrtråd (Anchor Rayon) när jag köpte min maskin. Jag har senare köpt till några (10kanske) koner polyestertråd från Threadart, samt köpte några (10) rullar på Symässan på Kviberg (göteborg) i höstas.  

    Jag har haft maskinen i ca 3 år och ännu inte gjort slut på någon färg.

    Personligen gillar jag rayontråden bäst, det är en helt annan lyster än polyestertråden.

    Svart och vit går det åt mycket mer av. Nästan alla broderier har svart kontur, och vitt förekommer också mycket.

    Köp gärna en "ansikts(hud)färg", det missade jag. 

Svar på tråden Sytråden - maskinbroderi