• moln och sol

    Ge mig dina bästa städtips! Total oordning här hemma...

    Det var en tråd om "Varför har folk det så ostädat hemma?" och jag har verkligen tröttnat på att jag aldrig har någon ordning här hemma. Det står alltid disk på diskbänken, ligger högar av tvätt i badrummet, högar av post och tidningar på byrån i hallen osv.

    Jag skulle vilja att ni som har bättre ordning, kan ge mig tips på ett fungerande sätt att hålla en grundordning. Jag får ibland ett ryck och tar hela disken eller jättehögarna med tvätt, men efter ett tag är det likadant igen. På något sätt förstår jag inte hur man lyckas med att ha det fint hela tiden.

    Om någon ska komma på besök, får jag nästan panik och behöver en hel dag för att få till det. Detta börjar begränsa vardagen...ta hem kompisar från skolan, släppa in folk som inte varit här förrut ... och vet hur det ser ut...

    Jag skulle vilja ha massor av tips:

    1) Hur man håller en grundordning.

    2) Hur ofta man ska göra vissa saker.

    3) Hur det blir kul och lätt att hålla ordning.

    Jag har också problem med att jag samlar på mig massa saker; massor/för mycket kläder och skor till barnen, gamla skolböcker, tyger jag skulle vilja sy något av men inte har tid just nu, post, vykort och urklipp jag tror att jag behöver spara osv.... snäckor och stenar från semestern, teckningar barnen gjort, barnens skolböcker..... Usch!!!

    Jag har läst boken "Rensa i röran- med feng shui" av Karen Kingston. Den är så bra och man blir sugen på att sätta igång och göra fint hemma och får kraft att ev. kasta bort onödiga saker. Trots detta kommer jag inte ända fram! Så hur gör ni för att bli av med onödiga saker:

    1) Hur ska man tänka för att kunna kasta något?

    Tex. saker man kanske haft sen man var liten och liksom inte kan återskapa ifall man ångrar att man gör sig av med det eller kläder man inte använder men tror att man tycker om och inte kan vara utan/Vykort man fått och som man inbillar sig att man inte kan vara utan....osv.

    2) Hur kan man ordna här hemma, för att få bra förvaring?

    Tex. i hallen där det vimlar av jackor, overaller, fleecetröjor och massor av skor på hela golvet? 

    Jag känner ju att jag skulle må så mycket bättre om jag blev av med en hel del saker här hemma, men jag har inte förmågan att göra mig av med något. Har svårt att ta steget, skulle vilja ha någon som tog besluten och var vid min sida med kloka ord... (Och det tänkte jag att det skulle vara NI!)

  • Svar på tråden Ge mig dina bästa städtips! Total oordning här hemma...
  • Nyfiken gul
    Fantasia78 skrev 2011-05-21 12:01:28 följande:
    Samma här, fast mitt är stökigare. Höga högar av saker som jag inte hunnit sortera igenom och ta bort (slänga, sätta i pärm).
    Ska avsätta en timme idag med att sortera saker från mitt skrivbord. Jag hoppas på att hitta lite gammal reklam (sådant är ju lätt att slänga i pappersåtervinningen). Men tyvärr är det en hel del som behöver sättas in i pärm. Ska jobba idag också, men SKA avsätta minst en timma idag och mer tid imorgon till detta. Är ett stort projekt tyvärr att få ordning där.
    (Skulle jag skicka ett foto skulle ni nog få en chock över så höga högarna är. För att öppna fönstret bakom skrivbordet får man ställa sig på ett speciellt sätt för att högen närmast inte ska ramla.)

    DETTA ska jag få ordning på. Första steget är taget NU...! (Heja gärna på lite, så kanske jag klarar att städa fortare...)

    Nyfiken gul: Du har ju jättefint hemma; jag vill också komma dit. Solig Det blir ju mer lättstädat om allt kan läggas på sin plats inom rimlig tid.
    Men det kan ju finnas perioder i livet, t ex om en nära anhörig är sjuk, då man faktiskt tvingas att låta städning få prioritet två... (Jodå, det är sant att det kan vara så.) Himla jobbigt att driva projektet storstädning så att man får tillbaka en grundordning i alla rum. Men det ska gå.

    Nyfiken gul: En annan sak jag undrar lite över... Har du alltid haft så här fint hemma? Eller har du också haft lite stökigt tidigare, kanske i något rum eller del av rum?
    Visst kan saker och ting inte bli gjorda på ett tag för att omständigheter är såna som du tex beskriver....

    MEN... grejen är att har man sin grundordning med var sak på sin plats så slipper  man kaos för att man inte städar på en vecka eller två.  Nog för att reklamhögen hinner bli hög och kläderna i sovrummet växer och nån dammråtta hugger i benet - men värre än så blir det ju aldrig...

    och så är jag inte så funtad att även om jag har tankarna på annat håll så kan jag inte lämna mitt hus åt sitt öde. Jag blir inte automatiskt slarvig och kastar grejor omkring mig "bara för att".  det skulle aldrig falla mig in.
    jag kanske inte alltid städar (dammsuger, torkar golv ) , men jag låter inte huset förfalla.

    sen beror det väl på vad man menar med stökigt också..      Just nu på mitt rumsbord där jag sitter har jag en knölig duk som behöver rättas ut, en gaffel, två fjärrkontroller, en mobil, en sagobok,  två värmeljushållare och ett glasunderlägg - DET är för mig stökigt.  - är bordet rent så finns bara min dator och en slät duk på bordet.

    Så hur rörigt varje människa har det beror nog på graden av vad man själv anser vara stökigt.  Ni här i tråden kanske skulle kanske anse att mitt bord är rent och fint och städat.
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Fantasia78
    Nyfiken gul skrev 2011-05-21 14:57:29 följande:
    Visst kan saker och ting inte bli gjorda på ett tag för att omständigheter är såna som du tex beskriver....

    MEN... grejen är att har man sin grundordning med var sak på sin plats så slipper  man kaos för att man inte städar på en vecka eller två.  Nog för att reklamhögen hinner bli hög och kläderna i sovrummet växer och nån dammråtta hugger i benet - men värre än så blir det ju aldrig...

    och så är jag inte så funtad att även om jag har tankarna på annat håll så kan jag inte lämna mitt hus åt sitt öde. Jag blir inte automatiskt slarvig och kastar grejor omkring mig "bara för att".  det skulle aldrig falla mig in.
    jag kanske inte alltid städar (dammsuger, torkar golv ) , men jag låter inte huset förfalla.

    sen beror det väl på vad man menar med stökigt också..      Just nu på mitt rumsbord där jag sitter har jag en knölig duk som behöver rättas ut, en gaffel, två fjärrkontroller, en mobil, en sagobok,  två värmeljushållare och ett glasunderlägg - DET är för mig stökigt.  - är bordet rent så finns bara min dator och en slät duk på bordet.

    Så hur rörigt varje människa har det beror nog på graden av vad man själv anser vara stökigt.  Ni här i tråden kanske skulle kanske anse att mitt bord är rent och fint och städat.
    Jag har ordning på sakerna, och blir inte heller "automatiskt slarvig och kastar grejer omkring mig "bara för att"". Men vad jag menar är att det kan ju finnas perioder i livet där man bara hinner avsätta mindre tid än vanligt åt städning. Då hinner man med att tvätta, diska och plocka undan det viktigaste, att betala räkningar, göra ärenden, hjälpa barnen med läxor och skjutsa dem etc. Men mer hinner man kanske inte hur gärna man än försöker. Då kan t ex högar med tidningar och reklam bli högre än vanligt, och man hinner kanske inte upp på vinden med barnens urvuxna kläder mer än 1 gång om året. Bor man sedan inte alltför stort, så blir utrymmet därmed mindre och allt blir mer svårstädat... Där är jag nu, sedan ett tag, och försöker komma vidare genom att hinna städa lite mer än vanlig grundstädning varje vecka. Men det går långsamt framåt, även om jag försöker kämpa.
    Jag är ju en ordentlig människa i grunden, och har ordning i skåp och lådor. Men jag behöver TID (mer tid än jag har) för att kunna komma tillbaka till en bra grundordning. Det finns för mycket saker, och jag borde rensa bort barnens urvuxna kläder (ge bort, låna ut, lägga upp vissa plagg på vinden om det finns affektionsvärde, sälja lite).
    Ska försöka få ännu bättre disciplin så att jag använder åtminstone 12 timmar per dygn till mina måsten. Då har jag ändå 4 timmar "rast" per dygn (som väl i och för sig går åt i form av ställtid, t ex vid nattning av barn och på att övertyga barn om att klä på sig eller göra läxor)...
    Tja, hur som helst tänker jag inte ge upp. Jag SKA klara detta...
  • Elins mamma 2010
    Fins Mamma skrev 2011-05-21 11:13:35 följande:
    haha, vill ni se mitt skrivbord ;)

     


    och japp, såhär ser det alltid ut ;)
    mysiga ljus har du iaf!

    själv är jag mitt uppe i flyttpackande. Vi skulle ha flyttat i slutet av augusti men nu blir det början av juni istället, lite skillnad! I helgen har vi rensat i källarförrådet. De senaste två gångerna vi flyttat har vi inte rensat i förrådet innan flytten, vi har bara tagit med allt till det nya stället. Och vi hade såååå mycket skit! rekommenderar verkligen alla att rensa i förrådet åtminstone innan ni flyttar, det känns underbart att ta med sig så lite till nya förrådet!
  • Ramborg

    Vi har städat ur vinden på uthuset! Uj så mycket gamla grejer där fanns, som förre ägaren bara lämnat. Gamla plastdunkar och brädlappar och frigolitbitar och glasullsisolering i småbitar... Tre gånger fick vi åka till tippen. Nu har vi ställt upp våra egna kartonger dit! Jul, påsk, och så mannens gamla LP-samling som han absolut inte vill göra sig av med... Så mycket plats det blev i uthuset utan kartongerna! Nu ska vi måla och fräscha upp, sen ska vi ha IKEAgarderober som man kan ha sommar- och vinterkläderna i när det inte är säsong, och en hel garderob tänker jag ha tomma syltburkar i så jag kan hitta dem när jag behöver sen. O så fint det kommer att bli!

  • Vickanflickan

    Klar med alla barnkläder. Alla kläder nertagna från vinden. Kommande syskons kläder är tvättade och vikta, de som inte ska användas nu är nerpackade i lådor som är märkta med storlek och typ av kläder och uppskickade på vinden igen. har tom märkt upp hyllorna i sonens garderob med vad för slags kläder som ska ligga på varje hylla med dymo. Känner mej så nöjd! 

  • soldis

    Jag brukar tänka: en god servitris kommer aldrig tomhänt- (jag är inte servitris men lever lite efter det. dvs jag kan lika gärna ta med mig något till rätt plats när jag ska dit. Tex jag ska duscha: samla ihop alla dotterns hårband och ta med till badrumsskåpet.

  • Fantasia78
    soldis skrev 2011-05-22 20:37:00 följande:
    Jag brukar tänka: en god servitris kommer aldrig tomhänt- (jag är inte servitris men lever lite efter det. dvs jag kan lika gärna ta med mig något till rätt plats när jag ska dit. Tex jag ska duscha: samla ihop alla dotterns hårband och ta med till badrumsskåpet.
    *Ler* och känner igen mig. Så där gör jag också... Solig
    "En får inte gå tomhänter.... Haha."
  • Lyckligajag78
    Kinya skrev 2011-05-20 12:52:19 följande:
    Har ni nåt tips på en bra elektrostatisk mopp?
    Jag har smart damm-mopp, den är kanon!!
  • moln och sol

    Här kommer lite bilder hur det brukar se ut hemma hos mig. Jag har kassar med saker som ska säljas, saker som ska upp på vinden, pappershögar som ska gås igenom, tyger som jag ska sy saker av osv....



    sovrum


    vardagsrum

    ...men jag kämpar med att fixa iordning Glad, så snart ska det bli ändring !
Svar på tråden Ge mig dina bästa städtips! Total oordning här hemma...