• Snarkofagen

    ~*~ 30+ som fick barn i oktober 06, del 13 ~*~

    Välkomna till tråd nummer 13! 



    Tiden går - här förbereder vi oss för att fira våra fyraåringar.

    Vi är ett gäng mammor som hängt ihop sedan barnen var nyfödda. Vi följs åt i barnens fantastiska utveckling och diskuterar syskon, gränsdragningar och föräldraskap.

    I tråden pratar vi om våra liv som mammor, kvinnor och fruar/sambos. Inget ämne är för högt, inget för lågt. Vissa av oss är tvåbarnsmammor medan andra fortfarande överväger saken. Någon sägs visst även fundera på en trea vilket vi andra applåderar.

    Första tråden:  www.familjeliv.se/Forum-11-265/m21186971.html
    Tvåan:  www.familjeliv.se/Forum-11-265/m24193317.html
    Trean: www.familjeliv.se/Forum-11-265/m27267076.html
    Fyran: www.familjeliv.se/Forum-11-265/m30075894-4.ht...
    Femman: www.familjeliv.se/Forum-11-265/m33051403.html
    Sexan: www.familjeliv.se/Forum-11-265/m35581000.html
    Sjuan: www.familjeliv.se/Forum-11-265/m38670698.html
    Åttan: www.familjeliv.se/Forum-11-265/m41844698.html
    Nian: www.familjeliv.se/Forum-11-265/m44252155.html
    åsså tolvan!: www.familjeliv.se/Forum-11-265/m51044479.html
    Medlemmar vid TS 28/9-10
    Daimis - Emmy 30 sep (Upplands Väsby)
    bussig - Felix 6 okt (Stockholm)
    Mejja75 - Thea 7 okt (Malmö)
    Annelitan - Josefine 18 okt (Söderhamn)
    Snarkofagen - Ella 18 okt (Gröndal)
    1 tu 3 - Amanda 19 okt (Bromma) och lillebror Gustav 27 maj -08
    "Nollan" - Félix 24 okt (Montreal) och lillebror Elliot 14 mars -08
    teasa - Louie 30 oktober (Karlskoga)

  • Svar på tråden ~*~ 30+ som fick barn i oktober 06, del 13 ~*~
  • Mamma till bröderna bus

    gott nytt år på er tjejer.. Syrran har dragit sin kos, vi är själva igen, mycket skönt.. Syrran ska ev bo hos våran styvpappa eller alternativt på vandrarhem, närmare jobbet medan hon söker lägenhet.. =)

    tack snarko, men tror nog jag lagt på mig över jul, för jag har inte tänkt något på vad man bör och inte bör äta.. men veckan som kommer blir hård både med kost och med motion sen när min mens kommit och försvunnit så ska jag äta mer normalt, men nyttigt, för vi ska jobba på ett syskon till felix, så jag behöver näringen..

    hur var era nyårsfester
    =)

    felix var vaken till 1 inatt och hade helkul.. men idag är det jobbigt, han är trött och grinig mest hela tiden..


    Felixmamman
  • Snarkofagen

    Gott nytt år, alla tjejer! 

    bussig - det du eventuellt hunnit lägga på dig i julhelgen fixar du säkert till med att komma på banan igen, precis som du säger. Det är jag övertygad om! Heja, heja! Håller tummar för mens och bebisbak. 

    Här var det ingen fest. Vi var hemma och käkade en god middag och somnade vid 1-tiden. Barnen sov sedan länge. Aston vaknade kl 2 och kunde inte somna om, han hade fått 40-gradig feber. Så nu har vi en sjuk lillkille. Igen  

    Hur har ni det med datorspel hos er? Vill barnen spela dator? Ella är helt GALEN i att spela spel och kolla teve. Jag får henne inte att leka själv. Som nu, hon väcker mig 7.30 (sovmorgon...) för att hon vill spela. Säger jag att hon inte får, blir hon helt galen och börjar grina. Och idag spelade hon ut mig och frågade pappa. Han var nyvaken och sa ja. Vi ska samköra våra strategier, lärde jag mig i morse. Just idag blev det fel eftersom jag försökte föra en konversation i sovrummet, viskandes eftersom Aston sov. 

    Jag funderar på att sätta en tidsbegränsning på att spela på datorn.

    Nån som har tips på leksaker, spel som barnen kan göra själva? Ös på bara, så ska vi se om jag kan få några bra tips. 

  • Mamma till bröderna bus

    snarko- felix älskar både datan och tv spel och tv, Men vi har fördelen med att han ÄLSKAR bilar snäppet mer, så han är nöjd om han får leka med bilarna eller rymdfärjan eller sin älskade kulbana.. han är mycket för att leka helt enkelt.. så sorry


    Felixmamman
  • Snarkofagen

    Ska försöka sätta tidsgräns på tevetittande och datorspelande. Det ska börja NU. Ella har varit i simhallen med pappa och har precis kommit hem och skulle egentligen må bra av att vila lite. Slappa framför teven är ju idealiskt då Men nej, nu kör jag igång. Fram med äggklockan! 

    bussig - hur har det gått med Felix tänder?  

  • Mamma till bröderna bus

    Felix har fortfarande tänderna kvar, jag tycker de ser vitare ut nu.. Läste med förhoppning att det är så att corsodyl kan missfärga tänderna, men att det sen försvinner, när behandligen är klar.. Jag hoppas på det, men man vet ju aldrig, Felix ska till tandläkaren på tisdag, så de får kolla tänderna då, men just nu lever hoppet..

    Ja äggklockan är bra, den använder vi för att få felix upp ur badet. Tittar era på youtube något?? felix gillar att kolla på rymdfärgor som startar och landar, eller flygplan, tecknat går oxå bra, men just nu är det spännande med rymden och han gillar att prata om planeter och rymden (på ett väldigt enkelt sett, ) låter som han ör värsta nörden  =)


    Felixmamman
  • Gladabarnensmamma

    Hej gott folk & gott nytt ar!
    Nyss hemkomna efter en spontantrip tlll farforaldrar + kompisar ute pa landet. Ganska lugna tillstallningar som slutade innan midnatt (nyar ar lugnt har borta) - men kul att komma ut en svang. Vi tajmade resan med skitvader, vi har haft stralande sol & sno, men sen blev det plotsligt regn och 6'c... tvi.

    youtube ar en hit vid frukosten for oss. Pocoyo, Mr. Bean, Spiderman, en del faktafilmer ("om vatten") etc. etc.
    Felix gillar en del saker pa Wii, det finns en faktningsduell & precisions faktning, vattenskidor, etc. som han gillar. Det fixar han sjalv. Sen kan jag varmt rekommendera ett spel som heter "Myror i brallan" - det kan han spela valdigt lange om han ar pa humor. Om lillebror sover kan Felix fa spela en timme sammanlagt, ibland lite langre- men han trottnar oftast efter en timme.
    Vi har aven Fem myror spelen, men dom ar for svara for Felix, han har inte riktigt koll pa bokstaver an (fast det star att spelen ar fran 3 ar, helt otroligt om du fragar mig!).

    Finns det spel pa natet man kan anvanda? En vaninna namnde bolibompa men jag hittar da inga spel...
    Andra ideer om spel mottages tacksamt, snalla mormor brukar gladeligen posta DVDs om jag bestaller via internet

  • teasa

    Oj, diskussion om tv/dataspel är alltid intressanta. Mina bägge spelar gärna spel och jag tycker det är helt ok nu när det är vinter och man inte är ute så mycket. I somras hade vi helt andra saker för oss ;) Jag har inte satt upp några tidsgränser alls, oftast tröttnar i alla fall Louie efter ett tag och börjar leka med andra saker.  Eftersom de är på dagis hela dagarna är det ju inte jättemycket tid att spela på innan det är dags för mat, eller annat. Kankse  hade varit tvungen att sätta tidsgränser om vi hade haft mer tid hemma..... Själv kan jag tycka att det är hur skönt som helst att sitta och spela spel.

    Vad spelar vi då... Alfons, Rut och Knut, Dora gick mycket ett tag, Ludde, Byggare Bob, Lek och Lär, Kalle Kunskap, Freddie Fisk, hrm det var vad jag kom på. (Nollan: hoppas att du fick några tips). Myror i brallan vet jag att de har på dagis. Det finns massor av spel på nätet också en del bättre andra sämre förstås, man kan ju kolla på http://www.nickelodeon.se/nick/?StoryId=9461, http://www.barnskoj.se/barnspel.htm eller http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=95431 till att börja med, men det finns massor.

    Vad gäller TV, har vi egentligen bara på den på morgonen (från de vaknar till frukost) och kanske Bolibompa på kvällen (om vi hinner), så det tycker jag inte är mycket alls.

  • Snarkofagen

    Tack för alla era synpunkter! Kruxet med Ella är att hon leker inte utan vill bara kolla teve eller spela dataspel. Så jag måste nog begränsa henne lite. 

    Nollan - www.svt.se/bolibompa Uppe i menyn väljer du "Spelhuset" och får upp MASSOR med spel baserat på de olika Bolibompaprogrammen. Ellas favvo just nu är "Tant Lyckra". Mycket nöje! 

    Idag är jag nästan barnfri. Min syster tog med sig Ella på bio så det är bara jag och Aston hemma. Han räknas nästan inte De blev supersena till bion så jag hoppas de hann i tid. Mina systrar som inte själva har barn, fattar inte hur lång tid allt tar egentligen

    I veckan åker Ella till farmor. Vi ska måla och göra om hennes rum. Fröken har rivit på tapeten vid sängen och jag tänker att om hon får fint i rummet, vill hon inte riva. Yes? No? Det blir gröna väggar och IKEA-blomlampor på väggarna. Lägger upp bild om/när vi blir klara.  

  • Daimis

    Ojojoj, vad ni har skrivit mkt!!! Ska försöka läsa ikapp senare


    Ett nytt år har det blivit minsann!


    Maten gick sisådär*haha* men den som var mest nöjd var nog min bror så det va ju bra de iaf!


    Blev Fransk lökpaj o sallad till förrätt,varmrätt blev helstekt entrecot i ugn m potatisgratäng och kokta grönsaker och efterrätt mango supris.


    Pajen blev bäst o den gillade alla och alla tog faktiskt mera av det


    Nu väntar en lååång tid ensam m Emmy ist. Sambon åkte till jobbet igår o kommer inte hem förrän om 1½ v typ...har jour i helgen... Och vi har visst jobbat in vår halva ons och fre så ons-sön är jag ledig!! Inte alls kul när vi är ensamna men men... ett tag funderade jag på att åka ner... gillar dock inte snövägar... men nu hade vi ett storbråk jag o han så jag vet inte vad som händer...


    Så att åka ner käns inte aktuellt just nu   Trist... Vad ska ni göra i helgen?? Hade varit ett ypperligt tillfälle annars att träffas i "lilla" sthlm...


    Ihelgen har Emmy krakts oxå. 1 gång bara, i sömnen men aldrig har hon då kräkt såå mkt. Blä, fick tvätta ALLT. Hua....


    Bussig; Va skönt att tänderna verkar klarat sig
    Teasa; Va skönt att det gick igenom tillslut iaf. Min svärmor hade samma problem och fick kämpa hårt. Och ingen fattar heller varför hon måste gå o få ny diagnos fr läkare mm och omprövas.... Dagens sverige...

Svar på tråden ~*~ 30+ som fick barn i oktober 06, del 13 ~*~