• Snarkofagen

    ~*~ 30+ som fick barn i oktober 06, del 13 ~*~

    Välkomna till tråd nummer 13! 



    Tiden går - här förbereder vi oss för att fira våra fyraåringar.

    Vi är ett gäng mammor som hängt ihop sedan barnen var nyfödda. Vi följs åt i barnens fantastiska utveckling och diskuterar syskon, gränsdragningar och föräldraskap.

    I tråden pratar vi om våra liv som mammor, kvinnor och fruar/sambos. Inget ämne är för högt, inget för lågt. Vissa av oss är tvåbarnsmammor medan andra fortfarande överväger saken. Någon sägs visst även fundera på en trea vilket vi andra applåderar.

    Första tråden:  www.familjeliv.se/Forum-11-265/m21186971.html
    Tvåan:  www.familjeliv.se/Forum-11-265/m24193317.html
    Trean: www.familjeliv.se/Forum-11-265/m27267076.html
    Fyran: www.familjeliv.se/Forum-11-265/m30075894-4.ht...
    Femman: www.familjeliv.se/Forum-11-265/m33051403.html
    Sexan: www.familjeliv.se/Forum-11-265/m35581000.html
    Sjuan: www.familjeliv.se/Forum-11-265/m38670698.html
    Åttan: www.familjeliv.se/Forum-11-265/m41844698.html
    Nian: www.familjeliv.se/Forum-11-265/m44252155.html
    åsså tolvan!: www.familjeliv.se/Forum-11-265/m51044479.html
    Medlemmar vid TS 28/9-10
    Daimis - Emmy 30 sep (Upplands Väsby)
    bussig - Felix 6 okt (Stockholm)
    Mejja75 - Thea 7 okt (Malmö)
    Annelitan - Josefine 18 okt (Söderhamn)
    Snarkofagen - Ella 18 okt (Gröndal)
    1 tu 3 - Amanda 19 okt (Bromma) och lillebror Gustav 27 maj -08
    "Nollan" - Félix 24 okt (Montreal) och lillebror Elliot 14 mars -08
    teasa - Louie 30 oktober (Karlskoga)

  • Svar på tråden ~*~ 30+ som fick barn i oktober 06, del 13 ~*~
  • Gladabarnensmamma

    snarko - harligt att planen fungerar, det ar beviset att budskapet gick fram!! Min karl skriver dikter & spelar gittarr, sa jag maste linda in det mesta med silkesvantar, gradde & sota jordgubbar, annars slar han over till att han vet att han ar varldens varsta far/man/kompis/soulmate etc. etc.  vilket iofs ar ett ganska fult kontroll-trick, men tvingar mig samtidigt att tanka ratt klart exakt vad jag vill saga.

    Aterkommer med bilder fran helgen, otroligt skon & kul upplevelse att aka skridskor pa isen med massor av SOL

  • Gladabarnensmamma

    men jisses vad tyst det var har - mar ni bra? Jag kanner mig nastan omgiven av katastrovfader; snostorm i nordamerika och en fruktansvard orkan i Australien (mitt jobb har kontor i precis hela Australien och det haglar email om oversvamningarna i norr, Yasi hogst upp, varmeboljan i soder...). Och allt vi fick i lilla Montreal var 20cm sno = en helt vanlig dag


    om 9 dagar ar det KUB och jag tror jag ar ganska orolig att det inte finns ngt darinne, har last & oroat mig aldeles for mycket over MA och annat och ar helt bergsaker pa att magen inte vaxer (illamaendet lugnade ner sig for en vecka sen och jag ar inte speciellt trott, har haft huvudvark ett par ggr och det har aldrig intraffat under tidigare graviditeter...) ja ja, man far halla sig cool och hoppas pa det basta.

  • Mamma till bröderna bus

    Nollan du ska se att det går bra :)

    ingen graviditet här än iaf.. fick mens idag, skit surt, vill verkligen bli gravid igen, vi hade ju ställt in oss på en ny bebis..


    Felixmamman
  • Snarkofagen

    Nollan - ignorance is bliss. Sluta läsa en massa sajter. Säger som bussig, du ska se att allt går bra. Har tänkt på dig och dina vänner i Australien. Hoppas allt är bra med dem. 

    bussig - *kram* Det är så enkelt att just ER bebbe väntar på att komma. Ni kan ju inte få vilken filur som helst, eller hur?!  Åkte förbi din t-banestation igår och kände din närvaro väldigt starkt. 

    Jag är nere i en ordentlig svacka. Har haft en vedervärdig ägglossning och ser inte fram emot mensen. Har haft värk i magen i en vecka och inbillar mig det mesta om cystor som växer och spricker. Urk. Har börjat söka jobb för i april är det min tur att bege mig ut i arbetslivet. Men det är lite tyst och tomt.

