• Mimmi 71

    Sytråden - maskinbroderi

    Sytråden - maskinbroderi är en avknoppning från ordinarie Sytråden. Här samlar vi alla diskussioner som gäller maskinbroderi för att inte tråka ut de övriga i Sytråden.

    Här samlas vi sömnadsintresserade med maskinbroderitankar, nybörjare eller erfarna. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    Kika gärna in på vår systertråd också:

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-02 06:13
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49204507.html
  • Svar på tråden Sytråden - maskinbroderi
  • madebyinferno
    78Misan skrev 2010-04-28 13:18:24 följande:
    hmmm  skrev ett inlägg innan..... eller?????  jag har i helgen blivit med blogg
    Vad kul grattis

    jättefina kuddar och vetevärmaren är ju toppen, har gått och funderat på något liknande men inte kommit till skott att testa ännu...
    A creative mess is better than tidy idleness
  • Ullerull

    kan man ladda hem fixramar till brother 10x10 någonstans? Skulle behöva en sån.

  • ak74
    Ullerull skrev 2010-04-28 22:06:20 följande:
    kan man ladda hem fixramar till brother 10x10 någonstans? Skulle behöva en sån.
    Jag vet inte. De fixramar jag har är ca 11x12,7 och storleken större. På min Husqvarnamaskin är minsta ramen 10x10 men där är fix-sömmen inprogrammerad i maskinen och anpassas automatiskt efter broderiet.
    Nu är jag väldans dålig på stygnsättning men ramen kan inte vara så svår att stygnsätta. Det är bara en fyrkant med långa stygn...
  • madebyinferno
    ak74 skrev 2010-04-29 10:04:40 följande:
    Jag vet inte. De fixramar jag har är ca 11x12,7 och storleken större. På min Husqvarnamaskin är minsta ramen 10x10 men där är fix-sömmen inprogrammerad i maskinen och anpassas automatiskt efter broderiet. Nu är jag väldans dålig på stygnsättning men ramen kan inte vara så svår att stygnsätta. Det är bara en fyrkant med långa stygn...
    nej jag tänkte just det att det kan väl inte vara så svårt, ska testdet när tid finns faktiskt
    A creative mess is better than tidy idleness
  • Minnie69

    Har inte maskinbroderat alls, men skulle vilja. Jag skulle allra mest vilja kunna lägga in egna "bilder", är det väldigt svårt ? Vill kunna brodera egna bilder som är i flera färger - Hur dyr maskin behövs som minimum isf?

  • Mimmi 71
    Minnie69 skrev 2010-04-29 16:34:41 följande:
    Har inte maskinbroderat alls, men skulle vilja. Jag skulle allra mest vilja kunna lägga in egna "bilder", är det väldigt svårt ? Vill kunna brodera egna bilder som är i flera färger - Hur dyr maskin behövs som minimum isf?
    Då handlar det inte om maskinen utan om programvaran som tyvärr är rädd så dyr. Embird är väl det billigaste stygnsättningsprogrammet då det går att bygga ut efterhand. Köper man maskinrelaterat stygnsättningsprogram (full stygnsättning) så går det väl på mellan 7-12 tusen skulle jag tro (finns nog dyrare också ). Själv har jag en budgetvariant från Janome som automatstygnsätter (men då blir det inte alltid perfekt och man får istället laborera med grafiken i ett annat program) och det kostar 2-3 tusen.
  • Mimmi 71

    Nu skall jag ned till källaren och brodera några handdukar, men allra först skall det bli ett broderi på en bakficka på jeans i nya kollektionen. Under tiden handdukarna broderas hoppas jag hinna med att sy ihop jeansen också

  • Minnie69
    Mimmi 71 skrev 2010-04-29 16:37:46 följande:
    Då handlar det inte om maskinen utan om programvaran som tyvärr är rädd så dyr. Embird är väl det billigaste stygnsättningsprogrammet då det går att bygga ut efterhand. Köper man maskinrelaterat stygnsättningsprogram (full stygnsättning) så går det väl på mellan 7-12 tusen skulle jag tro (finns nog dyrare också ). Själv har jag en budgetvariant från Janome som automatstygnsätter (men då blir det inte alltid perfekt och man får istället laborera med grafiken i ett annat program) och det kostar 2-3 tusen.
    7-12 tusen är bara programmet? Exklusive maskin?
Svar på tråden Sytråden - maskinbroderi