• Mimmi 71

    Sytråden - maskinbroderi

    Sytråden - maskinbroderi är en avknoppning från ordinarie Sytråden. Här samlar vi alla diskussioner som gäller maskinbroderi för att inte tråka ut de övriga i Sytråden.

    Här samlas vi sömnadsintresserade med maskinbroderitankar, nybörjare eller erfarna. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    Kika gärna in på vår systertråd också:

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-02 06:13
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49204507.html
  • Svar på tråden Sytråden - maskinbroderi
  • Stackhouse
    78Misan skrev 2010-01-07 13:48:23 följande:
    vad kul
    Jag antar att det tar typ två veckor att lära sig instruktionerna men ändå. KUL!
    Du vill ligga med mig, det går inte, du är snuskig!
  • GOBLIgobli
    Stackhouse skrev 2010-01-07 13:41:06 följande:
    Gissa vad jag får låna nu några veckor??? :D www.janome.se/
    Men vilket flyt!
    Foot - A device for finding furniture in the dark
  • Mimmi 71
    Stackhouse skrev 2010-01-07 13:41:06 följande:
    Gissa vad jag får låna nu några veckor??? :D www.janome.se/
    Häftigt!

    Första misslyckade broderiet De övriga kanske inte varit perfekta men dugliga, men denna gången åkte det i papperskorgen och ett nytt försök är på gång. Broderar en bläckfisk på singeljersey och det förra broderiet bubblade sig  något förskräckligt så att konturerna kom på fel ställe. Gör ett nytt försök med både totally stable och filmoplast tillsammans med en mindre ram. Får se om det blir bättre. Befarar dock att det blir ett likadant resultat och att understygnen inte är tillräckliga - kan det vara det problemet tror ni?
  • GOBLIgobli
    Mimmi 71 skrev 2010-01-07 14:45:17 följande:
    Häftigt! Första misslyckade broderiet De övriga kanske inte varit perfekta men dugliga, men denna gången åkte det i papperskorgen och ett nytt försök är på gång. Broderar en bläckfisk på singeljersey och det förra broderiet bubblade sig  något förskräckligt så att konturerna kom på fel ställe. Gör ett nytt försök med både totally stable och filmoplast tillsammans med en mindre ram. Får se om det blir bättre. Befarar dock att det blir ett likadant resultat och att understygnen inte är tillräckliga - kan det vara det problemet tror ni?
    Upp med smajlet och nya tag! Det är av misstagen man lär sig mest och den berömda övningen ger som sagt.
    Jag gjorde en rätt stor, jättefin dinosaurie på ett glattigt tyg för länge sedan och hade såklart inte spänt åt och stabiliserat ordentligt. Efter 1½ timmes broderi såg jag att mag-och bröstdelen glappade med säkert 5mm från den övriga kroppen, tack för den! En massa tråd och tid till spillo men visst, jag lärde mig.
    Foot - A device for finding furniture in the dark
  • GOBLIgobli

    Jihuuu! Mitt paket har fått vingar!!


    Foot - A device for finding furniture in the dark
  • Stormorsan
    Mimmi 71 skrev 2010-01-07 14:45:17 följande:
    Häftigt! Första misslyckade broderiet De övriga kanske inte varit perfekta men dugliga, men denna gången åkte det i papperskorgen och ett nytt försök är på gång. Broderar en bläckfisk på singeljersey och det förra broderiet bubblade sig  något förskräckligt så att konturerna kom på fel ställe. Gör ett nytt försök med både totally stable och filmoplast tillsammans med en mindre ram. Får se om det blir bättre. Befarar dock att det blir ett likadant resultat och att understygnen inte är tillräckliga - kan det vara det problemet tror ni?
    Testa med plasten du använder till frottè över. (har glömt vad den heter) och filmoplast under. Jag hade samma problem när jag skulle brodera triballdrakar på en tunika av viscosejersey och bara hade filmolast under. Första försöket fastnade det och tuggade på samma ställe. Andra försöket med plasten blev broderiet perfekt.
  • Mimmi 71
    GOBLIgobli skrev 2010-01-07 14:59:52 följande:
    Jihuuu! Mitt paket har fått vingar!!
    Vad härligt - då får du den snart! Antar att du trycker på uppdateratknappen hela tiden så du vet var den är

    Sant det här med att måste misslyckas ibland. Inser att det andra försöket även det misslyckas. Får se om jag kan fundera ut hur/om man kan få till lite understygn med hjälp av stygnsättningsprogremmet. Bläckfisken som jag broderar är så söt så jag skulle vilja ha den på en tröja.
Svar på tråden Sytråden - maskinbroderi