• Vilda Tiger

    Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare

    Nu fortsätter vi vårt babbel under resan mot våra små. {#lang_emotions_smile} Här samlas vi som har diabetes typ 1 och är gravida, för att diskutera dagliga blodsockerkontroller, hba1c, tillväxtultraljud, mat och annat som har med hanteringen av vår diabetes under graviditeten att göra.

    Välkommen!

    bf-tråd: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m47858295.html

    förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m48213362.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-06 22:13
    Ny bf-tråd!!! www.familjeliv.se/Forum-2-143/m51905038.html

  • Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare
  • Maddie72

    Ojoj vilken pärs det har varit idag. Var ju på UL i morse. Det strulade till sig kan jag lova. När jag kom dit påstod de att jag inte hade den tiden jag var uppsatt på och som jag fått meddelande om via brev. Alltså ... jag bara kände att jag höll på att trilla ner genom ett hål i golvet. Utan att en ändring på tiden hade skickats och att det var först nästa vecka. Så besviken jag var, man har ju varit nervös, spänd på vad man skulle få se, orolig att allt inte stod rätt till. Min man hade jobbat natt och kom med ändå, skittrött, jag hade tagit ledigt från jobbet, inte det lättaste att få. Jag var uppriktigt ledsen och arg och vi visade det båda två, för nån ny tid hade jag inte fått, det hade jag kommit ihåg. Jag är så noga och jag har gått och räknat ner dagarna jag skulle på UL. Det är så typiskt att nåt sånt här ska hända mig. F-n... Men de såg nog min besvikelse och att jag höll på att ta till lipen, att de tog in oss ändå. Visst vi fick vänta en timme. Jag är ändå så här i efterhand förargad, kände ändå som de tyckte att det var vi som gjort fel osv.

    Meeeen vi fick se den lill* och allt såg bra ut. Den klappade händer, sparkade jämfota eller nåt och låg INTE still. *stort leende* Fick en bild, inte bra men det är härligt att ha en i alla fall.Trots det som hände är jag så glad och jag svävar på moln trots tröttheten efter att ha jobbat sent osv.

  • Maddie72

    Ett tillägg... min läkare från idag vid UL ringde precis. Känns lite extra bra faktiskt. Hon hade kollat upp min journal lite mer ang förra förlossningen. Frågade om blåsljud på hjärtat som jag har och vi hade ju diskuterat träff med Amanda-barnmorska och hur illa det gick förra förlossningen med blod i hela buken dagen efter kejsarsnitt. Hon hade kollat upp varför jag blev snittad. Läkaren hade skrivit för trångt bäcken (fast nåt ord på latin då), som hon eg tror berodde på värksvaghet. Men att jag nu denna grav ska bli mätt i bäckenet (röntgad) för att kollla hur det ligger till och kanske lugna ner mig. Ärligt talat var det så jobbigt efter snitt att jag vet varken ut eller in just nu. Men ska få tid till Amanda-BM och prata om förra förlossingen. Det känns jättebra..

  • ebyl

    Blendha: Ja du får ha med datorn på bb/förlossningen! Det hade jag när jag låg där sist, man får ju ha mobilen på också, men de rekommenderar att ha den avstängd för sin egen skull. Kan ju bli en del ringande...
    Att du "inte fixat med någonting" spelar väl ingen roll, huvudsaken är att allt blir bäst för bebisen å dig! De där sakerna går att fixa i efterhand! Lycka till nu, å ta hand om dig!!

  • Vilda Tiger

    Blendha
    Allt går att ordna i efterhand! Ingen fara - bebis behöver bara dig och blöjor och några ombyten de första dagarna. Förstår att du är lite chockad över siffrorna men du ska se att det kommer att gå bra.

    HannaMedina


    Jag vet inte hur barnet påverkas av att man ligger i koma men det låter ju konstigt att det skulle bli litet för det... men ngn risk kanske finns. Jag kan höra med min superba bm på måndag då jag ska dit. Eller om jag minns så kan jag fråga läkaren som gör TUL på fredag. Han kan säkert svara. Trist att de inte kan ge dig svar där du går.


