• Ankmor

    Tårttråden del 17

    VÄLKOMMEN!

    Det är jättekul att det hela tiden kommer så mycket nya ansikten.
    Då samma frågor tenderar att ställas om och om igen ber vi vänligen, men bestämt, att alla nya läser igenom "Guide till Tårttråden" ordentligt första gången.
    (Du måste vara inloggad för att läsa)


    Då Tårttrådens tempo är högt och för att ingen ska missa någon av de fina tårtor som görs bör man lägga in bilder av sina alster i Tårttrådens bildtråd som vi stolt delar med Cupcaketråden.

    Säg till här i tråden om du behöver hjälp att klistra in din bild.
    Den som hjälper till säger med fördel till innan så det inte blir dubletter.







    För inspiration :

    Googels bildsök

    Bäst resultat hos Google får du om du gör sökningen på engelska.
    Cakes + ”ämnesord”, men pröva gärna på svenska med.

    Många funderingar kring livsmedel hittar du svar på hos Livsmedelsverket


    När man gör tårtor finns det inga måsten, det viktiga är att man har roligt.
    Följ din egen budget och smak. Det finns (nästan ) inga rätt eller fel.

    __________________________________________________ __________________________


    - OBS! -


    Prata inte beställningar och betalning i tråden.
    Dels så riskerar ni att få en varning då om inlägget blir anmält, då det kan räknas som reklam, men även för att försäljning från icke livsmedelsgodkänt kök till kund är emot livsmedelslagen.


    Hotlänkning till bilder är inte tillåten.
    Om du har tillständ att använda bilden - spar ned bilden och lägg i ditt galleri, innan du klistrar in den här.
    Om du inte har tillstånd ---> Klistra in URL-adressen istället.


    Länkning till egen hemsida eller extern blogg med försäljning/som tar emot beställningar är inte tillåten.
    Länkning till egen
    FL-blogg är dock tillåten samt blogg / hemsida utan ekonomisk vinning/försäljning etc...
    __________________________________________________ __________________________


    Viktiga länkar -

      

       


                                        (Uppdateras inte på ett tag)

    En sida väl värd att besöka:

    TÅRTIVERSUM
    (Tårtsida med bla a Forum, Galleri, hjälpmedel mm)

    Hjärtligt välkomna, gamla som nya!
    Hoppas att alla ska trivas!


    Länkar till tidigare trådar

    Tråd nr 1
    Tråd nr 16 


     



    Man får länka till både hemsida och blogg så länge det inte finns någon information om egen företagsamhet/egen vinning/info om hur man beställer mm, det får inte heller finnas länkar till egen verksamhet mm

    DVS - så länge bloggen/hemsidan är helt hobbybaserad utan ekonomisk vinning så kan ni visa länk så mycket ni vill!


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-15 21:51
    ***********************************

    Här kan du dela med dig av dina BÄSTA TIPS!
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m52537869.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 15:35
    ---- ----

    BLOGGTRÅD!!
    www.familjeliv.se/Forum-5-155/m53109018.html
    Här kan ni länka till er tårtblogg/bakverksblogg.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-21 15:30
    !!!***!!!***!!!***!!!***!!!

    HÄR BOR VI
    -----------------
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m53580376.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-09 02:53

    ^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^

    Det verkar vara något knas med tårtiversum.
    Här finns en TÅRTBITSUTRÄKNARE
    www.pejgan.com/antalbitar.asp

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-29 00:36
    &&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
    Pejgan har lagt av...
    Nu finns TÅRTBITSUTRÄKNARE här
    lindarunn.blogg.se/
    Tack MissyCat!!!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-04 14:48
    ##############################################
    TYVÄRR har vissa av medlemmarna som jag länkar till i TS avslutat sina konton / tömt sin blogg. Jag ber om ursäkt att FL inte tillåter redigering av TS...
    ##############################################
  • Svar på tråden Tårttråden del 17
  • Elisabeth83
    Moonlight83 skrev 2010-08-05 13:12:50 följande:
    Behöver snabb hjälp,vilket lakris är bäst till lakrits fluff? Gjorde med lakrits snören senast och det tog hur lång tid som helst att smälta.
    tror du inte lakritsfiskar är ganska bra att smälta? Men du kanske inte vill ha saltlakrits? :) Hoppas tårtorna blir goda. Måste få smaka på en någon gång :D 
    Älskar mitt sötaste lilla Z!
  • Tingeling85

