• Snarkofagen

    ~*~ 30+ som fick barn i oktober 06, del 13 ~*~

    Välkomna till tråd nummer 13! 



    Tiden går - här förbereder vi oss för att fira våra fyraåringar.

    Vi är ett gäng mammor som hängt ihop sedan barnen var nyfödda. Vi följs åt i barnens fantastiska utveckling och diskuterar syskon, gränsdragningar och föräldraskap.

    I tråden pratar vi om våra liv som mammor, kvinnor och fruar/sambos. Inget ämne är för högt, inget för lågt. Vissa av oss är tvåbarnsmammor medan andra fortfarande överväger saken. Någon sägs visst även fundera på en trea vilket vi andra applåderar.

    Första tråden:  www.familjeliv.se/Forum-11-265/m21186971.html
    Tvåan:  www.familjeliv.se/Forum-11-265/m24193317.html
    Trean: www.familjeliv.se/Forum-11-265/m27267076.html
    Fyran: www.familjeliv.se/Forum-11-265/m30075894-4.ht...
    Femman: www.familjeliv.se/Forum-11-265/m33051403.html
    Sexan: www.familjeliv.se/Forum-11-265/m35581000.html
    Sjuan: www.familjeliv.se/Forum-11-265/m38670698.html
    Åttan: www.familjeliv.se/Forum-11-265/m41844698.html
    Nian: www.familjeliv.se/Forum-11-265/m44252155.html
    åsså tolvan!: www.familjeliv.se/Forum-11-265/m51044479.html
    Medlemmar vid TS 28/9-10
    Daimis - Emmy 30 sep (Upplands Väsby)
    bussig - Felix 6 okt (Stockholm)
    Mejja75 - Thea 7 okt (Malmö)
    Annelitan - Josefine 18 okt (Söderhamn)
    Snarkofagen - Ella 18 okt (Gröndal)
    1 tu 3 - Amanda 19 okt (Bromma) och lillebror Gustav 27 maj -08
    "Nollan" - Félix 24 okt (Montreal) och lillebror Elliot 14 mars -08
    teasa - Louie 30 oktober (Karlskoga)

  • Svar på tråden ~*~ 30+ som fick barn i oktober 06, del 13 ~*~
  • Mamma till bröderna bus

    nollan- gisses skolprat =) känns som en evighet dit...

    ang kompisen- tycker som de kloka damerna innan skrivit, så jag bara håller med =)

    Syrran kom tillbaka för ett par nätter, hon sticke imorgon, så ikväll passar vi på att gå på bio =) Har man barnvakt så ska den banne mig utnyttjas, vi vet egentligen inte vad vi ska/vill se, men vi kommer ju hemifrån =)


    Felixmamman
  • Daimis

    nollan; jobbigt... och verkligen jättetrist det där m kompisar... och även språket... du får börja plugga franska

    Bussig; nice o få gå på bio Klart ni ska passa på!

  • Gladabarnensmamma

    Daimis - ja, det dar med kompisar ar ett trist omrade. Felix alskar att vara med lite storre grabbar och vi har ett par familjer (svensktalande) han traffar ibland, men alla bor flera mil bort

    Pinsamt nog sa pratar jag franska (egentligen ganska obehindrat - bonusarna & hela mannens familj pratar bara franska) - men klyftan mellan anglo / franco tranger sig djupt ner socialt och aven om jag inte ar anglophone sa klassas man genast som "en av dom" av francophonerna och taggarna aker ut. Har gatt pa barnvagnsgympa, mammatraffar och frilekis pa franska men aldrig lyckas fa kontakt med ngn fransktalande mamma, det ar nog en annan kultur - lite mer at den svenska som ar ganska sluten for invandrare eller de som "sticker ut" lite och pratar konstigt/daligt... och feg & blyg som man ar sa backar jag oftast tillbaka efter ett par misslyckade forsok istallet for att prova igen, prova igen, prova igen!

  • Daimis

    Oj, vad det lät invecklat!! Vad konstigt att det ska behöva va sådär... trist
    Men ja...det är bara o prova igen...

    Tjejer.... nån gång imorgon kanske? Ska försöka tuffa neråt nu strax. Sambon har ju jour och det väntas snö på tors tydligen så jag tänkte att det kanske kan passa bra Slipper vi sitta o uggla i husvagnen själva en liten stund iaf.
    Men frågan är var isf... jag är inte den som hittar i stan direkt och en äkta fegis är jag*haha*
    Inte sugna på att ses nånstans i norr??? Ska väl finnas ett lekland i arlanda stad va?

  • teasa

    Nollan: Jobbigt med "kultutkrockar" men det verkar vara djupt rotat i vissa fall. Ang Felix kompis kan jag väl inte mer än att instämma med tidigare talare. Vi föräldrar beter oss väldigt olika med våra barn och det påverkar dom mycket.... Mina barns kusin är 3,5 år och ensambarn och han skriker i högan sky när han inte får som han vill och vill absolut inte låna ut sina leksaker till Louie.

    Daimis: Jobbigt mer bråk, och det är verkligen kämpigt ibland, man måste ju jobba hårt för att få förhållandet att funka. Jag hoppas att ni blir sams igen.

    Bussig: Har man barnvakt är det bara att passa på Själv har jag bett mor och far hämta barnen på dagis idag och så ska de sova över, så vi får lite barnfri tid ikväll och SOVMORGON imorgon!! Ikväll ska vi gå på hockey här hemma, sen fortsätter det väl med juniort-VM ikväll/natt.

    Nu måste jag nog jobba på lite ha det bäst  nu tjejer!

  • Snarkofagen

    Nollan - vi har ungefär samma dilemma med Ella. Hennes kompisar bor runtom i stan så vi har inga kompisar i vår närhet. Och att träffa kompisar ute på gården är inte lätt, här hos oss finns inga gårdar (!) och föräldrarna verkar mest vara inomhus eller annanstans med sina barn. Strange. Skulle jag vara du, skulle jag satsa på skolan tyvärr. Håller helt med dig i resonemanget kring att han inte får så mycket stimulans hos dagmamman. 

    Daimis - vilken otajming. Jag ligger hemma i feber och förkylning och kommer inte att orka ut i morgon

    bussig - åååååhhh... Bio... Så härligt! Hoppas ni fick en mysig kväll tillsammans.  

    teasa - njut av din sovmorgon i morgon!

    Är det någon som följt serien "Mad Men"? Jag har nu kollat säsong 1-3 och är HELT FAST! Jag drömde om Donald Draper i veckan, två nätter i rad. Blev lite besviken att jag inte vaknade upp med den snyggingen bredvid mig

    Ha det bäst, alla tjejer!  

  • Gladabarnensmamma

    Nu kommer jag å gnäller tjejer, sorry! Imorse kom grädden på moset för Felix; den enda 4-åringen hos dagmamman har just slutat, nu är det Felix, 2st. nyfyllda 3-åringar, 2st. 2-åringar samt en 10-månaders hos dagmamman. Undra på att han grälar med de andra barnen, dom kan ju inte ens prata rent... Visst fattar han att dom är små, men jag kan förstå att det blir trist i längden för honom. Så nu blir det till att leta ny dagisplats till honom... om det så ska vara privat känner jag.

  • Mamma till bröderna bus

    daimis- jag är på säg bara vart så kommer jag.. jag inboxar dig mitt nummer =)

    nollan- man får gnälla, klart han tycker det är tråkigt med bara småttingar, ingen utmaning i det..


    Felixmamman
  • Snarkofagen

    Nollan - tycker det är läge att byta. Han behöver stimulans och utmaningar. You go! 

    bussig och Daimis - ha så kul i morgon! Förhoppningsvis blir det fler tillfällen att ses.  

Svar på tråden ~*~ 30+ som fick barn i oktober 06, del 13 ~*~