• Vilda Tiger

    Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare

    Nu fortsätter vi vårt babbel under resan mot våra små. {#lang_emotions_smile} Här samlas vi som har diabetes typ 1 och är gravida, för att diskutera dagliga blodsockerkontroller, hba1c, tillväxtultraljud, mat och annat som har med hanteringen av vår diabetes under graviditeten att göra.

    Välkommen!

    bf-tråd: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m47858295.html

    förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m48213362.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-06 22:13
    Ny bf-tråd!!! www.familjeliv.se/Forum-2-143/m51905038.html

  • Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare
  • ulli32
    Håkansson skrev 2010-02-10 21:23:05 följande:
    Hej. Jag har ingen insulinpump utan kör bara med penna. Detta är en helt separat grej som man har på armen som mäter blodsockret var 5te min. Och med tanke på att man ser om det är på väg upp eller ner så kan man vara med och parera med mat/insulin i tid. Jag älskar att ha denna ...önskar de kunde finnas fler på marknaden. Nu finns ju bara ett fåtal så man får bara låna korta perioder.Fråga din läkare om han har sådana att låna ut. Skönt att utvecklingen går framåt=)
    tack för ditt svar, men vad heter apparaten?
    när min son har sensor så funkar det på samma sätt, man ser alla bs-värden i pumpen, sååå bra!!!

    kram
  • blehnda

    Ulli: det är en sån sensor jag har, jämt. detta på grund av min extremt svårinställda diabetes. de resonerade väl lite som så att om jag ens skulle ha chansen att få bli gravid så behövde jag ha den på heltid. och det stämmer nog. fick den 6 mån innan jag blev gravid och det gjorde att mitt hba1c var så pass bra (för att vara mig iaf) att det inte skulle vara så stora risker för bebisen.

    Sensorn gick sönder i vecka i sommras, hade då 1 tur till sjukan i ambulans för hyperglykomi och en tur i ilfart med sambon till akuten med ketoacidos och syraförgiftning, så sensorn är verkligen ett bohov för mig! utanden hade jag inte kunnat vara gravid =)

  • Håkansson
    ulli32 skrev 2010-02-10 21:41:50 följande:
    tack för ditt svar, men vad heter apparaten? när min son har sensor så funkar det på samma sätt, man ser alla bs-värden i pumpen, sååå bra!!! kram
    Ja visst e det kanon. Den heter Freestyle Navigator. Har lånat den under mina tidigare graviditeter och det fungerar verkligen bra. 
    Kram på er alla!!
  • kim86

    Oj, wow.
    Hur gör man för att få låna en sån Freestyle navigator.?
    Är inne o kollar på deras hemsida nu, verkar jättebra. Sån skulle man haft.
    Hur länge varar sensorn? 5 dagar?

  • Wille 2008
    Fiyali: What? Bebis inom snar framtid. Tänk om vi får samtidigt Fast trots att jag läst ditt inlägg flera gånger så fattar jag inte VARFÖR det är brådis att ta ut bebis. Om h*n inte väger mer än 3kg då. Kanske har jag missat nåt längre bak i tråden? Kan någon vänlig själ upplysa den trögfattade, gravida kvinnan, tack !

    Själv försöker jag få dagarna att gå och nätterna ikaså. Det som kommer smygande i form av förvärkar och annat smått och gott på kvällen är som bortblåst så fort John Blund varit och hälsat på. Imorn är det dags för nytt CTG och det hoppas jag ju så klart på goda resultat ifrån!

    Hoppas ni andra mår fina fisken!

    God Afton!
  • Wille 2008
    Blehnda: Grattis till den beviljade sjukpenningen. Kan gissa att de pengarna var ganska välkomna så klart!!!
  • Fiyali

    Wille 2008:
    Haha, jadu, det undrade jag med, men det är ju antagligen en blandning av att min livmoder redan är stor som på en färdig gången graviditet, samt för mycket fostervatten, samt stor bebis, samt klyddiga värden! Kan ju eventuellt dröja någon vecka till om tillväxt på mig och foster avtar, men det har de ju väntat på under 8 veckor nu, så den % chansen är ju inte jätte stor, som sagt, det blir absolut senast i vecka 36, så då är det ju nästan fem veckor kvar, man kan ju alltid hoppas, samtidigt säger de att den är utom risk då, så då får man ju lita lite på de! :)
    Vilket datum är det sagt att du ska få? de sa någon gång mellan 4-18 mars på mig nu, så kunde jag se fram emot att bli mamma till en ny mini-me :)

    Vilda Tigern & Ulli 32
    Tack för att ni stöttar så bra, ännu lättare att se saker ljust då :)

    Är det någon annan här som lider av karpaltunnelsyndrom?
    Jag kan inte öppna flaskor längre eller bre smörgåsar, har så in i tusans ont, inget att göra säger läkaren.
    Kortisonsprutor blir inte aktuellt förrän efter graviditeten, och skenor tar för lång tid att fixa genom sjukgymnast osv... Var och kollade efter egna idag, men de gick på en 1000 lapp. Känns surt att köpa för så mycket pengar när man känner att det är så mycket man vill ha till den lilla... Men samtidigt hade det varit skönt att få sova en natt...

  • ebyl

    Där jag bor är de väldigt snåla med att låna ut både navigatorer å såna som man kopplar till pumpen! Fast då har jag ju inte svårinställd diabetes heller, vilket absolut kan vara en orsak. Men det är många gånger (särskilt när man är gravid) som man skulle önska att man hade en!!

    Ulli: Det var flera som frågade mig om jag var gravid redan i v.9...det gick inte att dölja. Min farfar är också tvilling å nu väntar jag tvillingar! Kände bara igen mig väldigt mycket i det du skrev.. När ska du på ul?
    Läste om hur man kunde börja misstänka tvillingar; Att magen växer fort plus att man mår fruktansvärt illa. Jag mår å har mått som en prinsessa, trots tvillingar. Det är jag grymt glad över! Kan ju absolut inte vara kul att må illa när man har diabetes å måste äta...

  • anjasmamma

    Suck... smvc har inte ringt om nån tid för vul idag heller. De ringde ju i måndags och skulle återkomma inom de närmsta dagarna. Vilket jag tycker är 2-3 dagar... Hoppas på ett samtal i morgon!

    Haft två känningar kvällstid denna vecka och det har ju resulterat i rekyl typ hela dagen efter, inte förrän nu vid åtta var jag nere på 5,6 igen efter gårdagens känning vid 19-tiden. Såå trist!! Minskat på basalen lite nu efter middagen...se om det funkar bättre än att dra ner på bolusdosen till middag.

  • Fiyali

    Hej alla! Jag har lagt upp en bild på mig själv, tagen vecka 30+3...
    Är jag inte extremt stor!? :P
    Och det är ändå en vecka sen nu! Tänk om jag skulle behövt gå hela tiden!

Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare