• Linn73

    Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH

    Jag och min man fick avbryta första vårt IVF-försök (långa metoden med Synarela och Gonal F, högsta dosen) eftersom det endast bildades en fullmogen follikel. Tester visade att mitt AMH-värde endast låg på ynka 0,4. Känner mig helt knäckt och har svårt att acceptera situationen. Konstigt nog har jag haft regelbunden mens varje månad och dessutom ägglossning (teststickorna visar det i alla fall).

    Ska träffa läkaren i morgon för att diskutera hur vi ska gå vidare och jag är livrädd att han inte vill ge oss en chans till med IVF.

    Skulle uppskatta om ni som lyckats bli gravida trots lågt AMH ville dela med er av era framgångshistorier! Är också intresserad av att höra hur det går för alla andra som är i samma situation som jag. Har ni övergett IVF för att gå över till äggdonation? Kämpar ni på med IVF? Har någon bildat tillräckligt med ägg för ET?

    Kramar till alla ni som kämpar därute!

     

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 13:19
    Ett nytt AMH-prov i juni 2011 visar att mitt värde har stigit från 0,41 till 0,84. Jag fattar ingenting! Men det enda som räknas i slutändan är ju hur pass bra jag svarar på hormonstimuleringen.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-22 19:54
    Jag skriver den här uppdateringen drygt två år och sex månader efter att jag startade den här tråden. Det kändes under en lång tid som att jag aldrig skulle få berätta min egen solskenshistoria. Men nu får jag äntligen göra det!! Den 17 april 2013 fick jag för första gången se ett starkt plus på stickan. Det tog åtta IVF, ett FET och slutligen en äggdonation innan vi lyckades. Är så innerligt tacksam att vi har fått den här möjligheten. Till alla er andra med lågt AMH - ge aldrig upp hoppet! Den här tråden är full av exempel på att det kan gå ändå - oavsett om det är med dina egna eller donerade ägg.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-12-15 16:37
    Så kom äntligen dagen som jag och min man har väntat på i fem år - vår efterlängtade son föds! Han kom flera veckor för tidigt men visade sig ändå vara en pigg och stark liten krabat.

    Mina tankar går också till er som fortfarande kämpar. Jag hoppas att ni på ett eller annat sätt också får uppleva samma glädje som jag fått göra. Styrkekram till er och ge aldrig upp hoppet!

  • Svar på tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH
  • Jegs

    Hej,


    Nu har jag hållit mig tyst några dgar, men jag följer era inlägg och framsteg med spänning!


    Måste be om lite översättning och förklaring igen...


    Procesen börjar med att man får ta sprutor med "något" för att få fram så många ägg som möjligt... Där efter blir det lite kontroller under tiden för att sedan bli ÄP = Äggplock. De som är bra körs ihop med sambons killar för att där efter bli fina embryon. Sedan ruvas det... Anemon skrev att Piffen och puffen bor hos sig... Får du ha dem hemma alltså? Och hur länge ska det ruvas?
    Och sedan kommer vi till TD = Testdag, är det då man försöker stoppa in ett embryo?
    Sedan har förkortnignen ET dygt upp någon stans, vad är det?

    Min tidigare förtvivlan har lagt sig lite, vi klamrar oss fast vid att vi ska få en chans att försöka klämma ut de sist ägg som kan finnas i mig.. Skiter det sig får vi fundera på nästa steg...

    Men så länge så följer jag gärna era framsteg!

    All lycka! // Jegs

  • linköping68
    Linn73 skrev 2010-11-16 19:20:59 följande:
    Jag blir så arg och ledsen på IVF-klinikerna när jag läser ditt inlägg. Verkar vara helt beroende på vilken läkare man träffar. Vi hade dock turen att träffa en läkare som inte litar fullt ut på AMH-värdet, medan det finns andra som nekar till IVF enbart baserat på värdet.

    Ser att du har en tuff resa bakom dig och jag imponeras av din styrka. Jag vill på något sätt tro att din och alla andras kamp lönar sig till slut.

    Kram
    Hej alla
    Med mitt AMH på 0,7 blev vi nekade IVF för de hävdade att det inte fanns någon chans i världen alls till graviditet. Sen blev jag naturligt gravid, men det slutade tyvärr i missfall strax innan jul.

    Och nu läser jag om er som har lägre och får göra IVF. Ja, det beror verkligen på vem man pratar med. På vilka kliniker går ni alla med låga värden?
  • pp08

    Jegs: ÄP= äggplock som du skrev.

    ET är embryo transfer (oftst 2-5 dagar efter ÄP). Då får du embryon tillbaka, under tiden "bor" de alltså i värmeskåpet på kliniken.

    TD är Testdagen som oftast är ca 16dagar efter ET (beror på klinik och hur många dagar embryot odlades).

  • pp08

    JEGS. TD/testdagen är alltså den dag du kan ta ett graviditetstest för att se om du är gravid eller ej.

  • pp08

    Lycka till Anemon! Hoppas att både Piff o Puff klarar sig så att Pingu kan användas senare för syskon

  • Linn73
    linköping68 skrev 2011-01-21 12:32:21 följande:
    Hej alla
    Med mitt AMH på 0,7 blev vi nekade IVF för de hävdade att det inte fanns någon chans i världen alls till graviditet. Sen blev jag naturligt gravid, men det slutade tyvärr i missfall strax innan jul.

    Och nu läser jag om er som har lägre och får göra IVF. Ja, det beror verkligen på vem man pratar med. På vilka kliniker går ni alla med låga värden?