     


    Maddie


    USCH sicken jobbig dag i starten. Som man laddar inför det där RULet och så har de inte ens kommit ut med ändringen till dig. Fy! Tur att de fick klämma in dig och tur att du fick se lillfisen ligga och vinka och må bra där inne.


     


    Jag har haft några jobbiga nätter med förvärkar här. Sockret sjunker också, så jag får äta bananer halva nätterna, till fyra då jag somnar äntligen.


  • ebyl

    Vilda: Är det något på gång för dig måntro..? Men att käka bananer hela nätterna låter inte som nån höjdare.. Hoppas du får ordning på sockret snart!

  • Vilda Tiger
    ebyl skrev 2010-05-04 22:33:34 följande:
    Vilda: Är det något på gång för dig måntro..? Men att käka bananer hela nätterna låter inte som nån höjdare.. Hoppas du får ordning på sockret snart!
    Tja, om åtta dagar är det dagen då Lyckeli föddes i gravven så varför inte? Jag har dock 26 dagar kvar till bf. Nä, jag är rätt trött på bananer men glömde köpa juice idag så det får bli såna vid sängen inatt igen.
  • BabyNo2

    hallå- nu sitter jag här nervös efter blendhas lilla trip idag..Ska ju oxå på TUL imorgon.. sen läste jag om dig som fått hela buken fylls med blod efter snitt med din förra.. stackare..
    Jag ha¨r ju för trångt bäcken så jagh har inget val.. jag måste snittas för bebben kommer ej ut..¨mådde skit efter snittet pga SMÄRTA i flera veckor.. uscha.. men påt igen bara..snart kommer min gullunge :o)

    Kram på¨er.o smaklig måltid till natten!!

  • Maddie72
    BabyNo2 skrev 2010-05-04 23:07:06 följande:
    hallå- nu sitter jag här nervös efter blendhas lilla trip idag..Ska ju oxå på TUL imorgon.. sen läste jag om dig som fått hela buken fylls med blod efter snitt med din förra.. stackare..Jag ha¨r ju för trångt bäcken så jagh har inget val.. jag måste snittas för bebben kommer ej ut..¨mådde skit efter snittet pga SMÄRTA i flera veckor.. uscha.. men påt igen bara..snart kommer min gullunge :o)Kram på¨er.o smaklig måltid till natten!!
    Det där med blod i hela buken.... bara himla otur och dåligt läkekött pga diabetes fick jag höra. Snittas är inte kul enligt  mig men sedan var det för att det hände det som hände. Ett planerat snitt är nog mkt bättre. Lugn atmosfär osv. Det kommer gå jättebra ska du se! =)
  • blehnda

    God morgon tjejer!
    Tack för alla fina o lugnande ord, jag hoppas vi också känner oss lite lugnare när vi kommit dit och hört vad de läkarna tycker om situationen.

    Kan säga att det var skapligt svårt att sova i natt, kraftiga sammandragningar i sammband med nervositet gjorde att jag var helt klarvaken från tre till fem så jag är ganska trött idag kan jag lova. Nu ska jag bara packa det sista o äta frukost, gå ner och pussa om alla hästarna och sen bär det iväg till förlossniingen =/...

    Baby: Inte behöver du oroa dig bara för att jag har ett gigantiskt barn, det kommer gå superbra för er idag! LOVAR! jag hör av mig till dig så fort jag har tid o möjlighet där borta så ta det bara lugnt, och håll mig uppdaterad hur det går för er i dag! Lycka till!

    Jag hoppas jag får använda datorn där borta, annars hörs vi om några dagar! Kram o lycka till så länge!!!

  • HannaMedina

    Vilda Tiger:
    Tack för ditt svar! Jo svar kan dom ge här, men sen vilket man ska lyssna på är en annan fråga {#lang_emotions_tongue_out}! du behöver absolut inte höra me din bm, jag kan försöka ta reda på det ändå, men tack!Hoppas du haft en bra natt!!

    Lycka till till alla som ska i väg på något idag!

Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare