• Snarkofagen

    ~*~ 30+ som fick barn i oktober 06, del 13 ~*~

    Välkomna till tråd nummer 13! 



    Tiden går - här förbereder vi oss för att fira våra fyraåringar.

    Vi är ett gäng mammor som hängt ihop sedan barnen var nyfödda. Vi följs åt i barnens fantastiska utveckling och diskuterar syskon, gränsdragningar och föräldraskap.

    I tråden pratar vi om våra liv som mammor, kvinnor och fruar/sambos. Inget ämne är för högt, inget för lågt. Vissa av oss är tvåbarnsmammor medan andra fortfarande överväger saken. Någon sägs visst även fundera på en trea vilket vi andra applåderar.

    Första tråden:  www.familjeliv.se/Forum-11-265/m21186971.html
    Tvåan:  www.familjeliv.se/Forum-11-265/m24193317.html
    Trean: www.familjeliv.se/Forum-11-265/m27267076.html
    Fyran: www.familjeliv.se/Forum-11-265/m30075894-4.ht...
    Femman: www.familjeliv.se/Forum-11-265/m33051403.html
    Sexan: www.familjeliv.se/Forum-11-265/m35581000.html
    Sjuan: www.familjeliv.se/Forum-11-265/m38670698.html
    Åttan: www.familjeliv.se/Forum-11-265/m41844698.html
    Nian: www.familjeliv.se/Forum-11-265/m44252155.html
    åsså tolvan!: www.familjeliv.se/Forum-11-265/m51044479.html
    Medlemmar vid TS 28/9-10
    Daimis - Emmy 30 sep (Upplands Väsby)
    bussig - Felix 6 okt (Stockholm)
    Mejja75 - Thea 7 okt (Malmö)
    Annelitan - Josefine 18 okt (Söderhamn)
    Snarkofagen - Ella 18 okt (Gröndal)
    1 tu 3 - Amanda 19 okt (Bromma) och lillebror Gustav 27 maj -08
    "Nollan" - Félix 24 okt (Montreal) och lillebror Elliot 14 mars -08
    teasa - Louie 30 oktober (Karlskoga)

  • Svar på tråden ~*~ 30+ som fick barn i oktober 06, del 13 ~*~
  • mejja75

    snarko: Ja, tänk om vi kunde få till en träff med oss alla nån gång. Jisses vad trevligt det skulle vara

    Har varit på wagamama i Köpenhamn, tycker det var helt ok.

    Igår var Thea och jag på simhallen. Vi var där när äventyrsbadet öppnade vid 1 och det var vi och två andra tjejer där då. Snacka om lyx, ett tag var vi HELT ensamma

  • Gladabarnensmamma

    snarko - ärs, det där PMI grejen är nog kanske en USA grej, dom är ju tokiga i olika certifieringar och PMI har åkt räkmacka i trenden tror jag. Alla företag har ju ändå sin egen version av både definition och ledning av projekt... Kul att du jobbat med/inom trycksaker, mitt första jobb var faktiskt inom det grafiska där vi körde high-tech: vi infogade dator-text (wow) med foton (dubbel wow) på overhead film (trippel-wow) på optisk väg och sen kemisk framkallning. Snacka om stenålder, idag kan jag göra hela rasket på min PC & skrivare hemma för en spottstyver (inte 500:- per OH som det brukade kosta).

    wagamama har vi inte hos oss (det är engelskt va?) - lite nudlar & grönt gillar jag dock. Är det dyrt?

    Coolt med äventyrsbad Mejja, nu har du inspirerat mig att ta mig iväg till ngt liknande till helgen!

    Hoppas ni får varmt och skönt nästa vecka. Felix döptes på min födelsedag (14/4) för fyra år sen och vi var i Sverige. Vi fick KANONVÄDER just den dagen, runt 20'c och alla satt utomhus lättklädda och mumsade smörgåstårta, härligt!

