• Ankmor

    Tårttråden del 17

    VÄLKOMMEN!

    Det är jättekul att det hela tiden kommer så mycket nya ansikten.
    Då samma frågor tenderar att ställas om och om igen ber vi vänligen, men bestämt, att alla nya läser igenom "Guide till Tårttråden" ordentligt första gången.
    (Du måste vara inloggad för att läsa)


    Då Tårttrådens tempo är högt och för att ingen ska missa någon av de fina tårtor som görs bör man lägga in bilder av sina alster i Tårttrådens bildtråd som vi stolt delar med Cupcaketråden.

    Säg till här i tråden om du behöver hjälp att klistra in din bild.
    Den som hjälper till säger med fördel till innan så det inte blir dubletter.







    För inspiration :

    Googels bildsök

    Bäst resultat hos Google får du om du gör sökningen på engelska.
    Cakes + ”ämnesord”, men pröva gärna på svenska med.

    Många funderingar kring livsmedel hittar du svar på hos Livsmedelsverket


    När man gör tårtor finns det inga måsten, det viktiga är att man har roligt.
    Följ din egen budget och smak. Det finns (nästan ) inga rätt eller fel.

    __________________________________________________ __________________________


    - OBS! -


    Prata inte beställningar och betalning i tråden.
    Dels så riskerar ni att få en varning då om inlägget blir anmält, då det kan räknas som reklam, men även för att försäljning från icke livsmedelsgodkänt kök till kund är emot livsmedelslagen.


    Hotlänkning till bilder är inte tillåten.
    Om du har tillständ att använda bilden - spar ned bilden och lägg i ditt galleri, innan du klistrar in den här.
    Om du inte har tillstånd ---> Klistra in URL-adressen istället.


    Länkning till egen hemsida eller extern blogg med försäljning/som tar emot beställningar är inte tillåten.
    Länkning till egen
    FL-blogg är dock tillåten samt blogg / hemsida utan ekonomisk vinning/försäljning etc...
    __________________________________________________ __________________________


    Viktiga länkar -

      

       


                                        (Uppdateras inte på ett tag)

    En sida väl värd att besöka:

    TÅRTIVERSUM
    (Tårtsida med bla a Forum, Galleri, hjälpmedel mm)

    Hjärtligt välkomna, gamla som nya!
    Hoppas att alla ska trivas!


    Länkar till tidigare trådar

    Tråd nr 1
    Tråd nr 16 


     



    Man får länka till både hemsida och blogg så länge det inte finns någon information om egen företagsamhet/egen vinning/info om hur man beställer mm, det får inte heller finnas länkar till egen verksamhet mm

    DVS - så länge bloggen/hemsidan är helt hobbybaserad utan ekonomisk vinning så kan ni visa länk så mycket ni vill!


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-15 21:51
    ***********************************

    Här kan du dela med dig av dina BÄSTA TIPS!
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m52537869.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 15:35
    ---- ----

    BLOGGTRÅD!!
    www.familjeliv.se/Forum-5-155/m53109018.html
    Här kan ni länka till er tårtblogg/bakverksblogg.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-21 15:30
    !!!***!!!***!!!***!!!***!!!

    HÄR BOR VI
    -----------------
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m53580376.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-09 02:53

    ^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^

    Det verkar vara något knas med tårtiversum.
    Här finns en TÅRTBITSUTRÄKNARE
    www.pejgan.com/antalbitar.asp

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-29 00:36
    &&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
    Pejgan har lagt av...
    Nu finns TÅRTBITSUTRÄKNARE här
    lindarunn.blogg.se/
    Tack MissyCat!!!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-04 14:48
    ##############################################
    TYVÄRR har vissa av medlemmarna som jag länkar till i TS avslutat sina konton / tömt sin blogg. Jag ber om ursäkt att FL inte tillåter redigering av TS...
    ##############################################
  • Svar på tråden Tårttråden del 17
  • Lenilus
    JoKo skrev 2010-02-17 11:34:39 följande:
    Först. Tack Missy Cat för döskalle-hjälpen!!Sen.* När jag gör "Monnies tårtbotten" så blir den (i rundform) toppig. Och sen lite gummiaktig i konsistensen. Vad 17 gör jag för fel!? * Ahgrensbil-fluff. Har förstått att det är lätt att det bli för hårt, hur förhindrar jag det? Om det stämmer allstå Tack, ni är hjältar!
    Ang. Monnies botten och toppigheten, jag vänder alltid formen så att den står upp och ned när jag tar ut den från ugnen, på så vis försvinner toppigheten. Däremot har de aldrig blivit gummiaktiga... där vet jag inte riktigt vad som gör det. Vispar du sockret och äggen tillräckligt länge? Blandar du ut bakpulvret ordentligt? Jag vet inte, men små saker kan spela in ibland när det gäller bakning.
  • Egensinnig
    JoKo skrev 2010-02-17 11:34:39 följande:
    Först. Tack Missy Cat för döskalle-hjälpen!!Sen.* När jag gör "Monnies tårtbotten" så blir den (i rundform) toppig. Och sen lite gummiaktig i konsistensen. Vad 17 gör jag för fel!? * Ahgrensbil-fluff. Har förstått att det är lätt att det bli för hårt, hur förhindrar jag det? Om det stämmer allstå Tack, ni är hjältar!
    Det låter som den är överbakt - min är helt jämn när jag tar ut den efter 40-45 min. Provstick och ta ut den när stickan är utan smet, får gärna var lite smulor på. Är stickan helt ren= överbakt.
    Jag vänder också min upp o ner så den blir plan.

    Ahlgrensfluff - det är mängden bilar du tar som gör att det kan bli en klump - 60-80 gram brukar rekommenderas till 3 dl grädde. En del tar 1/3-påse , vet inte vilken vikt det blir dock.
    Sen om den blir hård så kan du slå på mer grädde och separera klumpen med en matkniv och sedan försöka vispa
    Matilda, Matilda........
  • JoKo
    Lenilus o Egensinnig - Tack rara ni {#lang_emotions_flower} Sen är kanten o toppen hård/knaprig så jag fick lixom...skala bort en hel del
    Skam den som ger sig, jag ska ha ihop 4 till i em!
  • Egensinnig
    JoKo skrev 2010-02-17 12:51:02 följande:
    Lenilus o Egensinnig - Tack rara ni  Sen är kanten o toppen hård/knaprig så jag fick lixom...skala bort en hel del Skam den som ger sig, jag ska ha ihop 4 till i em!
    Så lite så!
    Det blir den på min med men det är bara bra när man ska spackla den. Det mjukas upp av fyllning o spackel sedan. Jag skär i allmänhet inte bort ngt utan vänder den upp och ner så jag får botten överst och efter fyll o spackel så är den  saftig och god hela vägen .-)
    Matilda, Matilda........
  • Elisha
    längtan09 skrev 2010-02-16 20:38:05 följande:
    Vad behöver man som nybörjare när man ska göra tårtor? Tänkte ju som sagt göra en biltårta (inte förens i juni, men ekonomin gör att man måste spara pengar till saker). Detta har jag kommit på att jag behöver* kniv att dela tårtbotten* smoother till att släta ut SP eller MFF* bokstäver* färg till SP eller MFF (ska jag ha pulver eller pasta färg?)Behöver jag en spatel eller går det lika bra med en slickepott? Kan man kavla ut SP eller MFF på bakplåtspapper istället för på kavlingsplatta? Är det något mer jag MÅSTE ha?
    Det är så olika vad man tycker funkar, jag tycker t ex att en tårtdelare är helt onödig för det funkar utmärkt med en brödkniv för mig. Brukar nästan alltid frysa ner tårtbotten ett tag innan så är det jättelätt att dela den med en kniv när man låtit den stå framme en halvtimma. Köpte tårtdelaren på IKEA men den var bara skräp enligt min mening...

    En spatel eller "lilleman" är jättebra att ha för att få ett slätt underlag för precis som med tapetsering så är underarbetet jätteviktigt {#lang_emotions_wink} Jag köpte en spatel på ÖB! =billigt

    Jag kavlar alltid ut på en bit blank vaxduk, är perfekt när man sedan kan lyfta hela alltihopa och vända över tårtan och så försiktigt "skala" bort duken... Om man vill få duken att inte glida medan man kavlar så sprayar man bara lite vatten på arbetsbänken under den så sitter den bättre.

