• L E A

    Samlingstråd för oss med GBS (streptokocker B) *NY*

    NY TRÅD!

    Samlingstråd för oss med GBS (Streptokocker B)


    Samlingstråd för oss med GBS (Streptokocker B)
    Dags för ny tråd, gamla som nya är välkomna att läsa information eller informera sig och dela sina tankar runt GBS under graviditeten.
    Kom ihåg att titta in i tråden och berätta om din förlossning när den långa väntan är över!
    Stå på er tjejer, det är en alldeles för jobbig kamp mot vården som många av oss fått/får driva. Men resultatet är värt allt slit.

    I Sverige har man valt att inte informera blivande mödrar om GBS och dess faror. De som får information är ett fåtal och informationen varierar från person till person.
    De flesta som blir hårt drabbade av GBS hade ingen aning om att det fanns något som hette GBS innan de blev drabbade. Det är viktigt att vi som vet om GBS informerar alla som söker information runt GBS.
    I flera länder i Europa går man aktivt ut och informera om GBS till alla gravida, tyvärr så har Sverige valt en annan linje. I vissa länder screenar man alla gravida i slutet av graviditeten, men inte Sverige.

    Infpreg, Kunskapscentrum för infektioner under graviditet:
    www.medscinet.se/infpreg/allinfo/main.asp?top...
    Socialstyrelsens rekommendationer:
    www.socialstyrelsen.se/publikationer2008/2008...
    Smittskyddsinstitutet:
    www.smi.se/sjukdomar/streptokocker-grupp-b
    Artikel på familjeliv om en liten kille som klarade sig mot alla oss:
    www.familjeliv.se/Foralder/1.501977
    Artikel på familjeliv om hur GBS smittar:
    www.familjeliv.se/Foralder/1.502067
    Internationell GBS sida:
    www.groupbstrepinternational.org//index.html
    Amerikansk sida:
    www.groupbstrep.org/
    Engelsk sida:
    www.gbss.org.uk/index.php
    Norsk sida:
    www.gbs-info.net/

    Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-2-143/m44817645-77.ht...

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-18 10:33
    Infpreg.Kunskapscentrum för infektioner under graviditet:
    www.medscinet.se/infpreg/allinfo/mai
    n.asp?topic=6

    Socialstyrelsens rekommendationer:
    www.socialstyrelsen.se/publikationer2008/2008...

    Smittskyddsinstitutet:
    www.smi.se/sjukdomar/streptokocker-grupp-b

    Artikel på Familjeliv om en liten kille som klarade sig mot alla odds:
    www.familjeliv.se/Foralder/1.501977

    Artikel på familjeliv om hur GBS smittar:
    www.familjeliv.se/Foralder/1.502067

    Amerikansk sida
    www.groupbstrep.org/

    Engelsk sida:
    www.gbss.org.uk/index.php

    Norsk sida:
    www.gbs-info.net/

    Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-2-143/m49381971.html
  • Svar på tråden Samlingstråd för oss med GBS (streptokocker B) *NY*
  • L E A
    ewaulrica skrev 2011-03-07 13:20:38 följande:
    Om man har ett planerat snitt inbokat, behöver man få antibiotika i förebyggande syfte då? Eller hoppar man över det eftersom risken att barnet blir smittat är så liten? eller ger man alltid antibiotika?

    Såg att min mvc-läkare hade skrivit det i min journal, men vet inte om han är virrig och har missat på vägen att jag ska få ett planerat snitt...
    Jag snittades i april förra året. Fick inget under förlossningen dock dagen efter då jag hade fått uvi. Halterna av gbsen var skyhöga så då gick jag på antibiotika.
  • L E A
    sherry skrev 2011-03-07 17:57:47 följande:
    LEA- tack för ditt fina svar:)
    Det kommer gå bra! Lyssna på kroppens signaler och kom ihåg att vården är till för dig fast man ibland får tjata lite extra!
  • MeOnFire

    Hakar på här. Jag förlorade en dotter i sept, i v 23, pga av GBS som vi fick veta 1 vecka innan det sket sig.. Hade massor av sammandragningar som gjorde ont, ingen UVI och INGEN ville kolla mig för GBS på mvc, tills dagen då ambulansen hämtade mig. Hade de bara kollat detta första dagen jag "klagade" så kanske utgången varit annorlunda :(  Hade ont i fleeera veckor ska tilläggas...
    Det som är riktigt läskigt är att jag är gravid igen, i v 6 nu. Ska nu gå på spec mödravården med fler kontroller mm, så jag hoppas verkligen chansera till att få med sig ett levande barn hem är större än innan.. 

  • MeOnFire

    en annan fråga bara.:
     vad får man göra och vad får man inte göra? Några tips till oss gravida som vet att de har GBS? 

  • L E A
    MeOnFire skrev 2011-03-08 18:46:56 följande:
    en annan fråga bara.:
     vad får man göra och vad får man inte göra? Några tips till oss gravida som vet att de har GBS? 
    Beklagar er förlust

    Kan du förtydliga lite mer om vad du menar i vad man får och inte får göra med gbs? Så ska jag försöka svara dig.
    Håller tummarna att det ska bli bra! Som jag skrev tidigare så är ju den oupptäckta gbsen som är farlig!
  • MeOnFire

    Hej och tack! Jo, jag har hört att man inte ska bada, ha sex mm. Är det så? Har inget läkarbesök förrän om tidigast 2 veckor så tänkte det var bäst att kolla med er innan..

  • bonzo

    Hej! Jag är gravid i v 6 efter ivf. Har tidigare odlats positivt för GBS (innan graviditeten)
    Hur tidigt i graviditeten tog ni prover ?

    Jag ska till BM och gyn om ca 2 veckor. Vet inte om det är lite sent. Har en kåvepeninkur hemma som jag kan ta.

  • L E A
    MeOnFire skrev 2011-03-08 23:19:54 följande:
    Hej och tack! Jo, jag har hört att man inte ska bada, ha sex mm. Är det så? Har inget läkarbesök förrän om tidigast 2 veckor så tänkte det var bäst att kolla med er innan..
    Det är mer än vad jag vet! Har aldrig hört det heller. Vi hade sex, jag badade och allt flöt på som vanligt. Vi hade dock inget sex då jag hade uvi och under den tiden jag åt pencillin. Badade gjorde jag jämt.
  • L E A
    bonzo skrev 2011-03-09 11:40:17 följande:
    Hej! Jag är gravid i v 6 efter ivf. Har tidigare odlats positivt för GBS (innan graviditeten)
    Hur tidigt i graviditeten tog ni prover ?

    Jag ska till BM och gyn om ca 2 veckor. Vet inte om det är lite sent. Har en kåvepeninkur hemma som jag kan ta.
    Hej!
    Du ska inte ta pencillin om du inte har uvi eller skyhöga halter av gbs. gbesen är lite lurig, den finns i kroppen men kan vara borta i perioder. Lyssna på din kropp och vid minsta känning så som uvi ska du be om att få lämna en odling.
  • fru Lisa

    LEA vad betyder det? att jag inte är välkommen här alltså? klepsiella är som GBS en tarmbakterie. det är ovanligt både med  klepsiella och e-coli, men inte GBS (Förhållandevis).

Svar på tråden Samlingstråd för oss med GBS (streptokocker B) *NY*