• Kavat

    Allergitråden

    Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

    Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

    Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

    Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

  • Svar på tråden Allergitråden
  • Färgen

    Mithrandil: skratt, då är jag med:) Såg ni tydligt på ryggen när ni tog bort plåstret? Vi tog bort det idag men kunde inte se någon direkt reaktion, däremot är hon mycket sämre på övriga kroppen, inatt kunde hon inte sova så mycket det kliade.. Känns lite frustrerande att man inte kan se något på ryggen men ändå så reagerar hon på något, hur ska vi då kunna veta vad hon reagerar på?!

    tes75: jag ska säga till mannen att ta upp det med allergiläkaren imorgon, det finns väldigt mycket pollen allergi i familjen. Varken jag eller min man är allergiska men min bros och min mamma är jätte allergiska mot pollen


  • mithrandil

    Nej fy. Inga gratulationer ännu. Jag har inte bestämt mig för vad vi ska göra. Men tack! :)

    Färgen: ja vi såg tydligt direkt ner reaktionen förvärrades allteftersom. Det är oftast när huden möter syre som reaktionen kommer. Ännu finns det tid för reaktion. :)

  • Avena

    Ärtprotein?

    Har gett lilleman glutenfri pasta som innehöll ärtprotein vid två tillfälle och båda gångerna reagerade han direkt med exem runt ansiktet och vid halsen och nacken. Efter en timme typ slog det även upp på överkroppen. Han åt väldigt lite, kanske två eller tre makaroner, så det var inte mycket att reagera på. Men jag vet att han tålde det övriga.

    Ni som vet - låter reaktionen rimlig?
    Vad ska vi mer vara försiktiga med? (Han tål inte soja och verkar reagera på Sinlacen så vi ska nog strunta i den nu.) 

    Och, detta låter kanske självklart, men det är alltså vanliga gröna ärtor som innehåller ärtprotein?

    Tacksam för svar! 

    Mithrandil, lycka till med beslutet. Inte lätt. 
    Jag hade själv blivit jätteglad om jag blev oplanerat gravid. Så skönt att slippa fundera - det är ju liksom ödet då. Någon annan som bestämmer.... Vi går nämligen och funderar över en fyra och hade jag blivit gravid oplanerat så hade vi sluppit bestämma aktivt. :)              

  • Avena

    Mm, jag vet. Fullt upp. Det är just därför beslutet inte är helt självklart. Men lilleman är lite av en sladdis (flickorna är  snart 7 och 8) så det känns som att han hade mått bra av en nära syster eller bror.... Men man vet ju aldrig hur det blir ändå. Svårt det där! Samtidigt härligt med många barn i vilket fall!

  • Färgen

    Resultatet från lapptestet: Kvalster, jobbigt men så skönt att förhoppningsvis hittat vad det är som ger all klåda och eksem. Och positivt att hon nu får börja äta ägg, fisk och mjölk igen, dock skulle vi börja introducera en sak i taget.

    Någon som har erfarenhet av kvalsterallergi och kan ge oss lite tips på vad som är bra att tänka på?!


  • Tibell
    Färgen skrev 2012-04-05 10:03:14 följande:

    Resultatet från lapptestet: Kvalster, jobbigt men så skönt att förhoppningsvis hittat vad det är som ger all klåda och eksem. Och positivt att hon nu får börja äta ägg, fisk och mjölk igen, dock skulle vi börja introducera en sak i taget.

    Någon som har erfarenhet av kvalsterallergi och kan ge oss lite tips på vad som är bra att tänka på?!



    Men varför ska ni börja med ägg tex ? Hon hade väl positivt på det på rast ??
     
  • Färgen

    Tibell: hon hade positivt på pricktest och på blodprov, men väldigt väldigt svagt som vi nu fick reda på, den förra läkaren sa inga värden så nu när vi kom till allergimottagningen och lapptestet inte visade någon reaktion på ägg så tyckte de vi kunde testa att introducera det.. Däremot ska vi ju självklart ta bort det om det visar reaktion när hon får det igen. Vi tänker vänta att ta tillbaka ägget till sist..