    En plast- eller silikonkavel rekommenderas!

    En smoother är ju bra att ha men det funkar med händerna också!

    Pastafärger har jag mest av, pulverfärgerna använder jag bara till att torrborsta på blommor och dyl, och om jag ska måla något. Och bokstavsutstickare är för mig guld värt, för slutresultatet blir mycket snyggare!
    Saga 060526 Elmer 080119 BF 100605 www.tartsmulan.blogspot.com
  • Egensinnig

    Är det ngn som har Wiltons " Any message" set? Jag har det o funderar på om man kan använda bokstäverna separat utan att sätta in dem i listen? Borde ju funka rent teoretiskt men kul att höra om någon testat o tyckt det blev bra?


    Matilda, Matilda........
  • längtan09
    Elisha skrev 2010-02-17 13:33:35 följande:
    Det är så olika vad man tycker funkar, jag tycker t ex att en tårtdelare är helt onödig för det funkar utmärkt med en brödkniv för mig. Brukar nästan alltid frysa ner tårtbotten ett tag innan så är det jättelätt att dela den med en kniv när man låtit den stå framme en halvtimma. Köpte tårtdelaren på IKEA men den var bara skräp enligt min mening... En spatel eller "lilleman" är jättebra att ha för att få ett slätt underlag för precis som med tapetsering så är underarbetet jätteviktigt  Jag köpte en spatel på ÖB! =billigt Jag kavlar alltid ut på en bit blank vaxduk, är perfekt när man sedan kan lyfta hela alltihopa och vända över tårtan och så försiktigt "skala" bort duken... Om man vill få duken att inte glida medan man kavlar så sprayar man bara lite vatten på arbetsbänken under den så sitter den bättre. En plast- eller silikonkavel rekommenderas! En smoother är ju bra att ha men det funkar med händerna också! Pastafärger har jag mest av, pulverfärgerna använder jag bara till att torrborsta på blommor och dyl, och om jag ska måla något. Och bokstavsutstickare är för mig guld värt, för slutresultatet blir mycket snyggare!
    Varför var du inte nöjd med IKEAs tårtdelare? Ja, vaxduk funderar jag också på faktiskt, är ju billigare än kavlingsduk.
    ~ Mamma till världens gulligaste Charlie 0906~
  • Missy Cat
    längtan09 skrev 2010-02-17 16:13:11 följande:
    Varför var du inte nöjd med IKEAs tårtdelare? Ja, vaxduk funderar jag också på faktiskt, är ju billigare än kavlingsduk.
    Det är lättast att dela en tårtbotten dagen efter med tårtdelaren.
    Jag bakar bottnarna dagen innan jag ska fylla dem och förvarar dem (efter att de kallnat ordentligt) i en plastpåse.
    Dagen efter är bottnarna mjukare och inte lika sega i kanterna.
    Men det går bra att  dela med tårtdelaren när de kallnat efter gräddning med. Bara att förskära innan du "sågar" igenom med tårtdelaren.

    Fördelen med en tårtdelare är att du kan få riktigt tunna bottnar (vilket jag föredrar) min bottnar är bara 1-2 cm tjocka och att dela så tunnt med kniv är inte alls lika lätt.

    På IKEA´s tårtdelare drar jag ner tråden ända ner till gummifoten (alltså lägre än det lägsta hacket) för jag tycker fyllningen är det godaste i en tårta

    Oj, ett helt utdrag om tårtbotten-delnings-teknik
    ♥ (¯`°?.¸ ♥ LindaRunn.blogg.se ♥¸.?°´¯) ♥
  • Gravid 89
    längtan09 skrev 2010-02-17 09:39:54 följande:
    kom på en till fråga :P hur täcker man den med SP? blir det inte massa veck när formen inte är rund?
    Hehe! Det var inte alls svårt. Jag tyckte nästan det blev mindre veck, än jämfört med en rund tårta! Kavla bara ut tillräckligt mycket sugarpaste så blir det bra...
Svar på tråden Tårttråden del 17