  • Snarkofagen

    Men gud, ja! Vad man höll på med FILMER fram och tillbaka! Jobbade på reklambyrå och där fick vi korra på filmer med oh-pennor. Haha! Tur att utvecklingen går framåt. Var jobbade du någonstans? I Stockholm? 

    Ja, jag tror att wagamama är från London, ursprungligen. Det är inte alltför dyrt, min varmrätt kostade sådär 130 kronor och det får väl anses vara normalt idag.

    Just det, mejja. I Köpenhamn finns det ju också wagamama. Kul att du var nöjd, jag måste nog prova igen. Nån som vill komma till stan och prova med mig? Ligger precis  Centralstationen så det räcker med att ni stannar i stan ett par timmar  

    Det blåser här hemma, huuu… Vi behöver åka och titta till båten i helgen så att den inte har flugit iväg.  

  • Gladabarnensmamma

    * fnissar nostalgiskt *
    jag kommer ihåg hur jag höll på och maskade i mörkummet med såndär lithfilm (du vet, den där som luktade päronsoda i framkallningen), vacuumplatta till textsättningen och allt... jag jobbade på Studio FJK i Birkastan, dom plåtade hela Alfa katalogen, en del grejer för Bofors, Ericsson och IBM. Jag var fotografassistent och laddade film i Sinarkassetter (9*12 cm!) och gjorde "komet karriär" som R3 kopierings tekniker... låter skit coolt, i verkligheten innebär den hotta titeln att så i absolut mörker i ca. 4-5 timmar om dagen, hantera miljövidriga kemikalier och snuskiga gubbar resterande 4-5 timmar om dagen. Allt detta till den strålande lönen av några ynka tusenlappar!

  • Gladabarnensmamma

    nä, håll i er tjejer för här kommer ett riktigt gnälligt inlägg från en trött nolla.
    Ungarna somnar vid 22 och har börjat vakna innan 6. Varenda jäkla dag bävar jag för att hämta dom från dagmamman då vi halkat in i en hemskt krävande jargong där ungarna inte låter mig vara i en.enda.minut.
    Börjar dom inte slåss så hoppar dom sönder soffan, kastar saker, gnäller om något som är fel, tjatar om nån film som ska ses eller något annat dom ska göra (rita, måla, spela spel) - som dom sen ägnar cirka 2-3 minuter till innan tjat, bråk och gnäll drar igång igen. Jag tog tid igår, det går MAX 3 minuter, sen skriker dom antingen på mig eller bråkar med varandra - och självklart blir jag världens suraste och otrevligaste morsa och min jargon och mitt humör smittar av sig på dom och det hela eskalerar. Spydde galla på dagmamman imorse (ang. sömnen) och fick lite tips på hur jag ska hantera dom för att få lite mer balans. Jag vill ju vara med dom och att dom ska känna att det är lite speciellt och extra kul att göra något tillsammans, men just nu faller dom ihop som trasiga marionetter så fort jag släpper trådarna. Fatta - 2 timmars tjat EFTER SÄNGÅENDET varenda eviga kväll innan dom somnar, och sen drar det igång INNAN SEX igen. Jag dör. Hilfe!!

  • Snarkofagen

    Men nollan, vilket kaos det verkar vara just nu! Suck! Hur länge har det varit såhär? Och vad gav dagmamman för tips? 

    Jag tycker tjat och gnäll går i perioder, just nu har vi det hyfsat lugnt hos oss. Vi har *peppar, peppar* aldrig problem med läggningen. Visst, det kan gnällas om att hon vill höra fler böcker, vill ha ett annat gosedjur men somnar väldigt snällt. 

    Vi börjar så smått förbereda oss för Astons ettårsdag. Jisses, så FORT tiden gått! Han går fortfarande inte själv och har precis i dagarna gjort trevande försök till att dra sig upp till stående. Resultatet har varit att han fått stolar välta över sig så han är väldigt avvaktande nu

    Och fortfarande inget jobb i sikte. Få se om jag förlänger min ledighet ytterligare eller om jag snabbar på startandet av eget bolag och försöker köra igång frilansandet. Jag orkar inte med beslut, kan inte någon bara besluta ÅT mig?!

    Förresten, nollan. Vad hände med karriären som fotoassistent? Har du lagt de planerna på hyllan. Studio FJK, jag tyckte väl att jag kände igen namnet. De ligger väldigt nära min frisör

    Jag minns mitt första jobb efter skolan. Jag fortsatte inte till universitet utan började jobba direkt. Fick jobb som receptionist och lönen var svindlande 6 500 kr/månad.  

  • teasa

    Nollan: Känner igen det där med krävande och bråkande. Säger väl som Snarko det går i perioder.... Men så fort kidsen är lite uttråkade och rastlösa börjar de bråka med varandra, sparkas, slåss, tjafsa retas... you name it. Jag har börjat sätta dom på varsitt ställe för att de ska tagga ner. Men jag kan bli tokig på att jag ska aktivera.... jag låter medvetet bli ibland för jag tycker att de ska försöka lära sig att hitta på saker själva också.

    Men jag vill ju inte vara den där evigt tjatande och skällande morsan....

    Som tur är har jag inget strul vid läggdags (peppar peppar)  Molly verkar vara otroligt beroende av sömnen. I fredagskväll tyckte jag att okdå var uppe lite längre, MEN det straffade sig hela lördagförmiddag... hon var vidrig rent ut sagt. Till slut fick hon lägga sig och vila nästan en timma, inte för att hon sov, men om inte annat blev det ju lite lugnare för resten av familjen.

    Snarko: Kämpigt att inte hitta jobb, men jag önskar dig lycka till i vad det än blir....

  • mejja75

    Nollan: Låter som du har det kämpigt... Skickar en stor kram full med peppning.

    Vi har heller aldrig några problem med att lägga Thea. Hon säger oftatst till själv att hon är trött och vill gå och lägga sig, men när hon lagt sig kan hon ligga en bra stund och prata och sjunga för sig själv. Igår kväll låg hon och sjöng alla favvisarna från melodifestivalen innan hon somnade

    Snarko: Ja shit vad tiden går fort! Du, Ville går inte själv och han är snart 15 mån, tycker det är på tiden nu. Visst han går ju efter möbler och med sin lära-gå-vagn, men han är inte särskilt intresserad av att gå när man håller i honom. Men han står upp utan att hålla i sig långa stunder, så det är kanske bara en tidsfråga innan han börjar gå själv. Tror han skulle bli en nöjdare kille om han fattade det där med att gå.

  • 1 tu 3

    God kväll.

    En tanke som kom i min väg var... men jisses flickor, vi har lyckats hålla liv i tråden i typ 5 år. Det är ju helt otroligt egentligen.

    Amandas humör går som en berg-och-dalbana. Det är tyvärr mycket att hon säger att hon inte är fin och att alla tycker att hon är ful. Det känns på tok för tidigt att sånt kommer redan nu. Det skrämmer mig en del eftersom jag själv brottats med rätt dålig självkänsla och ätstörningar. Även min mamma, syster och mormor har haft såna besvär, så det ligger ju oneklgen nära till hands att tro att hon också kommer hamna där.

    Gustav börjar bli stora killen, fyller 3 om 1,5 månad!!! Han är också inne i en jobbig period försöker hitta sig själv den lille krabaten samtidigt är han hur gosig som helst.

    Vi letar radhus! I fredags hade vi fotografering av vår lgh och vi funderar helt galet på att sälja före vi köper! Vår plan är att lägga ut vår för försäljning i början av maj och under maj med ljus och lykta leta hus. Vi har en plan B att kunna flytta ut på landet under maj-aug/sept. Det går att pandla in till stan.

    Det är en jättechansning, men vi vågar inte börja buda innan vi vet vad vi får för vår lgh. Så vi får väl se om vi kör på detta. Så vem vet vi kanska står hemlösa till hösten .

    Nu ska jag gå och lägga mig!

Svar på tråden ~*~ 30+ som fick barn i oktober 06, del 13 ~*~