• Fragile Angel

    Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

    Stora tråden om Gastric bypass (GBP)


     Här pratas allt mellan himmel och operation {#lang_emotions_tongue_out}.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

    -------------------------------------

    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa
    ett
    läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130000 kronor.


    2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill o
    pereras
    på för information.

    3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad ätstörning som t.ex. bulimi.

    4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

    5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

    Bra sidor som är värda ett besök:




    Två jättebra forum om viktoperationer:



    Gamla tråden vi surrat i:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m51167014.htmlwww.viktop.sewww.viktdropp.sewww.vantetider.se/se-vantetider/aktuellt-vaen...www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspxwww.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx


    ¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
  • Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)
  • skärgårdsbo
    yakuzapixel skrev 2010-05-30 20:24:44 följande:
    Min dotter fyller min dag åt mig :). Tar det väldigt lugnt, går på långsamma promenader och leker stillsamt. En och annan tupplur hinner jag med också, kan ju erkännas. Hur mår du nu då, har du ont eller är allt lugnt förutom tröttheten? Ska ta sista sprutan snart, såå skönt! Det var inte så farligt som jag trodde, men jag är verkligen inte spruttypen. Ring hem lite trevligt folk för underhållning! Om inte Muhammed kan komma till berget... du vet.
    Sista sprutan redan? Fick inte du också sex sprutor med dig hem? Jag ska bara ta 3:e sputan ikväll.

    Så du har en liten dotter som håller dig igång på dagarna. Härligt! Hur gammal är hon? Min är 9 år men hon har inte varit hemma i helgen, det är väl därför jag tycker dagarna går så sakta. Men så fort jag ska göra något blir jag sjukt trött. Hoppas tröttheten släpper snart så jag börjar orka göra allt jag hade tänkt under min sjukskrivning. :)
  • skärgårdsbo

    Ni som har tagit bort stygnen efter op, hur ont gör det egentligen? Eller får man någon slags bedövning?

  • grodängel
    vänat skrev 2010-05-30 16:23:46 följande:
    Man behövr inbt5e vara godkände fäör at exvis åberopavårdgartin och remissen skickad til annat sjukhus jag åberopade vårdgartin fick då bedömningen på inom 30 dager sedan operades jag inom 90 dgara så de tog inte ens 4månder för mig.Men hade jag stått och vämntat på bedömningen hade jag få stå kvar i kön ännu.
    Hmm ...jag har ju som sagt min barnlängtan och jag har seriöst svårt att välja bort det just nu.
  • litenkisse
    Har du stygn eller agraffer? Jag var jätteorolig för att ta mina agraffer, men kan ärligt säga att det kändes inte alls, kände mej jättetöntig som varit så nervös
    skärgårdsbo skrev 2010-05-30 20:40:38 följande:
    Ni som har tagit bort stygnen efter op, hur ont gör det egentligen? Eller får man någon slags bedövning?
  • Fragile Angel
    skärgårdsbo skrev 2010-05-30 20:40:38 följande:
    Ni som har tagit bort stygnen efter op, hur ont gör det egentligen? Eller får man någon slags bedövning?
    Dom brukar "äta upp sig själva".
    ¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
  • Clavi
    skärgårdsbo skrev 2010-05-30 20:40:38 följande:
    Ni som har tagit bort stygnen efter op, hur ont gör det egentligen? Eller får man någon slags bedövning?
    Har man självabsorberande stygn så kan man pilla bort kvarvarande trådar själv efter ett par veckor. Att ta vanliga stygn eller agraffer kan så klart kännas lite men inte så man behöver någon bedövning.
  • skärgårdsbo
    litenkisse skrev 2010-05-30 20:55:31 följande:
    Jag har stygn men förhoppningsvis borde det väl inte vara någon större skillnade mot agraffer.
    Tack för ditt svar. :)
  • Jeanette 79

    Läser att det är fler än jag som påbörjar flytperiod nu. Själv börjar jag i morgon och opereras först om 4 veckor....  Ska bli spännande o se hur det känns om ett par dagar... {#lang_emotions_cool}

  • kaylaSTHLM
    Jeanette 79 skrev 2010-05-30 22:18:12 följande:
    Läser att det är fler än jag som påbörjar flytperiod nu. Själv börjar jag i morgon och opereras först om 4 veckor....  Ska bli spännande o se hur det känns om ett par dagar...
    Grattis :)
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)