• Vilda Tiger

    Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare

    Nu fortsätter vi vårt babbel under resan mot våra små. {#lang_emotions_smile} Här samlas vi som har diabetes typ 1 och är gravida, för att diskutera dagliga blodsockerkontroller, hba1c, tillväxtultraljud, mat och annat som har med hanteringen av vår diabetes under graviditeten att göra.

    Välkommen!

    bf-tråd: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m47858295.html

    förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m48213362.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-06 22:13
    Ny bf-tråd!!! www.familjeliv.se/Forum-2-143/m51905038.html

  • Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare
  • sosso08

    många som ska på TUL i veckan :)

    ska på TUL på onsdag och hoppas den inte laggt på sig allt för mkt sen sist (+8% i vecka 34), fast känns inte som den växt allt för mkt senaste veckorna kontisgt nog, kan det vara så?!

    usch börjar bli så nervös inför de planerade snittet {#lang_emotions_surprised} om ca 2 veckor.

  • Vilda Tiger

    Sosso
    Förstår att det börjar pirra. Två veckor går ju snabbt!

    baby
    Banan. Min standard vid lågt socker. Jag tycker dexto smakar rumpa så det har jag inte ens hemma.

  • kim86

    Dextro tröttnade jag på efter ca 2 år med diabetse, värst var att gå upp på natten o behöva trycka i sig dexto.. fyyyyy...
    Jag har alltid juice paket med mig, funkar bra o ca 2 ½-3 dl är alltid lagom för att få upp det snabbt, men utan rekyl..

  • ebyl

    Så var TUL i v.32 avklarat! Barnen mådde väldigt bra, tjejen låg på +3,1%, 2070 gram å killen 5,7%, 2130 gram! Blev så lättad av att de ligger så bra på kurvan! Däremot så var det sämre med mamman, blodtrycket var 125/92 efter 30 min vila. Vilket innebär att jag blev ordinerad soffan resten av grav. tror jag... "Barnet ska vara på dagis, ingen piffning å städning i hemmet, bara vila..." Suck... Dessutom hade jag 3+ på leukocyter i urin, så troligtvis uvi å ska lämna odling imorrn. Bara 1+ på protein i urin än så länge, men det å blodtrycket ska kollas upp på fredag igen.
    Så nu har jag köpt en tidning å en korsordstidning att roa mig med här i soffan.. Hoppas att blodtrycket går ner lite när jag ändrar livsstil lite, men med tre risker (tidigare början till havandeskapsförgiftning, tvillinggrav + diabetes) känns det fördömt redan.

    Hoppas det gick bra för dig idag Blendha! Å Luna igår.. Å nån fler imorrn?

  • BabyNo2

    thanx... jag dricker saftsoppa o nyponsoppa..

    Joo,,, nån frågad om dop-present....Jag uppskatt´de mest de personliga gåvorna adrian fick. Han fick bla en stol med hans namn på, o ett bord till ´med en stor traktor. En personlig bok där han är huvudrollsinnehvaren :o)
    O canvastavlor är ju bara för fint att ge bort om man har nå fint kort på dopbarnet!!
    Sen fick han en jättefin kaninlampa..en nattlampa.
    Vi bad specifikt om att ej få smycken o shit..för de hamnar ändå bara i en låda... därmeot fick han en dopram, en rund. o dehar både jag o micke på oss själva då vi döptes.
    >Vill man köpa mindre personliga så är tallriksset perfekt.. sådana elsa beskow..ofta är ju bebben ca 6 mån när de döps o där i kring börjar de ju äta :o)
    Finns ju massor.. l
    lycka tillkram

  • HannaMedina

    Hejsan!!
    Nu är det dags för mej att skriva någon rad här igen! Var längesen jag skrev men jag är in här och tittar titt som tätt! Jag har haft en jätte jobbig början på graviditeten och det beror på diabetesen som tar upp all min tid och ork! Har nu gått in i vecka 18 och jag har i många många veckor haft sånt strul med diabetesen och lågt blodsocker, så lågt att jag flera mornar hamnat i insulinkoma och detta har ju satt hela familjen i gungning och jag har blivit sjukskriven, har fått sänka massor på insulinet och detta gör ju att det är stora svängningar nu, jag hade verkligen det inte så här då jag väntade min dotter och det som händer gör mej så osäker på om det är något fel på bebisen. dessutom säger alla läkare som jag träffar olika saker. Är det någon annan som har den här erfarenheten som jag beskriver? Det är guld värt att gå in och läsa på denna sida ibland o få tips från er som skriver då jag inte känner någon annan som har diabetes.  Jag träffade en läkare förut som sa att låga blodsockervärden inte påverkar bebisen utan bara mej men sedan träffade jag en till läkare som sa att låga värden kan skada bebisen och att det kan göra så att den blir liten, är det någon av er som vet hur det ligger till? I den staden jag bor så finns det liksom ingen riktig diabetesmottagning utan medicinläkare med kunskap om diabetes, man vet inte vem man ska lyssna på. självklart förstår jag att så låga värden så att man inte vaknar på morgonen inte är bra och jag hoppas och ber att ingen har hänt vår lilla skatt i magen. ska på UL nästa vecka och hoppas allt ser bra ut då, även fast jag vet att allt inte går att se på UL, men jag ska få träffa en läkare som ska göra ett utvidgat UL. Den här situatuationen som är nu gör att jag inte kan njuta av grav utan det är bara en stor oro hela tiden, det är ju helt nytt detta för jag har aldrig haft det så som det är nu med BS.
    Tack för att jag fick skriva av mej lite och jag är tacksam på svar om detta om någon av er kanske vet.
    :)

  • HannaMedina

    Vill tillägga till min inlägg att jag knappt haft ett enda högt värde förutom något enstaka någon gång som en rekyleffekt på känning men nu den senaste veckan så händer det efter blodsockerfall att det tar jätte lång tid att BS stiger och senare flera timmar efter så stiger de o sen är de rätt svårt att få ner det fast det går ju till slut. Helaa min kropp är verkligen i gungning pga diabetesen och man känner sej liksom dålig som inte får ordning på det. Är det någon annnan som haft dessa problem?? Eller liknande?

  • blehnda

    Hej!
    Ebyl: grattis till så fina värden på bebbarna, se till att ta hand om dig nu också!

    Jag är också nyss hemkommen från bm, och här är situationen lite annourlunda! Vår bebis låg idag på +69% och tros väga ca: 3,9 kg i dag i vecka 34+0. Behöver jag säga att jag fick panik!!! Mitt blodtryck låg på 161/91 ( dock efter beskedet om bamse bebben)
    så min bm ringde till överläkaren uppe på förlossningen i e-tuna o hörde vad han tyckte. Kikki (bm) förklarade för han att mitt bs de senaste veckorna har legat mellan 8 o tre o hur bebisen mådde o så,och då tyckte han att jag skulle läggas in på förlossningen i några dygn för att försöka tokpressa mitt bs till superlågt för att försöka bromsa bebisens tillväxt. Ush, jag är skit nervös nu, har lite smått panik!
    Dom är ju inga diabetesexperter uppe på förlossningen direkt, hoppas dom vet vad dom gör, och tänk om dom plockar ut bebisen redan nu, jag har ju inte fixat nånting!

    Ahhhh, nu måste jag packa en väska för en vecka, får man ta med sig datorn tror ni?

    Då kanske det inte var så himla konstigt att jag tycker att magen är extremt stor och spänd samt att det är tungt just nu om bebisen har gått upp 1200 g på två veckor!

    Ush ja, jag återkommerkommer säkert lite senare igen då den första paniken har lagt sig!

  • kim86

    Oj Blendha...
    Hoppas på det bästa och att de inte plockar ut bebben allt för tidigt.. Ibland får man lite på läkarna att de vet vad de gör..
    Bry dig inte om att du inte hunnit ngt, sånt löser sig alltid..
    Håller tummarna för dig...

  • HannaMedina

    Blendha

    Jag hoppas att det blir bra för dej, och kan förstå oron men läkarna finns ju till för att göra det bästa för bebisen och för dej!

Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare