• Anonyhm

    Jag längtar till jul!!!

    Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

     
    ">



    Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

    Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

    Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

    Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

    Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

    SÅ mycket går vi in för det!

  • Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • Lajsa82

    wiiiehuu massa snö och vi skall ut och göra snölyktor Julen närmar sig med stormsteg


    ღLisa och Williamღ
  • sassus
    Frökenolson skrev 2010-11-09 11:01:04 följande:
    man kan göra dem i ugnen också.. sen, vad gör det om de sitter ihop lite, ser ju bara hemmagjort ut ;)
    Precis vad jag sa till min sambo när vi såg på det. Kan man inte bara smeta ut allt på en plåt, och sen bryta loss bitar när det stelnat. Så kommer nog jag göra Precis som du skriver, det är ju trevligt om det ser lite hemmagjort ut.
  • Neelah

    Jag letar som en galning efter fina julpyssel för vuxna (inte färdiga paket som man kan köpa i pysselaffärer) utan saker jag kan göra med sånt jag har hemma (och jag har tusentals pysselgrejer hemma). Jag hittar bara sånt som jag redan har sett år efter år... Är det någon som har bra tips?


    Följ dina drömmar var de än leder
  • littlemisstrouble

    jösses va snö det är här. säkert 10cm och det fortsätter vräka ner. tur att man inte behöver gå ut på något speciellt idag.


    Planering är a och o......
  • Eena
    littlemisstrouble skrev 2010-11-09 14:09:24 följande:
    jösses va snö det är här. säkert 10cm och det fortsätter vräka ner. tur att man inte behöver gå ut på något speciellt idag.
    Jag var väldigt nära att ta cykelt imorse. Känner mig rätt nöjd med valet att ändå ta bilen nu när jag tittar ut och ser snön som faller i stort sett horisontellt... Men väldigt mysigt är det när man kan sitta inne och titta ut. Och förhoppningsvis får det ligga kvar sedan när vinden lagt sig så man kan gå ut och njuta lite

    Planerar att vara inne och baka lite med sonen efter jobbet. Känns som en utmärkt aktivitet när det snöar
  • littlemisstrouble
    Eena skrev 2010-11-09 14:12:59 följande:
    Jag var väldigt nära att ta cykelt imorse. Känner mig rätt nöjd med valet att ändå ta bilen nu när jag tittar ut och ser snön som faller i stort sett horisontellt... Men väldigt mysigt är det när man kan sitta inne och titta ut. Och förhoppningsvis får det ligga kvar sedan när vinden lagt sig så man kan gå ut och njuta lite

    Planerar att vara inne och baka lite med sonen efter jobbet. Känns som en utmärkt aktivitet när det snöar
    ja baka hade inte varit helt fel en dag som denna. kanske ska inventera skafferiet och se om det finns material till att ställa till med bak
    Planering är a och o......
  • ELKIS

    Vi har alltid firat hemma hos mina föräldrar i dalsland. De bor mitt ute i skogen, långt ifrån grannarna, så det är kolsvart runt huset. Men innuti är det fyllt med värme, ljus, mustiga röda och gröna färger, guld och silver, dofter, kärlek, musik och mys. Jag och mina systrar sjunger alltid julsånger i stämmor och pappa citerar gärna någon ur Carl Bertil Jonsson. Dagen innan julafton gör mamma skinkan som vi tjuvstartar på till kvällsmat. Tillsammans med julmust, vörtbröd och senap. Till frukost på julafton äter vi alltid gröt. Vi har ett helt eget bort för bara godis och nötter. Jag älskar julen.

    Jag har virkat snöflingor till julgranen i några veckor nu och lyssnat på julmusik i smyg! Flört
    Sjunger även i en kör som håller på att öva in julreportoaren för fullt! Är helt hög varje måndag efter att vi har övat!

    Den här julen ska jag fira hos min sambos föräldrar. Jag har gjort det en gång innan och blev ganska avskräckt för att det var så annorlunda. Det var tre gånger så mycket människor i hemmet och jag kände mig lite bortglömd. Eller, snarare så att jag inte fick plats. Men denna julen ska jag stålsätta mig!  

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!