    Mäkligt att du blev nekad med ett värde på 0,7 som är precis på gränsen för vad som anses vara lågt. Vilken klinik var det? Själv går jag på Huddinge och har ett AMH på 0,4. Min läkare lät mig göra ett försök eftersom han såg sju st antrala folliklar (dvs ostimulerade folliklar). Det antalet brukar enligt honom motsvara det antal man får vid en stimulering. Jag fick ca åtta folliklar, men endast tre som var mogna nog att plockas. Av dessa tre blev ett befruktat och som jag ruvar på just nu! 


    Du ska definitivt inte ge upp! Jag tycker att det är vansinne av en läkare att neka dig behandling. Du borde åtminstone få göra en provstimulering. Dessutom har du ju blivit gravid på naturlig väg vilket definitivt borde väga upp. Vad tråkigt med ditt missfall, hoppas du snart får njuta av livet som gravid igen. 


    Kram och lycka till!

  • Linn73

    Anemon: Stort grattis till dig – vilket resultat! Hoppas att Piffen och Puffen goar in sig ordenligt i magen och att ni har ett litet syskon som väntar i frysen. Ja, den här tiden är verkligen jobbig och tiden kryyyper fram. Har aldrig varit med om en vecka om gått så långsamt… 


    Jag tar också tre proggisar per dag, enligt instruktion från kliniken, och jag blir helt knasig av att försöka analysera ev symtom/biverkningar. 


    Är nu på RD7 och har ingen bra känsla i magen. Brukar vanligtvis känna av PMS/lätt mensvärk upp till en vecka innan och jag tycker mig känna samma sak nu. Kan inte riktigt sätta ord på det, men lätt illamående, rapig och obehag i magen och ländryggen. Brösten ömmar fortfarande. Hoppas så innerligt att det inte är mensen som är på gång, men ställer ändå in mig på det… 


    Jegs: Lycka till med allt! Gen inte upp än, kom ihåg att hoppet är det sista som överger en! 


    Hur går det för er andra ruvare? {#emotions_dlg.flower}

  • Jegs

    Tack för alla förklaringar!
    När man ruvar då har man allstå stoppat in embryot, och för Anemons del har de stoppat in två? Jag trodde bara att man stoppade in ett i Sverige...
    Alla er väntan börjar känns lång även för mig, kan knappt föreställa mig hur det är för er...
    Känner igen det där med att leta efter symptom, tror mig ha varit skendräktig inför varje mens sedan vi började försöka... Halsbränna, ömma bröst osv... Undrar hur det känns egentligen... Hoppas hoppas på att få veta snart! :) Som Linn73 sa "hoppet är det sista som överger en!"

  • Poussin

    Anemon: Jättegrattis till dig - vilket toppenresultat!!! Hoppas piffen och puffen klamrar sig fast och att ping kan användas senare till syskonförsök! :)

    Linköping68: Tråkigt med ditt MF, jag vet hur jobbigt det är. Underligt att du blev nekad med ett värde på 0,7, det anses ju t o m på gränsen till lågt! Ge inte upp, sök er till en annan klinik, det är klart ni ska få testa IVF. Jag har ett värde på 0,34 och blev accepterad på CvL i Uppsala. Blev även spontant gravid i somras, slutade tyvärr i MF, men det ingav ändå hopp om att det kommer att lyckas en dag. Hoppas du blir gravid snart igen, lycka till!!!

    Linn: Jag är säker på att det bara är proggisarna som bråkar med dig, men jag förstår att du oroar dig. Håller tummarna för dig gumman!

    Liten uppdatering efter dagens ÄP: Tyvärr inget bra resultat för mig, blev bara 1 ägg... Gråter Mer än 0, men blev ändå väldigt ledsen och besviken, hjälpte inte så mycket att sjuksystern var alldeles underbar och berättade att de haft flera tjejer som bara fått ut 1 ägg och att det lett till graviditet och bebis. Har varit rätt knäckt idag, försöker hålla lite hopp vid liv, är ju inte helt över än, men det är ganska svårt. Får se imorgon, de ringer och berättar vid lunch om det blivit befruktat eller ej. Nu har maken tänt en brasa och lagar lite middag, ska försöka skingra tankarna och ha det lite mysigt.

    Tack till er alla - ni vet inte vad det betyder att ha er att "prata" med!!! KRAMAR Hjärta

  • linköping68
    Linn73 och Poussin:
    Ja, lite märkligt är det, men troligen spelade åldern in också. Och för hög vikt. Det var hemortsläkare som kontaktade klinikerna och inte jag själv som pratade med dem. Ska absolut ringa runt själv och prata med dem. Fick känslan av att hemortsläkaren var väldigt negativ till mig och nytt försök med IVF, så kanske spelade det också in.  Har vid alla ultraljud jag gjort vid olika tillfällen haft 4 eller fler blåsor, så så dåligt är det inte. Har gjort 1 st IVF privat, men det tog sig inte. Gjorde försöket som syskonförsök till vår lilla tös som kom på naturlig väg för 2 år sedan.

    Poussin: Synd att det bara blev 1 ägg. MEN det kan gå vägen som sjuksystern sa. Vid min IVF fick de också bara ut 1 st ägg. Men det blev befruktat, men sen ville det inte stanna i mig. MEN det kan ju gå perfekt för dig! Ge inte upp. Det kan vara guldägget ni fått!!!!
Svar på tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH