• Vilda Tiger

    Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare

    Nu fortsätter vi vårt babbel under resan mot våra små. {#lang_emotions_smile} Här samlas vi som har diabetes typ 1 och är gravida, för att diskutera dagliga blodsockerkontroller, hba1c, tillväxtultraljud, mat och annat som har med hanteringen av vår diabetes under graviditeten att göra.

    Välkommen!

    bf-tråd: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m47858295.html

    förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m48213362.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-06 22:13
    Ny bf-tråd!!! www.familjeliv.se/Forum-2-143/m51905038.html

  • Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare
  • Vilda Tiger

    kim
    Jamen precis! Jag tog 8+5+2 enheter under fm och lyckades få ner det till 8.6, vilket inte är ett drömvärde före lunchen precis. Suck. Nu ska jag snart ta efterlunchenvärde och fasar lite för va det kommer visa...

  • kim86

    Haha, ja ingen har sagt att detta ska vara lätt.
    Men man blir ju lite skraj när det liksom inte ger sig, utan man kan ta 10 E utan att det sjunker.,
    men jag tycker det gör jättemycket om jag ligger på kanse 4-5 innan måltid, så kanske det räcker med 3 e. Men ligger jag på 8-9 behöver jag kanske 10 E. Så utgångsvärdet innan måltid gör mycket för hur många E man ska ta..

  • Vilda Tiger

    kim
    aaaabsolut! Man är ju mer insulinkänslig ju lägre man ligger i socker. Jag behöver mkt mer för att sänka två steg från 10 till 8 än vad jga behöver för att sänka från 6 till 4 vad gäller insulinmängd.

  • Sinnika

    Just mornarna är jobbiga för mig med. Får ett ordentligt hormonpåslag tidigt på morgonen och vaknar lätt högt. Sedan har jag fått sluta med mjölkprodukter på morgonen för det klarar inte blodsockret av längre. Dricker té och tar en macka och måste ändå ta 33 enheter novorapid! Innan graviditeten hade det räckt med 6 enheter till en frukost MED mjölk. Suck! Men nu har jag knappt 5 veckor kvar till bf så det är väl bara att stå ut!


    Lycka till alla kämpar!
  • kim86

    Ja, det gäller o ligga bra innan måltid. =)
    Nu är jag låg igen, varit så nu. Hög på förmiddagen o sen låg hela eftermiddagen.

  • Vilda Tiger

    Samma här; 3.4 som efterlunchvärde. Jag blir så himla TRÖTT av denna pendlande. Tur jag ska till bm nästa vecka, hon är bra på sånt här pussel. Men det frustrerande är att jag inte kan förutse hur jag kommer att ligga i socker, kroppen spelar mig spratt varje dag känns det som.


     


    Sinnika


    Det är inte långt kvar nu! Spännande. Har ni namn klara?

  • tvåfem

    Hej! Här hoppar jag in jag väntar mitt andra barn och är i vecka 8-9 någonting. Har just justerat ner mina doser hoppas att det bara tar bort de låga värdena och inte ger höga i stället.

  • BabyNo2

    Hallå tjejjisar...
    Vi skulle alla bo i samma område så vi sjukskrivna kunde trötta ut oss med att ses o fika o tjöta om alla bra o dåligt :o) ohh alla ni som inte är sjuksrivna fick ju oxå komma ;o)
    Efter mars Blendha kanske vi kan ses o leka lite??!!
    Fick BRA respons av BM igår ang gravid*med*diabetes*träff i Katrineholm
    Hon skulle prata med de andra o säga att vi var 2 som skulle kunna tänka oss att ses.... såå.. vi får se om de vill ;o) Nu är bollen i rullning iallafall...

    Fick lyssna på bebben igår!! 144 i hjärtslag.... o SF mått på 23..eller var de 22.
    Hade dock HB på 109 så de är bara till att käka niferex.
    Har gått upp 2.3 kg... fast.. på MVC drar de aldrig bort nåt, men de gör de på LAB..såå.. jag har ingen aning om vikt eller så.. vet bara att jag kommer spricka snart.. höhöhöö..

    Joo..min mamma skickade en sak till mig igår.. vad tror ni om detta?? Tycker de låter som ett vanligt insulin

    ****Victoza är det nyaste läkemedlet vid typ 2-diabetes. Den aktiva substansen liraglutid är ett kroppseget hormon, GLP-1, som normalt frisätts från tarmen när man äter.
    GLP-1 stimulerar betacellerna i bukspottkörteln så att produktionen av insulin ökar och blodsockret hålls nere.
    Victoza hämmar också frisättningen av glukos i kroppen, vilket ger en dubbel kontroll av blodsockret. Den här regleringen sker bara när kroppens glukosnivåer är förhöjda, så risken för att drabbas av hypoglukemi (lågt blodsocker) är väldigt liten.
    Vid behandling minskar även det systoliska blodtrycket 2-6 mmHg. magsäcken tömmer sig dessutom lita långsammare, vilket gör att man fortare blir mätt,
    äter mindre och går ner i vikt.
    Biverkningar är ovanliga -en av tio känner av ett lätt illamående i början av behandlingen. Mer sällsynta biverkningar är diarreer och kräkningar, som även de är
    övergående efter några veckor.
     
    Fotnot: Victoza är godkänt av EU , men ligger för prövning hos tandvårds- och läkemedelsförmånsverket.
    TLV  ,  för beslut om det ska få ingå i högkostnadsskyddet.  Först när TLV godkänt prissättningen kan läkemedlet skrivas ut av läkare.
     

    O så skickade hon denna;
     
    ****Nu finns Alvedon i en ny och mer långtidsverkande tablett,  Alvedon 665 mg.  Den nya tabletten har två lager, ett yttre skikt som börjar verka genast och ett inre skikt som har en mer långtidsverkande effekt. Vilket gör att smärtlindringen varar upp till 8 timmar. 

    Nu ska ja vila o sen hämta Lillegullebulle på dagis...

    kram på er
     

  • kim86

    Jo, visst blir man trött, men som sagt, man får en stor belöning sedan, men nu känns det rätt långt bort.. =)

    Ska träffa min diab läkare nu på torsdag, men ngissar att han inte gör så mycket. Så får jag se sen när jag ska träffa sköterskan. Måste göra ögonbottenfotografering med, men svårt o komma ifrån jobbet.. Jobbar som syrra, o det är inte så lätt o smita ifrån.. =)

    Välkommen tvåfem!!

  • Vilda Tiger

    baby
    ALvodeongrejen lät ju bra. Ang insulinet vet jag inte... det låter ju inte som ett vanligt insulin utan mer som... ngt konstigt?

    tvåfem
    Välkommen!

Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare