• camillas1985

    Finns det bara Mollipect som hostdämpande/slemlösande för mindre barn?

    Sonen på ett år har slemhosta och vi har mollipect utskrivet sen förut men vi tyckte inte det fungerade varken då eller nu och när vi bad om något annat fick vi höra att det inte finns nå annat.
    Vad har ni för erfarenheter av denna medicin och vet ni om det finns annat att ge eller göra för att få bort slemmet?

  • Svar på tråden Finns det bara Mollipect som hostdämpande/slemlösande för mindre barn?
  • arrro

    Hej! Jag fick molipect och bricanyl utskrivet till min 20 månaders. Han har hostat sen dec, mest på natten. Men varje gång jag ringt har dom sagt att jag ska avvakta. Men nu gav jag mej inte. Typ slemhosta på dan,och torrt på natten...Han får bricanyl(luftrörsvidgande) innan han lägger sej och har inte vaknat pga av hostan en enda gång sen dess. En vecka sen.

  • Knastroll82

    Vi fick efter kontakt med läkare ge vår son bisolvon och nipaxon i kombination.
    Bisolvonet är slemlösande och nipaxonet hostdämpande.

    Han var strax över året vid den tidpunkten och hade en envis hosta som gjorde att han inte sov om nätterna.

    Fick dock bara behandla så i en vecka, inte mer. Men det räckte för att han skulle få chansen att återhämta sig.


  • AnniPanni
    arrro skrev 2010-03-03 10:35:34 följande:
    Hej! Jag fick molipect och bricanyl utskrivet till min 20 månaders. Han har hostat sen dec, mest på natten. Men varje gång jag ringt har dom sagt att jag ska avvakta. Men nu gav jag mej inte. Typ slemhosta på dan,och torrt på natten...Han får bricanyl(luftrörsvidgande) innan han lägger sej och har inte vaknat pga av hostan en enda gång sen dess. En vecka sen.
    Mollipecten är annars luftrörsvidgande i sig, men en del barn behöver ju mer

    Vi har också haft den kombinationen, fast med ventoline separat.
  • StarkMamma

    Detta gäller för Cocillana-Etyfin
    Doseringsanvisning


    Dosen bestäms av läkaren, som avpassar den individuellt för dig.


    Flaskan bör omskakas före användning.


    Vanlig dos för vuxna är 5-10 ml 3-4 gånger dagligen.


    Vanlig dos för barn 11-12 år (30-40 kg) är 3,5 ml 3 gånger dagligen.


    Vanlig dos för barn 6-10 år (20-30 kg) är 2,5 ml 3 gånger dagligen.


    Vanlig dos för barn 3-5 år (15-20 kg) är 2 ml 3 gånger dagligen.


    Vanlig dos för barn 2 år (13-15 kg) är 1 ml 3 gånger dagligen.


    Bör ej ges till barn under 2 år.


     


    Vet inte om dom gör undantag för jag ska ta 15 ml när jag får det.


    2010 års bästa mamma! Fråga gärna varför.
  • Jezamine
    StarkMamma skrev 2010-03-03 11:03:45 följande:
    Detta gäller för Cocillana-EtyfinDoseringsanvisning Dosen bestäms av läkaren, som avpassar den individuellt för dig. Flaskan bör omskakas före användning. Vanlig dos för vuxna är 5-10 ml 3-4 gånger dagligen. Vanlig dos för barn 11-12 år (30-40 kg) är 3,5 ml 3 gånger dagligen. Vanlig dos för barn 6-10 år (20-30 kg) är 2,5 ml 3 gånger dagligen. Vanlig dos för barn 3-5 år (15-20 kg) är 2 ml 3 gånger dagligen. Vanlig dos för barn 2 år (13-15 kg) är 1 ml 3 gånger dagligen. Bör ej ges till barn under 2 år.   Vet inte om dom gör undantag för jag ska ta 15 ml när jag får det.
    15 ml gäller väl vuxen? Men här var ju frågan om en 1 åring.Och cocillana skall ju inte ges till barn udner 2 år.
    Avstängd tills vidare
  • StarkMamma
    Jezamine skrev 2010-03-03 11:08:46 följande:
    15 ml gäller väl vuxen? Men här var ju frågan om en 1 åring.Och cocillana skall ju inte ges till barn udner 2 år.
    Ett av mina barn fick det när hon var 1½ år för mycket besvärlig hosta som inte gav med sig.
    Och till vuxen är det vanligtvis 5-10 ml.
    2010 års bästa mamma! Fråga gärna varför.
  • AnniPanni

    Lepheton-Desentol fick vi..fast då var hon 2år... är en medicin som knappt skrivs ut längre. Är en kombination av lepheton som är hostdämpande med efedrin och desentol som är en antihistamin som är lite lugnande.

    Den kanske är mer ok än Cocillana....

  • Jezamine
    StarkMamma skrev 2010-03-03 11:11:11 följande:
    Ett av mina barn fick det när hon var 1½ år för mycket besvärlig hosta som inte gav med sig.Och till vuxen är det vanligtvis 5-10 ml.
    Men vuxendosen är den relevant här?
    Avstängd tills vidare
  • kjellis

    Bricanyl fick alltid jag när jag var liten, fick det även till sonen efter att jag bett om det, verkar inte som det är lika vanligt längre. Det verkar iofs bronkvidgande och inte slemlösande, men det ger ändå effekt.

  • AnniPanni
    kjellis skrev 2010-03-03 11:14:20 följande:
    Bricanyl fick alltid jag när jag var liten, fick det även till sonen efter att jag bett om det, verkar inte som det är lika vanligt längre. Det verkar iofs bronkvidgande och inte slemlösande, men det ger ändå effekt.
    Det var nog vanligare för ca 4-5 år sen tror jag. Min yngsta som nu är 2 fick inte ventolin trots att vi bad om det när hon var under 1 o hade en envis hosta.

    Verkar som att läkarna har ändrat åsikt lite där.
Svar på tråden Finns det bara Mollipect som hostdämpande/slemlösande för mindre barn?