• Fragile Angel

    Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

    Stora tråden om Gastric bypass (GBP)


     Här pratas allt mellan himmel och operation {#lang_emotions_tongue_out}.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

    -------------------------------------

    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa
    ett
    läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130000 kronor.


    2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill o
    pereras
    på för information.

    3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad ätstörning som t.ex. bulimi.

    4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

    5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

    Bra sidor som är värda ett besök:




    Två jättebra forum om viktoperationer:



    Gamla tråden vi surrat i:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m51167014.htmlwww.viktop.sewww.viktdropp.sewww.vantetider.se/se-vantetider/aktuellt-vaen...www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspxwww.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx


    ¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
  • Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)
  • Queenie70
    blyg viol skrev 2010-05-03 19:20:38 följande:
    Så avis älskar Amsterdam =D, äsch du har bara samlat vatten =D Kram 
    Vatten..javisst så måste det vara...haha...Ja amsterdam är underbart .
  • sabina1983
    JohannaL skrev 2010-05-03 20:25:18 följande:
    iiii börjar bli nervös, och ska packa väskan nu, för imorgon, vad ska jag packa med tro?
    ja kommer ta nå mjukiskläder å tandborste kommer nog vara de viktigaste..eventuellt nå tidningar. Gu vill verkligen vara i samma sits som dejj nu..Men min tur bli 7 juni=) Önskar dejj all lycka till nu=)
  • mrsErik

    Hej hej allihopa, har varit bortrest några dagar.

    Har en fråga till er andra opererade, jag har nu varit opad sedan 26 mars och jag tycker att jag kan äta så mycket redan...  hur stora portioner äter ni?
    Jag mäter inte med deciliter mått men jag kan jämföra med att idag köpte jag en viktväktarlåda, grönsakslasagn och jag fick nästan i mig hela, ungefär en fjärdedel blev kvar....

    vet ni hur stor en sådan måltid är?

  • vänat
    blyg viol skrev 2010-05-03 17:40:28 följande:
    Sorry kommer nu dela lite mindre angenäma erfarenheter...känsliga kan vända bort ögonen till nästa inlägg! Jag har aldrig varit såhär hård i magen i hela mitt liv. Måste försöka hitta alternativ till de mängder kaffe jag sätter i mig för att hålla magen igång. Messmör och katrinplommonjuice är inte alternativ för att få igång magen, är nämligen kräsmagad med och kväljer lätt om ngt är för konstigt. Är det ngn som har tips? Magen har funkat bra efter op till nu. Livet är en faslig ketchup av händelser, roliga, bra, galna samt lite jobbigare känns som efter op livet satt igång i fastforward. Jag mår rätt bra mentalt men har en del saker som tär på mig nu som hör livet till så magtjafset får jag gärna styr på så fort som möjligt. Är så hård att jag tom blöder. Så nöjd med operationen har inga ångertankar alls bara behov av tips att komma till rätta med magen. Kära medsystrar och bröder tips tages gärna emot.
    Får du i dig till räckligt med vättska om inte försöka dricka mer även att röra på sig brukar under lätta förmagen att komma i gång.
  • vänat
    JohannaL skrev 2010-05-03 20:25:18 följande:
    iiii börjar bli nervös, och ska packa väskan nu, för imorgon, vad ska jag packa med tro?
    Kom också i håg att ta med dig mens skydd även om du inte haft mens på flera år eller om du nyss haft så kan de koma i gång ganska direkt i smaband med at man opas.
  • vänat
    mrsErik skrev 2010-05-03 21:08:13 följande:
    Hej hej allihopa, har varit bortrest några dagar.Har en fråga till er andra opererade, jag har nu varit opad sedan 26 mars och jag tycker att jag kan äta så mycket redan...  hur stora portioner äter ni?Jag mäter inte med deciliter mått men jag kan jämföra med att idag köpte jag en viktväktarlåda, grönsakslasagn och jag fick nästan i mig hela, ungefär en fjärdedel blev kvar....vet ni hur stor en sådan måltid är?
    mäter inte heller upp maten lägger bara upp på asseten. beroende på vad kjag äter varira mängden mat och har gjort så sedan i början.
  • Krulltott83
    blyg viol skrev 2010-05-03 17:40:28 följande:
    Sorry kommer nu dela lite mindre angenäma erfarenheter...känsliga kan vända bort ögonen till nästa inlägg! Jag har aldrig varit såhär hård i magen i hela mitt liv. Måste försöka hitta alternativ till de mängder kaffe jag sätter i mig för att hålla magen igång. Messmör och katrinplommonjuice är inte alternativ för att få igång magen, är nämligen kräsmagad med och kväljer lätt om ngt är för konstigt. Är det ngn som har tips? Magen har funkat bra efter op till nu. Livet är en faslig ketchup av händelser, roliga, bra, galna samt lite jobbigare känns som efter op livet satt igång i fastforward. Jag mår rätt bra mentalt men har en del saker som tär på mig nu som hör livet till så magtjafset får jag gärna styr på så fort som möjligt. Är så hård att jag tom blöder. Så nöjd med operationen har inga ångertankar alls bara behov av tips att komma till rätta med magen. Kära medsystrar och bröder tips tages gärna emot.
    Torkade aprikoser funkar jätte bra och är ju goda med =)
  • storkvinnan9901

    Hur mycket tidigare tog ni ut sprutorna från apoteket?
    Eftersom jag bor i Lund är jag rädd att dem kanske ska förbokas innan med mera, nu fick man ju ett recepecte i handen och inte så att man kan göra det på apotekets hemsida.

    mvh storkvinnan

  • ChokladMoshin
    storkvinnan9901 skrev 2010-05-04 06:39:12 följande:
    Hur mycket tidigare tog ni ut sprutorna från apoteket?Eftersom jag bor i Lund är jag rädd att dem kanske ska förbokas innan med mera, nu fick man ju ett recepecte i handen och inte så att man kan göra det på apotekets hemsida.mvh storkvinnan
    Mina sprutor fick jag recept på precis innan jag skrevs ut från sjukhuset så jag hade inte så mycket val än att hämta ut dom efter 
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)