• Mimmi 71

    Sytråden - maskinbroderi

    Sytråden - maskinbroderi är en avknoppning från ordinarie Sytråden. Här samlar vi alla diskussioner som gäller maskinbroderi för att inte tråka ut de övriga i Sytråden.

    Här samlas vi sömnadsintresserade med maskinbroderitankar, nybörjare eller erfarna. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    Kika gärna in på vår systertråd också:

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-02 06:13
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49204507.html
  • Svar på tråden Sytråden - maskinbroderi
  • Ullerull

    mimmi: finns det inget halvdåligt (antar att det är  det i sånt fall) gratis program som man kan kombinera med då..

  • Ullerull

    Nu är jag hemma igen och har börjat testa broderierna jag stygnsatte när jag var bortrest. Den första blev tokdålig det blev samma problem som för dig mimmi att det blev mellanrum mellan delarna + att några delar har typ inga stygn s det där tomt. Men den andra saken en traktor blev jättebra konturen sticker lite innanför fyllningen på ett ställe det är dock inget som gör så mycket, ska testa de automatiska jag gjorde också.

    Hur gör ni när ni broderar på typ jerseytyger? För att inte få det bubbligt.

  • 78Misan
    Ullerull skrev 2010-02-17 13:09:58 följande:
    Nu är jag hemma igen och har börjat testa broderierna jag stygnsatte när jag var bortrest. Den första blev tokdålig det blev samma problem som för dig mimmi att det blev mellanrum mellan delarna + att några delar har typ inga stygn s det där tomt. Men den andra saken en traktor blev jättebra konturen sticker lite innanför fyllningen på ett ställe det är dock inget som gör så mycket, ska testa de automatiska jag gjorde också. Hur gör ni när ni broderar på typ jerseytyger? För att inte få det bubbligt.
    jag kör med klisterspray men har inte broderat jättemycket i jersey andra tror jag har sån självklistrande backing
    Längtar efter sommar
  • Stormorsan
    Ullerull skrev 2010-02-17 13:09:58 följande:
    Nu är jag hemma igen och har börjat testa broderierna jag stygnsatte när jag var bortrest. Den första blev tokdålig det blev samma problem som för dig mimmi att det blev mellanrum mellan delarna + att några delar har typ inga stygn s det där tomt. Men den andra saken en traktor blev jättebra konturen sticker lite innanför fyllningen på ett ställe det är dock inget som gör så mycket, ska testa de automatiska jag gjorde också. Hur gör ni när ni broderar på typ jerseytyger? För att inte få det bubbligt.
    Jag använder Filmoplast från Bibbi, syr en fixram samt ev plast överst (Ultra Solvy något tror jag)
  • Mimmi 71

    Tycker att jersey har en förmåga att dra sig trots filmoplast eller totally stable, det är det som gör att konturerna inte alltid hamnar där de skall

    Något tips?

  • 78Misan
    Mimmi 71 skrev 2010-02-17 15:09:43 följande:
    Tycker att jersey har en förmåga att dra sig trots filmoplast eller totally stable, det är det som gör att konturerna inte alltid hamnar där de skall Något tips?
    det är det jag har pull compensation till som inställning i maskinen hur mycket han ska kompensera
    Längtar efter sommar
  • 78Misan

    Jag ritade en igelkott igår nu har jag broderat den 2 ggr o nästa gång blir han nog som jag vill exact


    Längtar efter sommar
  • Ullerull

    jag använe totally stable när jag testade förut men det blev hur bubbligt som helst, inte alls snyggt...

  • Ullerull

    På det sista broderiet jag testade är ramen förskjuten på ett par ställen så det blir glapp på ena sidan och ligger på fyllningen på andra sidan, men detta är gjort via "kant och fyllningsverktyget", alltså borde det ju bli bra när datorn gör ram och fyllning själv, jag har alltså inte gjort fyllning och ram separat, vad gör man då? Det ser ju bra ut i datorn.

  • Mimmi 71
    Ullerull skrev 2010-02-17 15:36:27 följande:
    På det sista broderiet jag testade är ramen förskjuten på ett par ställen så det blir glapp på ena sidan och ligger på fyllningen på andra sidan, men detta är gjort via "kant och fyllningsverktyget", alltså borde det ju bli bra när datorn gör ram och fyllning själv, jag har alltså inte gjort fyllning och ram separat, vad gör man då? Det ser ju bra ut i datorn.
    Det är lätt hänt att ramen blir förskjuten när man broderar på trikå. Vet faktiskt inte hur man skall komma till rätt med det, om det överhuvudtaget går..

    Ni har väl sett bilden på ordinarie sytråden, en jag lägger in den här också.

    Mindre lyckat ballongbroderi

    Som jag skrev tidigare så blev det alldeles för mycket luft mellan färgfälten på luftballongen. Skall försöka få till den på något annat vis för jag tycker om idén med en luftballong bland molnen Under dagen (har jobbat hemifrån) så har jag fått till ett broderi med vanliga ballonger på gröna moln också. Dessa blev helt ok, men jag skall försöka finslipa dem också. Den idén skulle jag vilja ha på linneklänningar i vårens kollektion och då vill jag ha stygnsatt motivet själv för att det skall kännas helt mitt eget.
Svar på tråden Sytråden - maskinbroderi