    Jag känner mig så jävla ENSAM mitt i familjelivet. Inga vänner som bor i närheten. Inga lekkompisar till Ella. Jag tycker att min man är sur och grinig och otillgänglig. Jag tycker att jag får dra ALLT här hemma. Han tycker att jag är onödig när jag vill skaffa en RUT-städerska (Nollan, känner du till RUT-avdraget? Staten betalar halva kostnaden på hushållsnära tjänster). Men de gånger han dammsuger, gör han ett halvdant jobb. Badrummen är just nu fulla av damm för att han av någon jävla anledning inte dammsuger badrum?! Har ni hört nåt så korkat! 

    Varenda fiber i min kropp vill radera inlägget ovan. Men nej, det måste stå kvar. Jag behöver se det på pränt.

    Tjejer. Det blir en bättre dag någon annan gång. {#emotions_dlg.flower} 

  • Gladabarnensmamma


    Snarko - ös på bara, här är det högt i tak!!
    Det är inte lätt att vara 2-barnsmamma. Det är inte lätt trivs inom hemmets väggar 24/7 när man normalt är en pigg, utåtriktad person som vill ha intellektuell stimulans. Att inte kunna mötas eller respekteras i sitt förhållande är enligt mig den stora prövningen i förhållandet när man får barn, inte själva merarbetet barnen skapar i sig. När man tycker att man ger sitt allt och inte orkar mer, det är just då man vill att den andre ska stanna upp & lyssna - och åtminstone nicka förstående och hålla med om att det är tufft. Själv tycker jag inte det borde vara omöjligt att förstå att du bytte ut jobbet mot föräldrartid DAGTID = du tar hand om barnen när han jobbar, hushållgörat ska man fortfarande dela på. Det var ngn här på FL som skrev så och poletten ramlade ner hos oss.  

    Jag hörde om RUT och det är ju jättebra tycker jag. Vi hade städhjälp när Elliot var runt 6-9 månader och det var jätteskönt. Jag tog upp idén igen men fick avslag hemma, men fick iaf. göra klart för min man att valet är hans: städhjälp eller städa själv, för jag har fanimej städat huset solo i flera år och nu är det nog.

    Förstår att cystan & blödningarna stör dig. Hoppas den nya medicinen fungerar och att du så småningom kan använda p-spruta eller dylikt. Jag har väldigt mycket mer mens & ont vid ÄL än tidigare och blev dessutom tok-allergisk mot ett p-piller (det tog två piller-starter, akutbesök pga. exem & andnöd innan jag själv kopplade ihop var det var, ingen läkare tror att det är sant men jag vägrar ta piller igen) - ser inte fram emot mensen.

    Igår fick vi 25cm snö, jag tar en bild på en 2m snövall till granngatan...  
  • mejja75

    Håll i er nu - vi har köpt hus!!! http://www.hemnet.se/beskrivning/1213161?r=3 Ser kanske inte så mycket ut för världen, men jag tror det kan bli riktigt bra! Vi ska ha nytt kök, öppna upp mellan kök och vardagsrum, nytt badrum på övervåningen och så dra in fjärrvärme (säljaren valde av nån anledning att inte dra in det när det drogs på gatan för ett par år sen = dunderhög driftskostnad just nu). Vi skriver på onsdag, längtar...

    Snarko: Förstår på pricken hur du känner det. Jag drar ett förbaskat tungt lass här hemma med en sambo som är borta större delen av veckan och så en underbar men för tillfället skitgnällig ettåring som hänger mig i hasorna konstant. Som tur är så är Thea oftast på strålande humör och så har jag mina föräldrar så hjälper mig otroligt mycket.
    Tycker du ska lobba för en städhjälp, det har vi tänkt att ha när jag börjar jobba igen.

    Nollan: Du är alltid så himla klok {#emotions_dlg.flower}

  • Gladabarnensmamma

    mejja - GRATTIS!! Vilket JATTEFINT hus!!! Det ser verkligen mysigt ut, jag gillar "split level" vad det nu kan bli pa svenska. Det ser ut att vara en hel del ytor till mat/sallskap - jag blir riktigt avundsjuk!! Men himmel vad mycket sno det ar ,det maste vara extremt mycket -?

  • Snarkofagen

    Men mejja! Grattis! Det där blir ju PERFEKT för er! Det ser jättehärligt ut! Ha ha, den där gula tapeten med "diamanter" som finns i sovrummet med grön soffa, hade vi i vår förra lägenhet. Efter ett år med den höll jag på att DÖ och vi var tvungna att måla över den  

    Nollan - sådär mycket snö har vi haft hela vintern men nu är allt på väg bort. Ska ta en bild från min balkong så ska du få se hur långt 'våren' kommit här. 

    Tack för era båda pepp och mejja, du har det faktiskt än värre. Skönt att ni har dina föräldrar så nära nu! 

    Igår var det fredag och Ella var ledig. Vi var på Lasse Åbergs museum, nån som varit där? De har byggt upp Trazan & Banarnes djungelkoja men Ella tyckte det var lite läskigt  

    Nu ska jag och Ella iväg till Friskis & Svettis på familjejympa. Vi har varit där en gång förut och det gick käpprätt åt skogen för hon ville VERKLIGEN inte jympa. Ska se hur det går idag. 

    Trevlig helg! 

Svar på tråden ~*~ 30+ som fick barn i oktober 06, del 13 ~*~