• kärleken

    luktfri kattsand!!!

    Behöver tips på kattsand som inte luktar efter första gången katten varit där..

    Vi har två innekatter och då givetvis en sandlåda.. Vi har provat massa olika sand, klumpbildande, icke klumpbildande, extra absorberande, "luktfri', billig, dyr.. Vissa har varit bättre än andra, men tycker att de flesta börjat lukta nästan så fort katterna gått första gången.. (vilket de gör så fort man hällt i den nya sanden..)

    Hur länge kan man begära att kattlådan ska hålla sig fräsch? På förpackningarna med kattsand står det upp till en månad på vissa, men vi har aldrig kunnat ha samma sand mer än en vecka..

    Som det är nu vill vi nästan göra oss av med katterna bara för att det stinker så om lådan så fort man kommer in genom ytterdörren..

    Någon som har tips?


  • Svar på tråden luktfri kattsand!!!
  • Majsan70
    kärleken skrev 2010-06-08 17:01:46 följande:
    majsan, var köper du flamingo?
    Jag köper på Grizzly! 159 spänn för 15 kilo som räcker i ca 5-6 veckor för två stora lådor och tre katter. Byter ytterst sällan sand utan gör bara rent lådan ordentligt och rensar varje dag.
  • kajsa2610
    kärleken skrev 2010-06-08 17:01:06 följande:
    kajsa, är det everclean du köper också, eller något annat?
    nej,har inte hört talas om det.
    klicka på husse-länken jag postade förut.
    lycka till
  • mikaela1978

    Toalätt heter det som vi köper,det är papper som är pelleterat..:) Det kan man dessutom spola ner i toaletten....vi tycker att det är kanon!! Finns att köpa i de flesta affärer

  • Camilita

    Everclean less track använder vi i lådan till våra två små troll. Då vi bara hade en katt räckte det med att byta sand en gång i månaden, men nu måste det göras varannan vecka. Ju fler katter, desto mer sandbyte, säger sig självt Glad Har aldrig känt lukten av kiss eller bajs. Vi rengör en gång per dag.

  • WaitingInVain

    Everclean är det absolut bästa. På god andra plats tycker jag Pussy kompakt kommer - den är nästan lika bra, luktar ngt mer, men kostar hälften mot Everclean. (Den fick också bäst i test när Plus testade kattsand nyligen).

    Ett tips jag verkligen kan rekommendera är att köpa en stor och djup kattlåda av 'hus'modell med såndär 'dörr' som katterna går in och ut ur. Fyll ett riktigt djupt lager med kattsand (nu pratar vi 7-10 cm) och städa varje dag. Då luktar det garanterat inte något alls, eftersom den stora mängden kattsand stimulerar till att verkligen gräva ner bajset och kisset rinner ner ganska långt innan de bildar klumpar. Den täckande, rena sanden ovanpå håler då odören borta.

    Vi har även testat Pee-wee systemet som vi varit väldigt nöjda med. Det kräver dock god ventilation och en katt som inte kissar sanslösa mängder. Vår katt hade njurproblem och drack/kissade jättemycket så det luktade konstant av fukt omkring lådan (inte kiss, utan bara unket fukt). Vi hade inte möjlighet att ställa den någonstans med bättre ventilation, så då övergick vi till djup och stor låda av ovan beskrivna modell.

    Sist men inte minst kan det ibland löna sig att ställa lådan någonstans där det är lite kyligare, t ex vid ett fönster som är dåligt isolerat eller liknande. Ju varmare det är, desto större bakterietillväxt = värre lukt.

  • kajsa2610
    kajsa2610 skrev 2010-06-08 17:36:30 följande:
    nej,har inte hört talas om det.
    klicka på husse-länken jag postade förut.
    lycka till
    husses egna kattsand är precis lika bra som pussi kompakt.
    jag hade den förut,men eftersom jag inte har bil så är det bekvämt att få det hemkört.
  • våratlillaliv

    Vi har 3 st innekatter, har en kattlåda med tak och filter i.
    Använder Katty kattsand och har även ett doftmedel som vi har ner i sanden ifrån micci.
    Funkar jättebra, rensar kattlådan varannan dag.

  • vackrastarflow

    Everclean är bra, men jag har faktiskt hittat ett superbra alternativ som är billigare - Flamingo (fd Pet Plus). Jag har haft en påse i säkert två månader nu! Har haft den med babypuderdoft och katten luktar verkligen bebis haha!

    Jag har varit stor anhängare av Everclean innan, men detta sparar både tid och pengar eftersom man får mer än EC och så är det billigare ändå.
    Köpt på Grizzly

  • vackrastarflow

    Pussi är faktiskt bland den sämsta sanden jag provat (har provat massor av sorter!). Den var jättebra i två dagar sen luktade det bajs i hela lägenheten. När jag kom hem från jobb så stank det. Bytte sand direkt och sen har jag aldrig haft det problemet igen.

Svar på tråden luktfri kattsand!!!