• Vilda Tiger

    Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare

    Nu fortsätter vi vårt babbel under resan mot våra små. {#lang_emotions_smile} Här samlas vi som har diabetes typ 1 och är gravida, för att diskutera dagliga blodsockerkontroller, hba1c, tillväxtultraljud, mat och annat som har med hanteringen av vår diabetes under graviditeten att göra.

    Välkommen!

    bf-tråd: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m47858295.html

    förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m48213362.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-06 22:13
    Ny bf-tråd!!! www.familjeliv.se/Forum-2-143/m51905038.html

  • Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare
  • Masarin

    Hej alla!

    Jag gick upp 12 kg med nr 1 och 15 kg med nr 2. Just nu har jag gått upp 12 kg (v. 36+4) så vi får väl se hur det slutar som sagt.

    Wille: Det var jag som har svårt att fatta att vi om cirkus 2 veckor är en till i familjen. Försöker på alla sätt och vis att få min lilla skalle att fatta det. Men.. jag verkar vara trögfattad. *fniss*

    Sötsug? JAAAA!!!  Usch vad jag är sötsugen ena sekunden för att vara totalt sursugen nästa.
    Och mat... måste man äta det? Lever helst på mackor och fil med flingor just nu. Eller härligt hårda körsbärstomater!!! Det är grejor de.

    Är det någon här som "känner på sig" vad det är för en liten krabat där inne? Har varit så otroligt säker med mina två killar.. men nu.. nja huvudet säger en tjej men kroppen ser lika dan ut som förut.. Vad har ni för känsla?


    Grattis Kim!!

  • blehnda

    Hej hallå!

    Nu är jag stolt ägare till en svart brio kombi =) så glad, var nästan på väg att bädda ner katten i vagnen när jag kom hem för jag var så sugen på att test gå den en sväng. Super fin och välvårdad vagn för 1200:- skitnöjd!

    Apropå frukost och sötsaker. på mornarna har jag så låga fastevärden innan frukost så jag kan nog i princip äta vad som helst och komma undan med två tre enheter. dvs, söt fruktyougurth, mackor (glutenfria) ägg, eller gröt eller vad som. men ligger jag över 8 eller så innan frukost så blir det bara en tallrik havregrynsgröt med frusna hallon och mjölk och typ fem enheter. allt hänger på värdet innan jag börjar äta verkar det som.

    Och sötsaker =) jag är helt tok galen i bär! och helst glass eller grädde till! har hela frysen full i hallon, blåbär och jordgubbar! mumma...sen slinker det allt ner en o annan godisbit på helgen!             

    Apropå sötsaker så ska jag baka glutenfria semlor nu! finns inga goda att köpa så då blir det till o baka själv! Gott!!!

  • Wille 2008

    Masarin: Vad tusan ska vi ta oss till med våra trögförstådda hjärnor? Kanske lika bra att strunta i att försöka förstå och bara "köra på". Ut ska ju den lill* ändå förr eller senare. Kul också att det skiljer 3 dagar på oss Du får väl troligen en bebbe innan mej eftersom det är din nummer 3, men ändå!

    Blehnda: Jag är som du...det är fastevärdet som får avgöra, dels VAD man stoppar i sig men också hur många enheter det blir till maträtten i fråga!

    Nu ska jag gå och göra mej en blomkål och broccoli-soppa. Det blir nog en 7 enheter eller så. Fint, det! Har fått börja sänka ganska kraftigt i mina doser och det känns gött!

    Over and out!

  • Tjohooo82

    Åååååh, jag blir så trött!! Inte har tappen mognat och inte har jag öppnat mig nåt heller...så ja på onsdag kl 06.30 blir det till att ringa BB och be att få komma in och sättas igång. Sen blir det gelé och vääääääääntan. *suck* Tre ggr sätter de tydligen gelé om det behövs och om jag förstod henne rätt så väntar de 6 timmar mellan försöken det blir ju huuuur länge som helst!

    Det där med sötsug instämmer jag i, hade ett enormt sug efter godis i en period, till slut så sket jag i att jag behövde ta otroliga doser det var inte värt att pina sig så jag åt godis en gång i veckan.

    Usch ja, fick väga mig igen idag. Tror jag vägde mig senast för tre veckor sen och ja, + 3 kg vägde jag nu visserligen direkt efter lunch men ändå så totalt 17 kilo blir det väl som "notan" slutar på ang min viktuppgång den här gången iaf. Jaja, inte mycket att göra än att se framåt =)

    Sorry var mest tvungen att beklaga mig lite ;)

  • Fiyali
    Tjohooo82:
    Det kommer säkert gå jätte bra med gelen! På mig funkade den direkt med tjejen, sen fick jag ha lite värkdropp efter ett tag för att de skulle fortsätta kicka igång!
    17 kg är ju ingen fara! Du bränner ju hur mycket som helst under själva förlossningen! Finns inget bättre träningspass! :)
    Men som sagt, det krävs bara en rätt värk för att tappen ska börja mogna :) så jag håller tummarna för att den kanske sätter igång i morgon, eller rentav onsdag morgon på väg till gelen!

    Jaha det här med viktuppgång verkar ju vara lite olika, den enda som min går att mäta sig med är Vilda Tigers och Wille 2008, så det är ju skönt att inte ligga på topp ensam! :P
    Jag undrar dock fortfarande om jag kan skylla lite av min höga viktuppgång på min daibetes, det hade varit så skönt :) Haha
    Alla ni som tar sprutor själva, tar ni de fortfarande i magen? Tycker det ser så sorgligt ut med en "blåspräckt" mage, får så mycket blåmärken. Glad över att det inte är bikini säsong,  då hade väl folk trott att någon inte önskar barnet med tanke på hur magen ser ut!
  • Vilda Tiger

    Tjohoo
    Jag tycker 17 är LITE! Det är jag ju snart uppe i själv, och är bara drygt halvvägs. Hoppas gelen funkar bra för dig.

    Även jag bestämmer frukostinsulindosen då jag sett vad jag ligger på i socker. Jag äter dock nästan alltid samma sak, mest för att jag är sugen på det. Men de sista dagarna har jag festat till mackorna genom att ha en smootie till, gjord på sojamjölk och jordgubbar. :-P


     


    Wille


    Det lät gott med soppa. Jag har inte ätit det alls i vinter trots att jag brukar vara sugen på det då det är kallt ute. Istället har jag värsta veggo-sushi-suget och käkar det minst två ggr i veckan. Ang ctg håller jag med dig - jag tyckte de var rätt meningslösa. Dock hann jag inte fler än tre ggr eller så för Lyckeli kom i v 37+2. Hoppas på samma tur denna gång.


    Blehnda


    Jag ska också göra egna semlor nu nån dag tänkte jag. Jag får också  baka själv då det är trixigt att hitta veganska vetebullar. Och grädden äter jag ju inte heller utan vispar egen sojagrädde. Därpå gillar jag inte mandelmassa så jag tar vaniljkräm i mitten i stället. Tur det inte bara är att köpa för då hade jag nog gjort det flertalet gånger redan nu. Grattis till vagnen!


     

  • Tjohooo82

    Låter ju skönt om det skulle kunna fungera på en gång =) man får väl hålla tummarna.
    Jag har f.ö. tagit insulin i magen hela tiden plus låret då för Lantusen. Men klarat mig undan med nåt enstaka blåmärke, men vet ärligt talat inte om det kommer av det eller inte. :P

    Lite kan man säkert skylla på diabetesen ;) vet jag hörde för några år sen att tjejer med diabetes var lite rundare än jämnåriga utan. =) Allt går att tolka till sin fördel ;)

  • ebyl

    Tjohoo: Jag blev igångsatt med Iris, det funkade jättebra (finns att läsa på min sida)! Det kan ju hända mycket på två dagar, du kanske är mer redo då!?

    Fiyali: Som diabetiker har man ju sämre förbränning, så det är klart du kan skylla lite på diabetesen!

  • BabyNo2

    JAG är en gansla fluffig tjejj annars, men gick bara upp 10 kg med jr.. denna gång vägde jag mer när jag blev gravid... men har so far bara gått upp nåt KILO..fattar inte....blir lite orolig..ser som tur ur är att magen växar..o växer...
    menmen.. nu ska ja SKYPA med USA..svägerskan bor där:o) O de rigd precis upp.. kram kram

  • kim86

    Nu tog jag ett test till, o nu kommer där upp ett fint rosa streck, tunnt, men ack så tydligt.. =)
    Känner ingenting, förutom min förkylning.. =) o är väldigt glad, chockad, rädd, orolig, mysig, o allt annat som jag gissar att man ska känna när man är gravid.. =)
    Ska jag vänta tills nästa vecka innan jag ringer min diab ssk, nästa vecka är jag ju då i v 5 om jag fattat det rätt.. =)

Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare