• tjenixen

    Laktosfri kost? Innehåller detta laktos?

    Vår 5åring har "alltid" varit allergisk mot olika födoämnen men nu finns även misstankar mot laktosen. Vi ska nu köra laktosfri kost i ett par veckors tid.
    Sitter nu på jobbet och ska skriva nota inför kvällens handling och kom då att tänka på några saker som jag inte har en aning om de innehåller laktos eller ej. Kanske någon här vet?
    Det jag undrar över är om Kellogs Coco Pops, O´boy eller Ostbågar innehåller laktos? Finns ju så många olika livsmedel som innehåller det man inte trodde så jag tänkte vara lite före nu och fråga några experter här:)

  • Svar på tråden Laktosfri kost? Innehåller detta laktos?
  • tjenixen
    vittra skrev 2010-02-19 12:54:15 följande:
    Mörk choklad går bra för laktoskänsliga, men det brukar iofs kanske inte vara någon höjdare för barn.. alternativt kan man ju göra en hel del eget godis istället och då använda laktosfria produkter Tänk på att hårdost (som många envisas med att påstå att de inte kan äta) inte innehåller någon laktos (pga processen) så helt vanlig ost kommer han ändå kunna äta.
    Ja osten vet jag om eftersom vi har laktoskänsliga barn på förskolan där jag jobbar.
    Blir nog att göra t ex chokladbollar imorgon till honom (och de andra barnen). Cornflakesgott är ju något som han också kan äta.
    Tipsa gärna om ni brukar göra något slurpigt godis själva:)
  • tjenixen
    nostalgi skrev 2010-02-19 13:05:28 följande:
    När mina pluttar var små bode vi på landet, och odlade allt själv, så långt det gick. Julegrisen köpte vi av bonden brevid. Godis och saft/ sylt, mussli m.m tillvekade vi själva. Aldrig några allergier där inte. När vi flyttade till stan sen, började eländet. Nu får jag proritera det ekologiska för dotterns skull, och dra in på annat. Men samtidigt;- Ju större efterfrågan blir, ju billigare lär det ju att bli. Vi brukar ta' och "storhandla" på gårdsbutiker, när det finns säsong, något omständigt, men det känns bra, även om man får lägga ner en del tid på det.
    Ungefär som vi gör med. Storhandlar när det finns tillgängligt och sen köper vi som sagt en del ekologiskt nu med för om ingen handlar kommer det ju aldrig bli billigare heller.
  • mammakalmar

    Hårdost som är lagrad mer än 3 månader innehåller nästan ingen laktos eller i alla fall så lite att det inte ger utslag.

    Ostbågar innehåller laktos.

    Allt som innehåller mjölkpulver, vasslepulver, ostpulver osv innehåller laktos.

    Vet en hel del eftersom vi har två barn som är laktosintoleranta här hemma, så all mat lagas laktosfri.

    Vanlig mjölkchoklad innehåller laktos, däremot så innehåller mörk choklad väldigt lite laktos så det får mina här hemma.

  • tjenixen

    milda culinesse är det laktosfritt eller är jag blind när jag läser innehållet?

  • grynet80

    Delicatos chokladbollar ska kunna ätas om han gillar sådana!

  • nano
    tjenixen skrev 2010-02-19 13:08:46 följande:
    Ja osten vet jag om eftersom vi har laktoskänsliga barn på förskolan där jag jobbar. Blir nog att göra t ex chokladbollar imorgon till honom (och de andra barnen). Cornflakesgott är ju något som han också kan äta. Tipsa gärna om ni brukar göra något slurpigt godis själva:)
    Brukar göra maränger ibland, droppar man lite mörkchoklad på dem blir det ännu bättre. Är ju otroligt lätt att göra också och så länge man har tid att låta dem stå i ugnen i 45 min är det verkligen superlätt, bränns inte heller om man glömmer dem 5-15 min för länge.

    Skumbollar tycker både jag och dottern är supergott, vissa är nämligen helt mjölkfria (då även laktosfria) men inte alla så man måste kolla på förpackningen.
  • Vickan
    tjenixen skrev 2010-02-19 12:42:17 följande:
    mm förstår det. Och lille W som älskar mjölkchoklad med, såna små plättar man kan köpa i lösgodis. Det blir att vara lite uppfinningsrik nu till fredag/lördagsmyset.
    Han kan fortsätta äta dom små "chokladlinserna" om det är dom du menar.. karamellakungens chokladlinser plättar eller vad vi nu kallar dom är mjölkfria. Dom har även skumbjörnar som är doppade i choklad som också är mjölkfria Kolla in deras hemsida vaniljtopparna är också det mina barn älskar chokladbjörnarna...

    Culiness innehåller inte mjölk men som det mesta annat så görs det i en fabrik som gör andra produkter som innehåller mjölk däför skriver dom flesta att det kan innehålla spår av för då går dom fria ifall någon blir sjuk av att dom som har allergi.
  • tjenixen
    Vickan skrev 2010-02-19 13:27:35 följande:
    Han kan fortsätta äta dom små "chokladlinserna" om det är dom du menar.. karamellakungens chokladlinser plättar eller vad vi nu kallar dom är mjölkfria. Dom har även skumbjörnar som är doppade i choklad som också är mjölkfria Kolla in deras hemsida vaniljtopparna är också det mina barn älskar chokladbjörnarna... Culiness innehåller inte mjölk men som det mesta annat så görs det i en fabrik som gör andra produkter som innehåller mjölk däför skriver dom flesta att det kan innehålla spår av för då går dom fria ifall någon blir sjuk av att dom som har allergi.
    Är det sant? Helt otroligt, Jag var helt bombsäker på att dessa små linser/plättar var bannlysta. Han kommer bli superglad över dem för det är hans stora stora favoriter. Åh vad glad jag blev. Tack för alla tips.
    Ja, det där med spår av är lurigt. Snart skriver de väl det på allt hmm. Ska gå in och läsa på karamellkungens....
  • nostalgi
    tjenixen skrev 2010-02-19 13:21:40 följande:
    milda culinesse är det laktosfritt eller är jag blind när jag läser innehållet?
    Det är gjort på växtoljor. Så Japp, använder det alltid. Carlshamn har ett utmärkt smörgåsmagarin, och det finn många produkter som ju både är laktosfria, och tom. helt mjölkfria.
  • Vickan

    oj det smög visst in ett litet stavfel.. Karamellkungen heter ju lösviktsgodiset och inget annat

Svar på tråden Laktosfri kost? Innehåller detta laktos?