    Nu är midsommartårtorna uppätna för längesen, och nu väntar doptårtorna på att göras!
    Så jag hoppar in här igen med hopp om att få mer hjälp!
    Jag undrar.. VAD kan man spritsa för nå gott runt tårtorna nertill runt kanterna?
    Vad brukar ni själva göra?

  • Lenilus
    Moonlight83 skrev 2010-08-05 13:12:50 följande:
    Behöver snabb hjälp,vilket lakris är bäst till lakrits fluff? Gjorde med lakrits snören senast och det tog hur lång tid som helst att smälta.
    Jag brukar använda KICK, det är jättegott.
  • Zelmilainen

    nu har jag äntligen lagt upp bilder (i bildtråden) på min första tårta. jag vet att det syns att jag aldrig gjort nån innan, men iaf


    Vill ha bebis nuuu!!!
  • Ankmor
    Zelmilainen skrev 2010-08-05 18:39:53 följande:
    nu har jag äntligen lagt upp bilder (i bildtråden) på min första tårta. jag vet att det syns att jag aldrig gjort nån innan, men iaf
    Den ser läcker ut.
    Kul med tårtor som har godis.
    Tomt här just nu...
  • Zelmilainen
    Ankmor skrev 2010-08-05 19:53:03 följande:
    Den ser läcker ut.
    Kul med tårtor som har godis.
    tack nästa (eller den efter det) vill jag testa att lägga sp på. får se om jag gör egen, det verkar inte va alltför svårt. men det jag funderar är på hur alla får den att ligga så fint på "kanten" utan att det blir en massa veck. vilket jag tycker att det borde bli?
    Vill ha bebis nuuu!!!
  • Smulan1979
    Zelmilainen skrev 2010-08-05 20:41:00 följande:
    tack nästa (eller den efter det) vill jag testa att lägga sp på. får se om jag gör egen, det verkar inte va alltför svårt. men det jag funderar är på hur alla får den att ligga så fint på "kanten" utan att det blir en massa veck. vilket jag tycker att det borde bli?
    Inte så svårt egentligen, men det kan krävas lite övning. Du kan kolla
    ">detta klippet
    t ex. De använder en sk smoother som de plattar till SP:en med. Det behöver man inte, men det kan underlätta. Lycka till!
  • Zelmilainen
    Smulan1979 skrev 2010-08-05 20:47:39 följande:
    Inte så svårt egentligen, men det kan krävas lite övning. Du kan kolla
    ">detta klippet
    t ex. De använder en sk smoother som de plattar till SP:en med. Det behöver man inte, men det kan underlätta. Lycka till!
    det var bra, tack. vad kan va bra att ha tårtan på när man lägger på SP och dekorationer. kan man ta den SP som blir över från när man täcker tårtan och sen färga lite och göra dekorationer av eller måste man göra ny SP till dekorationerna? har redan bestämt att nästa tårta blir med chokladbottnar, after eightfluff, hallonmousse, täckt med chokladkräm på mörk choklad med hallon i. så lite rosa SP att täcka med kanske, knallrosa, haha, med tanke på hallonen *L*
    Vill ha bebis nuuu!!!
  • snuttgurkan

    AKUT!!!
    Finns det nån, inte allt för långt från Falun som har rosa kavlingsmarsipan att sälja mig ett paket???
    Kakburken hade makulerat min order och jag ska leverera tårtan på lördag =(
    panik alltså!


    ★ °☆ เ ใ๏שє ๓ұ ғค๓เใұ ☆° ★
Svar på tråden Tårttråden del 17