• Svar på tråden Mola/Druvbörd
  • wass

    Hej Alla


    Det va ett tag sen jag va här också och skrev! Men nu kan jag lätta på mig lite.. Jag fick Mola för 2009 juni, visade sig vara en Komplett mola. Fick Cellgifter 6mån och mina värden gick nedåt som det skulle. Fick bli gravida igen 2010 men fick missfall första försöket i maj, och fick gå på kontroller igen tills värdet va lågt. Nu idag är jag i v8 och skall göra UV på ks 1/12 hos Ulrika J som jag alltid har gått oss, nu är jag orolig, och  vem vet om man är gravid eller en ny mola på gång. Jag har svårt att koppla av & tänka posetivt.


    Man är inte ensam om detta och det känna skönt att få läsa eran upplevelse!


    Kram till er alla


     

  • Lavinia

    Jahopp, då har man kompletterat livet med en cellgiftspruta också...  Provtagning för levervärden och HCG, som nu var 159, (Det har alltså det senaste månaden gått från 201, 172, 194 och så 159) kl 8.30, väntan på provsvaren och på att de skulle beräkna (utifrån vikt och längd) vilken dos jag skulle få. Spruta i skinkan kl 11 och så observation till ca 14 då vi åkte hem. Ganska odramatiskt alltså så länge det räcker med denna enda dos.

    Vombat, jag tycker så synd om dig som har haft en så kraftig sänkning från över 300 000 till ca 20 på så kort tid men att det sen stannar upp så nära noll. Men... om det är en engångsdos som väntar dig, så som jag fick, så fundera på om det inte är bättre att tvinga ner värdet än att det stannar upp så att väntan blir ännu längre. Det tycker jag så här i efterhand även om det är ett väldigt skrämmande besked med cellgifter. Nu har det ju bara gått några timmar men än så länge känner jag inga tydliga biverkningar alls. Väldigt trött bara om det nu beror på det och en liten tendens till illamående. En spruta i skinkan gör lite ont men är helt överkomligt. Skriv och berätta om hur det går för dig och vilket beslut de tar. Och blir det en dos för dig också så kommer det gå jättebra!

    Förvisso stod det på fass.se att artiklar rekommenderade graviditetsförbud upp till 3 månader till 1 år men läkaren förstod inte riktigt varför methotrexatet i sig skulle vara anledning till denna rekommendation utan höll med om att det snarare i är molan och risken att den kommer tillbaka (som Kasa säger ovan). Men det är en senare fråga som sagt. En sak i taget. Värdet ska gå ner först och det får jag reda på nästa onsdag. Jag utgår från att det blir ett år så blir allt annat en bonus.

    I övrigt hade vi en helt fantastisk långhelg på SPA:t med träning, avslappning, behandlingar, god mat och jättemysig miljö. Kändes hur lyxigt som helst. Kan verkligen fekommenderas dör den som har möjlighet!

    kram alla!

  • vanna

    Vad roligt Wass!! Det kommer att gå bra .. oddsen att få en mola till är ju inte stor!
    Härligt att höra om Er som blivit gravida igen, det skänker lite hopp

    kramar

  • wass

    Tack snälla Vanna!
    Hoppas att det går bra för dig!  Ingen som har hört från Epelino?

    Kram

  • kasa01
    wass skrev 2010-11-24 16:09:21 följande:
    Tack snälla Vanna!
    Hoppas att det går bra för dig!  Ingen som har hört från Epelino?

    Kram
    Jätte härligt att du skriver lite här, även om du inte är en "mola" längre Skrattande. Underbart att höra att det går bra i slutändan. Hoppas du får se ett litet hjärta picka på onsdag.

    Epelino har inte skrivigt sen hennes värde gick upp igen, och ärligt talat börjar jag tro att något obehagligt har hänt henne. Det känns verkligen inte bra.

    Vanna, hur går det för dig? Har du fått någon blödning ännu?

    Lavinia, skönt att du inte mått sämre av cellgifterna. När har du nästa hcg prov? spännande o höra resultatet, hoppas det värdet faller som en sten nu!

    Wombat, hur gå det för dig?

    Kramar till era allihopa!
  • vanna

    Kasa - ingen blödning ännu Men hade enligt ÄL-test ägglossning denna månad med, vilket känns bra! Ska på kvinnokliniken den 1dec för att göra ultraljud. De kollar slemhinnornas tjocklek och så ...
    har tagit prover också .. som jag råkade tjuvtitta påSkäms såg att jag hade lågt tsh, vilket kan tyda på överproduktion (och kanske också underproduktion) av sköldkörteln .. som kan ge menstruationsrubbningar och svårigheter att bli gravid! Men jag får väl se när jag träffar läkaren vad hon/han säger.

    höres Hjärta // Vanna

  • Anonym (skräpmola)

    Hej på er

    Jag vill jättegärna höra hur det går för er wass o shirin, känns skönt med positiva graviditetsbesked efter mola.

    Håller tummarna för sänkta hch:er hos Lavinia och Vombat, skriv o berätta hur det går!

    Vanna, Ludvigsmamma o kasa, snart så sällar jag mig till ert sällskap, från mitten av dec får jag börja barnverkstan igen. Är rätt nervös inför det, verkar som alla alla här inne har haft lite strul innan ny graviditet lyckats... Vanna, om det är sköldkörteln så kan det ju vara bra på ett sätt, löser sig ofta med medicinering så då kan det ju åtgärdas o mensen komma igång.

    Jag tror tyvärr också att det inte gått bra för Epelino...

    kram

  • bela00

    Det var länge sedan jag kommenterade något här men jag har ändå följt tråden. Sist jag skrev här meddelade jag att jag var gravid. Mitt graviditetsförbud  hävdes i 1 februari, då hade det gått exakt ett år sedan jag fick sista cellgiftssprutan. Jag slutade äta p-piller i december, visst det fick jag inte göra men det gjorde jag i alla fall. Hade ägglossning runt den 1 februari och nu ligger min 30 dagars gamla dotter på soffan och sover. Så jag vill bara säga till dig skräpmola att det kan faktiskt gå bra och att det behöver inte strula på vägen. Sen att man går och är nervös fram till ultraljudet i v 19 för att verkligen se om det är ett foster eller inte där inne. Sen oroar man sig för andra saker och nu har jag insett att jag kommer att oroa mig för henne resten av mitt liv.

  • Ludvigsmamma

    Ååååå vad det é härligt att höra Wass och bela00.....det gör att jag ser hopp!!!!

    Och vad härligt skräpmola att dit förbud snart é slut och välkommen till oss molor som får försöka igen!!!

    Det blev ingen bebis den här gången heller så det é bara torka tårarna och tänka att vem vet , nästa månad kanske det blir en bebis!!! (skulle ju va den bästa julklappen)

    Stora kramen till era alla och lite extra till er som kämpar med att få ner hcg!!!

  • kasa01
    vanna skrev 2010-11-26 09:03:42 följande:
    Kasa - ingen blödning ännu Men hade enligt ÄL-test ägglossning denna månad med, vilket känns bra! Ska på kvinnokliniken den 1dec för att göra ultraljud. De kollar slemhinnornas tjocklek och så ...
    har tagit prover också .. som jag råkade tjuvtitta påSkäms såg att jag hade lågt tsh, vilket kan tyda på överproduktion (och kanske också underproduktion) av sköldkörteln .. som kan ge menstruationsrubbningar och svårigheter att bli gravid! Men jag får väl se när jag träffar läkaren vad hon/han säger.

    höres Hjärta // Vanna
    Hmmm.... känns så orättvist, man kan tycka att det räcker med att ha fått en mola. Hoppas de kan komma till rätta med felet i alla fall. Min bässta väninna har också sköldkörtel rubbningar, men hon har en go liten tvååring hemma. Skönta att få besöket innan jul i alla fall, all den här väntan gör att man blir tokig tycker jag.

    Själv går jag också o väntar på en mens som inte vill komma. Så fort den behagar dyka upp ska jag "anmäla" mig till huddinge för att se om vi kan få ett fruset ägg innan jul. Kanske, kanske inte....

    Kramar o lycka till imorgon.
Svar på tråden Mola/Druvbörd