• Vilda Tiger

    Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare

    Nu fortsätter vi vårt babbel under resan mot våra små. {#lang_emotions_smile} Här samlas vi som har diabetes typ 1 och är gravida, för att diskutera dagliga blodsockerkontroller, hba1c, tillväxtultraljud, mat och annat som har med hanteringen av vår diabetes under graviditeten att göra.

    Välkommen!

    bf-tråd: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m47858295.html

    förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m48213362.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-06 22:13
    Ny bf-tråd!!! www.familjeliv.se/Forum-2-143/m51905038.html

  • Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare
  • Vilda Tiger

    Ebyl
    Hahaha! Jag är ju lika stor som du, som väntar tvillingar, och då menar jag att jag var lika stor som du är i samma vecka! Men OJ va fin du är! Bristningarna syns knappt och jag har fått såna med, vilket jag inte fick med Lyckeli.

  • Amelie av Paris

    Fina magar ni har! Jag vågar inte visa min. SF på 35 i v. 32+3... men det känns ändå bra att ha passerat v 32, och vara på väg mot 34!

  • kim86

    Ebyl och vilda, vilka fina magar ni har.. =)
    jättekul o följa er verkligen...

    Ebyl, ja det är skönt änsålänge.. =) Nej, faktiskt inte några rekyler. Inte så många iaf, kan vara någon på morgonen, om jag ligger lågt när jag vakanar och går upp o äter o sen stressar till jobbet, men annars under dagen så ligger jag ganska bra. La om lite doser igår, så jag ska se om jag slipper några känningar i em..
    1 vecka till RUL... Är sååå spänd, ska verkligen bli hur kul som helst, och kul o träffa BM igen å sådär. Ska boka tid då för läkarbesök och flödesmätning... Så efter detta sätter liksom allt igång, har ni med kännt det så? Fram tills v 18 så gör man ju ingenting, förutom att växa då.. =)

  • ebyl

    Kim: Ja fram till v.18 var det bara en hel evighet, fast sen tyckte jag det var en evighet till TUL v.28, det är ändå 10 veckor det med! Fast däremellan klämde de ju iaf in ett bm-besök. Men man vill ju gärna kolla läget med bebisen varje vecka helst! Iaf jag..

  • kim86

    Haha, jag är likadan. Förhoppningsvis kan man distrahera sig med att magen växer och sånt nu, innan hände ju ingenting liksom.. =)
    o så kanske man kan börja köpa ngt sött till den kommande sötnosen också, vilket man inte har velat innan.. O sen blir det sommar o allt med. =) Men visst blir det en del väntan efter v 18 med.
    Jag ska som sagt ha ett läkarbesök v 21 , och en blodflödesmöätning+ där de kollar hjärtat o så i v 20-22, sen bm besök v 24 och sen 4 veckor till tul. =)

  • Vilda Tiger

    Hm... jag har träffat en bm var tredje vecka sedan jag skrevs in. Trodde det var ganska vanligt.

    På måndag är det bm och ctg. På fredag är det TUL och ctg. Tur jag inte hade ngt denna vecka, för det blir ganska många resor fram och tillbaka och ibland har man bara inte ORK att ens ta på sig vettiga brallor för att dra sig iväg.


     


    Jag har knepiga nätter nu. Ena natten vaknar jag på 12 och nästa 2.8. Detta trots att jag lägger mig på ungefär samma värde, oftast mellan 6 och 7.5. Skitkonstigt... antar att det hänger på vad jag äter. Jag får se till att käka likadan kvällsmat varje dag då, hur trist det nu än är.

  • Amelie av Paris
    Vilda Tiger skrev 2010-04-27 15:08:52 följande:
    Hm... jag har träffat en bm var tredje vecka sedan jag skrevs in. Trodde det var ganska vanligt. På måndag är det bm och ctg. På fredag är det TUL och ctg. Tur jag inte hade ngt denna vecka, för det blir ganska många resor fram och tillbaka och ibland har man bara inte ORK att ens ta på sig vettiga brallor för att dra sig iväg.   Jag har knepiga nätter nu. Ena natten vaknar jag på 12 och nästa 2.8. Detta trots att jag lägger mig på ungefär samma värde, oftast mellan 6 och 7.5. Skitkonstigt... antar att det hänger på vad jag äter. Jag får se till att käka likadan kvällsmat varje dag då, hur trist det nu än är.
    Känner igen det där med värden som skiljer sig på kvällen. Diabetesssköterskan sa att om jag äter något med mer fett, tex spaghetti med en oljig köttfärssås så kan värdet ligga bra efter två timmar, men senare stiga. Då kan det ligga över 12 efter 3-4 h. Kroppen tar först hand om fettet i maten och sedan kolhydraterna (eller nåt).
    Jag har haft sämre värden kvällstid hela graviditeten men vaknar ändå ofta med lågt bs. Man kanske ska tänka mer sallad och fiberrika grönsaker, linsgrytor, soppor till middag och något matigare till lunch. 
  • Vilda Tiger

    Luna
    Jag försöker iofs äga mer stabbig mat till lunch och lite lättare till middag. Men jag äter ju även kvällsmat ganska tätt inpå läggdags och jag tror min fälla är att sockret inte hunnit ut i blodet då jag tar mitt kvällsvärde innan jag lägger mig. Trooor det är så. Lite trist att jag ligger högre i snitt nu i slutet då jag verkligen vill ligga lägre för att inte få ett större barn än nödvändigt.

  • TurkiskPeppar

    Jag har en fråga till alla er som har kommit långt i graviditeten och har fått göra många UL: Är det möjligt att undvika att se vilket kön barnet har när man gör så många sena UL som vi diabetiker får göra? Jag och maken är veliga till om vi ska ta reda på könet vid RUL, men om vi ändå kommer att få veta innan bf så kan vi ju lika gärna ta reda på det redan v 18

  • TurkiskPeppar

    Just det, sen undrar jag ju också om det går bra att ta sprutor i magen när den är riktigt stor och spänd eller om man måste övergå till att sticka sig i låren längre fram i graviditeten?

Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare