• Svar på tråden Mola/Druvbörd
  • Anonym (Maja)

    Och jag som fick 1 års grav.förbjud efter det gick långsamt ner ,det sista.Intressant att höra att det verkar vara ändrad.

  • idetenklabordetvackra
    iris b skrev 2016-06-12 21:09:19 följande:

    Ja jag hade gärna haft en koll runt v 7 eller så men de är väldigt restriktiva med ul i detta landsting.. Tyvärr erbjuder de inte kub här heller där jag bor.. Så jag får nog nöja mig med att jag får en koll i v12 :/ Ja så sa min läkare också att risken är absolut inte ökad att få mola igen bara för att man haft det en gång tidigare. "Nu är det ett nytt ägg och en ny spermie som ska mötas" sa hon så fint :) Så det känns ju lugnande. Tog det tid för dig att bli gravid igen? Är det ditt första barn?


    Ja det är vårt första, efter 10 mån gravförbud fick vi ok att försöka igen men de tog 2 år innan de hände något.. hann göra en utredning som inte visade några fel.. och väntade på Ivf..så blev ja gravid naturligt :) v20 imorgon & rul på torsdag. . Är så spänd även om ja sett i 11+2 att fostret levde och att molan inte var där som sist.. synd att de inte ändrar för vissa som behöver få igenom sånt här , man behöver den stöttningen från vården.. men som sagt risken är minimal !!
  • Molautredning

    Konstigt att de verkar utreda och följa upp då olika i landet. Jag hade en partiell mola med hcg som sjönk snabbt, har inte fått göra lungrtg eller vul men har gravförbud 1år..

  • idetenklabordetvackra

    Vi fick 1 års förbud först men sen sjönk hcg så stadigt så vi låg på 0 lr vad gränsvärdet är efter 7 mån , sen kollade vi 3 mån till och avslutade med vul ! Nu är de det 3 år sen så forskning osv hae säkert kommit en bit så reglerna ändras..

    Imorgon ska jag på RUL.. är så satans nervös , gråter emellanåt. Känner ju den lill* i magen men nu är jag nervös över andra sjukdomar. . Hwr inte oroat mig så värst innan och tänker att den är SÅÅ Välkommen till oss oavsett. . Men i mammagruppen jah är med i på fb , så skrev några nu att de minsann inte medvetet skulle sätta barn med tex DS till världen .. blev ännu mer ledsen.. men vi är olika helt enkelt. . Sen önskar jag ingen ett sjukt barn men ska hela världen vara så perfekt ? Blev lite nedstämd att man tar bort barn nu när vi är nästan halvvägs.. orkar inte med såna beslut om de inte går bra imorgon , sen beror de ju absolut på VAD det är för problematik! Men DS för mig är inget att göra abort för när ja är halvvägs i v20.... kanske när man haft stora problem på väg för att bli gravid att man resonerar annorlunda.. vet inte

  • Molautredn

    Jag förstår dig helt. Du ska se att det går bra imorgon. Vad okunniga personer säger utan att riktigt ha tänkt efter tycker jag inte du ska bry dig om. Jag tror att vi som har haft missfall/mola tidigare är mer nervösa inför RUL är många andra. Man kan ju aldrig förutse om ett barn är eller förblir friskt det är bara en risk man får ta oxh sedan hantera problemen när man stöter på dem.kram!

  • Janniiique

    Längtar till den dagen då vi kan börja jobba på en bebis. Nu har vi två barn sedan tidigare men ett litet syskon vill vi. Jag ska tillbaka nästa vecka och göra ett nytt hcg värde, det bör vara på noll eftersom jag låg på 58 förra veckan. Annars känns det helt galet.

  • AnnaT1983

    Blev opererad idag pga trolig mola. Troligt missfall i vecka 7 (för tre veckor sedan) men pga stora blödningar och skyhöga hcg värden misstänker läkarna mola. Tog ett sista hcg förra veckan som var på 750.000 och ska på ny provtagning om några dagar. Mår så mycket bättre idag då jag konstant varit illamående i två-tre veckor och spytt de senaste fem dagarna. Håller tummarna att värdet sjunker fort nu


    Trolig mola
  • idetenklabordetvackra
    AnnaT1983 skrev 2016-06-20 22:30:35 följande:

    Blev opererad idag pga trolig mola. Troligt missfall i vecka 7 (för tre veckor sedan) men pga stora blödningar och skyhöga hcg värden misstänker läkarna mola. Tog ett sista hcg förra veckan som var på 750.000 och ska på ny provtagning om några dagar. Mår så mycket bättre idag då jag konstant varit illamående i två-tre veckor och spytt de senaste fem dagarna. Håller tummarna att värdet sjunker fort nu


    hoppas de går bra för dig och värdena sjunker fort !!! mådde oxå extremt illa innan mitt MA i v12 ( avstannat ca v10) och partiell mola, hade enorma blödningar i samband när kroppen började stöta ut det. fick ligga kvar pga stor blodförlust..
  • Janniiique

    Mitt senaste blodprov visade 0 i hcgvärde. Nu ska jag ta blodprov varje månad för att se så det inte kommer tillbaka. Min mens är tillbaka och låga hormon p-piller äts. Inget nytt svar av den stora analysen på molan.

Svar på tråden Mola/Druvbörd