• Svar på tråden Mola/Druvbörd
  • wass

    Idag var det sista gången för Ultraljud   nu tänkte vi att vi kunde börja skaffa barn ingen, men då sa Läkaren att vi skulle vänta yttligare 1månad till   , eftersom det var 1år sen jag tog mina sista cellgifter,,,,,,gissa om mina planer sprack. Inte på humör idag. Hade verkligen sätt fram emot detta!! Men men, det är bara tills att vänta! 

    Tänker på er andra som får lida ett tag till,  nu när jag äntligen har konmmit i MÅL

    Kram

  • Epelino

    Äh, visst att det är jättebra att läkarna är noggranna, men kroppen har ju ingen aning om ifall det har gått 11 eller 12 månader...
    När jag fick mina sista cellgifter så sa läkaren att enligt riktlinjerna som finns så gällde gravförbudet ett år men han menade  att det gick att rucka lite på beroende på hur allt gått efteråt och tyckte att man kunde anpassa det lite efter patienten.

  • HappyT
    Epelino skrev 2010-08-08 20:53:50 följande:

    Hej!
    Antar att du fått diagnos komplett mola eftersom du nu behandlas med cellgifter?!
    Vad får du för typ av cellgift? tabletter, sprutor eller dropp?
    Är det methotrexate du får? Vilket sjukhus behandlas du på?
    När jag fick de första cellgifterna så märkte jag knappt något förutom tröttheten. De starkare jag sedan fick i dropp, gjorde att jag blev sårig i näsan, ögonen blev svullna och rann, enormt trött dagarna efter bahandlingen och så blev jag toksvullen i ansiktet av all kortison.
    Jag tycker också att det är skönt att ha något att lägga tankarna på på dagarna förutom denna skitsjukdom, i våras var jag fortfarande mammaledig men jag valde att läsa några högeskolekurser pararellt .

    // Elin


    Hej igen!

    Tack för snabba kommentarer!  Har inte fått exakt typ av mola, antar att det är eftersom läkarna inte har sett någon fostersäck och inte vet hur länge sen detta började. (plussade på ett gravtest i slutet på mars i samband med fertilitetsutredning, men då syntes inget på UL)
    Cellgiftet är Methotrexate i form av sprutor. Sprutorna ges varannan dag fyra gånger, sen tabletter med Kalciumfolinat dagarna mellan. Sen en vilovecka och sen ny tur. Läkaren sa att denna kur är planerad till tio veckor, men jag vågar inte riktigt tro att det ska gå så snabbt.  Hur länge har ni blivit behandlade?
    Behandlas på Karolinska sjukhuset och bor i Stockholm, blev remitterad från Södersjukhuset där jag gått på blodprover och skrapning sen april. Fördelen är att dom verkar vara mer kunniga på Karolinska, men informationen fungerar dåligt mellan sjukhusen, fast dom är i samma landsting.
    Tokigt att man inte får dricka alkohol, folk tror ju lätt att man är gravid då... :(
    Lite fundersam på vad man ska säga till omgivningen, på jobbet och till kompisar.
    Vad har ni sagt?  Säger man tumör så blir ju folk så chockade, och på jobbet vill man ju inte säga missfall, för då fattar dom att man har försökt bli med barn...

    Kram till alla er andra!

  • Anonym

    HappyT- Den behandling du kommer att få, fick jag i ca: 4månader. Mina Hcg gick ner ganska snabbt & har hållt sig så sen förra året i sep! Nu den 7sep får vi försöka att skaffa en liten till. Hoppas på denna gång att man lyckas, vill inte se eller höras talas om någon MOLA igen...

    Under den period jag tog cellgifter va jag mycket hemma. Jag blev ganska trött & illamående.


    Kram


    Hur går det för dig Epelino?

  • flisan 09

    Hallå!

    Hoppas att det är ok att jag hoppar in i eran tråd.
    Jag fick diagnosen mola uppkörd i ansiket för exakt 2 v sen.
    Har gått igenom 2 skrapningar och har nu varit på SÖS imorse och lämnat mitt andra blodprov.
    Sitter som förra v som på nålar och väntar på att tele ska ringa.
    Ser att ni pratar om att det finns 2 olika sorters mola.
    Inget min läkare informerat mig om.
    Men det har inte varit tal om några cellgifter,så är då kanske inte en komplett mola?
    Ska höra med läkaren som (förhoppningsvis) ringer upp under dagen.
    Har varit under all kritik med info under dgr som jag var inlagd på SÖS.

    Hade aldrig hört talas om mola tidigare.
    Mitt värde förra ons låg på 275. Det var då 1v sen skrapning nr 2.
    Läkaren jag pratade med då hade ingen som helst tid för att snacka då,utan hann bara leverera provsvaret.
    Nu ser det ju olika ut för alla,men finns det någon form av "tabell" hur mkt det ska/bör ligga till efter visst antal v osv?

    Stora styrke kramar till er alla "molor"!   Glad

  • vanna

    Tråkigt att höra Flisan .. styrka och mod till dig.

    JAG ÄR FRISKFÖRKLARAD!!!!!!!!! Läkaren ringde en dag när jag jobbade .. hade i en annan telefon ett viktigt jobbsamtal, så jag var tvungen att neka två gånger! Sedan ringde det inte mer .. jag jobbade hela kvällen utan att få veta vad doktorn skulle säga .. när jag sedan kom hem vid elva väntade min make på mig vid dörren och gav mig detta glädjande besked!!

    Lite konstigt att de sa detta till honom, de brukar ju vara så noga med att berätta för mig .. MEN jag är glad att fått vetaGlad

    Känns konstigt .. ska jag nu inte ta ngr fler prover alls .. jag hann ju inte svara eftersom jag inte var den som fick samtalet. Hur var det föär er andra som är "friska"?

    Det jobbiga är att nu när jag får bli gravid kan jag inte ... jag har inte fått tillbaka min mens ännu. Hur länge tycker ni att  jag ska vänta med att söka kvinnokliniken? Jag skrapades 31 januari .. slutade med p-piller i början på maj. Alltså gått 4 månader sedan p-piller..

    vanna

  • flisan 09
    vanna skrev 2010-08-11 19:44:02 följande:
    Tråkigt att höra Flisan .. styrka och mod till dig.

    JAG ÄR FRISKFÖRKLARAD!!!!!!!!! Läkaren ringde en dag när jag jobbade .. hade i en annan telefon ett viktigt jobbsamtal, så jag var tvungen att neka två gånger! Sedan ringde det inte mer .. jag jobbade hela kvällen utan att få veta vad doktorn skulle säga .. när jag sedan kom hem vid elva väntade min make på mig vid dörren och gav mig detta glädjande besked!!

    Lite konstigt att de sa detta till honom, de brukar ju vara så noga med att berätta för mig .. MEN jag är glad att fått vetaGlad

    Känns konstigt .. ska jag nu inte ta ngr fler prover alls .. jag hann ju inte svara eftersom jag inte var den som fick samtalet. Hur var det föär er andra som är "friska"?

    Det jobbiga är att nu när jag får bli gravid kan jag inte ... jag har inte fått tillbaka min mens ännu. Hur länge tycker ni att  jag ska vänta med att söka kvinnokliniken? Jag skrapades 31 januari .. slutade med p-piller i början på maj. Alltså gått 4 månader sedan p-piller..

    vanna
    Åh, vad härligt!!!  Ett stort grattis!!  Glad
  • flisan 09

    Själv har jag gått och väntat på att telefonen ska ringa hela dagen.
    När ingen ringt kl 17,så ringde jag till avd.
    Sköterskan som svarade lovade att försöka få tag i en läkare snarast.
    Efter 1tim gått,så ringde jag upp igen.
    Då svarade en annan sköterska. Sa att det varit kaos på avd hela dagen,men skulle söka jourläkaren direkt.
    Lovade att ringa upp och berätta hur det gått.
    Hon ringde efter ett par min och sa att ingen läkare hade tid att prata med mig idag.
    Men jag var så ivrig och låg på,så hon pratade snabbt med läkaren igen och fick godkänt på att lämna ut mitt provsvar.

    Dock ska en läkare ringa imorgon för att diskutera svaret och förhoppningsvis ha tid att svara på frågor.
    Hcg hade sjunkit från 275 till 44.
    Blev jätteglad!!!
    Hoppas att läkaren tycker det är tillräckligt.....
    Är ju så novis och oinsatt i allt det här än,så vet inte vad man ska vänta sig.
    Tack för en bra tråd där man kan bläddra tillbaka och få en hel massa info!!!

  • Ludvigsmamma
    vanna skrev 2010-08-11 19:44:02 följande:
    Tråkigt att höra Flisan .. styrka och mod till dig.

    JAG ÄR FRISKFÖRKLARAD!!!!!!!!! Läkaren ringde en dag när jag jobbade .. hade i en annan telefon ett viktigt jobbsamtal, så jag var tvungen att neka två gånger! Sedan ringde det inte mer .. jag jobbade hela kvällen utan att få veta vad doktorn skulle säga .. när jag sedan kom hem vid elva väntade min make på mig vid dörren och gav mig detta glädjande besked!!

    Lite konstigt att de sa detta till honom, de brukar ju vara så noga med att berätta för mig .. MEN jag är glad att fått vetaGlad

    Känns konstigt .. ska jag nu inte ta ngr fler prover alls .. jag hann ju inte svara eftersom jag inte var den som fick samtalet. Hur var det föär er andra som är "friska"?

    Det jobbiga är att nu när jag får bli gravid kan jag inte ... jag har inte fått tillbaka min mens ännu. Hur länge tycker ni att  jag ska vänta med att söka kvinnokliniken? Jag skrapades 31 januari .. slutade med p-piller i början på maj. Alltså gått 4 månader sedan p-piller..

    vanna
    Stort grattis till friskförklaringen!!!

    Mitt graviditetsförbud är hävt...(ska endå fortsätta kolla mig varannan månad tills jag blir gravid)och jag var så himla glad över att få börja igen...(tog tid för mig också innan mensen kom...skrapades i nov/dec och mensen kom april)...och så verkar det som jag inte har ägglossning den här månaden...(iaf enligt dessa förbaskade stickor) SUPER IRRITERANDE!!!

    Men till din fråga...Ring...alltid bättre att ringa en gång för mycket än en gång för lite!!! Hoppas din mens kommer snart men allra bäst vore ju ett +!!!

    Kraaam!
  • Karolina1134

    Deppar och drikcer öl.
    Mina värden ligger stadigt på 0 och jag kommer förhoppningsvis bli friskförklarad i oktober men vad gör det när pappan nu har bestämt sig för att han inte vill ha några fler barn. Han har barn sen innan men inte jag. Jag skulle ha varit höggravid nu.
    Nu känns nästan som den där friskförklringen jobbig. Så länge jag är "sjuk" får jag inte bli gravid men sen då? Sen, då kan jag inte bli gravid för då vill inte HAN.
    Jag korkar upp en öl till och tar en snus och en cigg och tjurar och bölar på balkongen...

Svar på tråden Mola/Druvbörd