• Svar på tråden Mola/Druvbörd
  • Anonym (Fundersam)

    Finner inga ord. Önskar dig all styrka och mod, Epelino!

    Kram

  • vanna

    Epelino - håren reser sig på armarna när jag läser .. åh vad du får stå ut!! Orättvist!!!!! Håller tummar och tår för att allt ska gå bra för dig.

    och om det är nån tröst .. så tror jag att Du om någon klarar det här!

    Kramar Vanna

  • Anonym

    Epelino  - Tänker på dig, kämpa på vi finns här för dig!

    Wass

  • Thelonius

    Hej! Fy vad jobbigt för för dig Epelino. När man väl tror att allt är över blir man så blåst på konfekten. Den här veckan skulle varit min sista behandlingsvecka och min picc-line skulle dragits imorgon. Men tji fick jag! Värdet hade först varit nere på 2 men fick sedan upp till 7 under viloveckan. Om det inte är nere på max fem på måndag så blir det en behandling till. Jobbigt när man plannerat en massa skoj för att fira att det är över. Dessutom klantigt av dr och ssk att ge mig falska förhoppningar. Kram!

  • belllan

    Undrar hur det går för Epelino....?

    Jag har precis testat positivt. =D  Det känns lite läskigt, vet inte hur glad man vågar bli.

  • Epelino

    Hej!
    Jag har fått två alternativ, ett är att det kan röra sig om falskt stigande hcg, läkaren hade hittat en text om det i nån form av litteratur sa han. Om det är det så kan det hjälpa med en skrapning, han trodde inte riktigt på att det skulle röra sig om falskt stigande hcg eftersom det har varit nere på noll och sedan börjat stiga.
    Alternativ 2 är att det faktiskt är dessa elaka celler som börjat växa igen precis som vilka cancerceller som helst kan göra, båda alternativen är extremt ovanliga så dom är väldigt förbryllade. Men han vill inte sätta mig på cellgifter direkt utan han vill nu ta reda på ordentligt var dessa celler finns och det känns jättebra, så att de verkligen inte kommer tillbaka igen!
    Jag fick göra en ny datortomografi i torsdags som inte visade några större metastaser, på onsdag ska jag in och göra en annan röntgen PET/CT , då sprutar de in en radioaktiv isotop uppblandad med glukos i kroppen samt sätter en kateter så att de kan spola igenom kroppen flera gånger med denna blandning, de röntgar och kan då se var det har samlats av den här vätskan eftersom tumörer och cancerceller är väldigt förtjusta i socker/glukos.
    Läkaren har nu kontaktat charing cross för att få råd och hjälp eftersom ingen vet vad det är som är fel.
    Jag känner mig så jäkla lurad, jag var ju friskförklarad och nu står vi på ruta ett igen och trampar....
    Och hcg bara fortsätter att stiga.....

    www.epelino.blogspot.com

  • wass

    Vilken resa du få gå igenom Epelino, tänker så mycket på dig! 

  • Epelino

    Tack för alla snälla och uppmuntrande ord!! Det är så skönt att tråden finns så man kan skriva ur sig lite!

  • Anonym ((Un)happy T)

    Hej, tack för länken.

    Då fick jag diagnosen mola i fredags. Det har varit så många turer kring detta, det har hållt på sen april om inte längre. Har gått på blodprov varje vecka sen april. Det har gjorts två skrapningar och värdena sjönk hela våren, men i juli och augusti vände värdena uppåt och nu i augusti har dom börjat dubblera sig. 
    Har gjort lungröntgen och ultraljud på lever och njurar, och som tur var hittades inget på dom.
    Började med cellgifter i fredags och ska få cellgifter varannan dag fyra gånger. Sen blir det vilovecka och ny kur en vecka senare. Tydligen ska det bli ungefär tio veckor av behandlingar.

    Är toktrött sen detta satte igång i onsdags och undrar hur ni andra har mått av mola?

    Funderar på hur man ska orka jobba, om man blir trött av behandlingarna också? Hur har ni gjort?
    Annars är det skönt att vara på jobbet på dagarna, så slipper man fundera så mycket då.
     
    Hälsningar till er andra!

    HappyT

  • Epelino
    Anonym ((Un)happy T) skrev 2010-08-08 18:39:29 följande:
    Hej, tack för länken.

    Då fick jag diagnosen mola i fredags. Det har varit så många turer kring detta, det har hållt på sen april om inte längre. Har gått på blodprov varje vecka sen april. Det har gjorts två skrapningar och värdena sjönk hela våren, men i juli och augusti vände värdena uppåt och nu i augusti har dom börjat dubblera sig. 
    Har gjort lungröntgen och ultraljud på lever och njurar, och som tur var hittades inget på dom.
    Började med cellgifter i fredags och ska få cellgifter varannan dag fyra gånger. Sen blir det vilovecka och ny kur en vecka senare. Tydligen ska det bli ungefär tio veckor av behandlingar.

    Är toktrött sen detta satte igång i onsdags och undrar hur ni andra har mått av mola?

    Funderar på hur man ska orka jobba, om man blir trött av behandlingarna också? Hur har ni gjort?
    Annars är det skönt att vara på jobbet på dagarna, så slipper man fundera så mycket då.
     
    Hälsningar till er andra!

    HappyT

    Hej!
    Antar att du fått diagnos komplett mola eftersom du nu behandlas med cellgifter?!
    Vad får du för typ av cellgift? tabletter, sprutor eller dropp?
    Är det methotrexate du får? Vilket sjukhus behandlas du på?
    När jag fick de första cellgifterna så märkte jag knappt något förutom tröttheten. De starkare jag sedan fick i dropp, gjorde att jag blev sårig i näsan, ögonen blev svullna och rann, enormt trött dagarna efter bahandlingen och så blev jag toksvullen i ansiktet av all kortison.
    Jag tycker också att det är skönt att ha något att lägga tankarna på på dagarna förutom denna skitsjukdom, i våras var jag fortfarande mammaledig men jag valde att läsa några högeskolekurser pararellt .

    // Elin

Svar på tråden Mola/Druvbörd