• Linn73

    Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH

    Jag och min man fick avbryta första vårt IVF-försök (långa metoden med Synarela och Gonal F, högsta dosen) eftersom det endast bildades en fullmogen follikel. Tester visade att mitt AMH-värde endast låg på ynka 0,4. Känner mig helt knäckt och har svårt att acceptera situationen. Konstigt nog har jag haft regelbunden mens varje månad och dessutom ägglossning (teststickorna visar det i alla fall).

    Ska träffa läkaren i morgon för att diskutera hur vi ska gå vidare och jag är livrädd att han inte vill ge oss en chans till med IVF.

    Skulle uppskatta om ni som lyckats bli gravida trots lågt AMH ville dela med er av era framgångshistorier! Är också intresserad av att höra hur det går för alla andra som är i samma situation som jag. Har ni övergett IVF för att gå över till äggdonation? Kämpar ni på med IVF? Har någon bildat tillräckligt med ägg för ET?

    Kramar till alla ni som kämpar därute!

     

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 13:19
    Ett nytt AMH-prov i juni 2011 visar att mitt värde har stigit från 0,41 till 0,84. Jag fattar ingenting! Men det enda som räknas i slutändan är ju hur pass bra jag svarar på hormonstimuleringen.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-22 19:54
    Jag skriver den här uppdateringen drygt två år och sex månader efter att jag startade den här tråden. Det kändes under en lång tid som att jag aldrig skulle få berätta min egen solskenshistoria. Men nu får jag äntligen göra det!! Den 17 april 2013 fick jag för första gången se ett starkt plus på stickan. Det tog åtta IVF, ett FET och slutligen en äggdonation innan vi lyckades. Är så innerligt tacksam att vi har fått den här möjligheten. Till alla er andra med lågt AMH - ge aldrig upp hoppet! Den här tråden är full av exempel på att det kan gå ändå - oavsett om det är med dina egna eller donerade ägg.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-12-15 16:37
    Så kom äntligen dagen som jag och min man har väntat på i fem år - vår efterlängtade son föds! Han kom flera veckor för tidigt men visade sig ändå vara en pigg och stark liten krabat.

    Mina tankar går också till er som fortfarande kämpar. Jag hoppas att ni på ett eller annat sätt också får uppleva samma glädje som jag fått göra. Styrkekram till er och ge aldrig upp hoppet!

  • Svar på tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH
  • pp08
    Anemon skrev 2011-01-27 22:11:40 följande:
    Härligt! Håller tummarna på lördag för dig!

    Själv ruvar jag på för fullt......dag 8 snart över. Ramlade ju i helgen när jag fick för mig att åka skridskor och det oroade mig lite men det går ju inte at göra ogjort så bara vänta och se. Tycker det känns som de övriga gångerna när det gäller ömhet i bröst och antydningar till molvärk. Annars känns det som om det gör lite mer ont kring äggstockar osv än tidigare men det kanske beror på att vi nu kört 3 IVF på raken ( med start direkt efter första ordinarie blödning) och att det gör äggstockarna ömma?  
    Hoppas det går lika bra för er som för oss för 2 år sedan. Vi körde också 3eIVF korta metoden direkt efter blödningen från IVF2 (dvs 2 dagar efter TD IVF2).Blev gravid då   Hoppas att 1.5åringen ska bli storasyster nu till hösten.

    Om man gör behandlingarna direkt efter varandra kan det vara påfrestande för kroppen, inte konstigt att du är mera öm. Därför vill kliniken egentligen ha att man väntar till mens nr2 innan man sätter igång.
  • DobbieDoo
    Jegs skrev 2011-01-27 21:01:36 följande:
    Poussin, tack!

    Och  DoobieDoo, grattis! Håller tummarna för dig... 
    Tackar!
    Massa kramar till er alla och trevlig helg!
  • pp08

    4 ägg blev befruktade av de 6 som plockades, nu hoppas jag att de fortsätter att dela sig

  • Linn73

    pp08: Grattis - vilket fint resultat! Ser ju lovande ut inför ET. Då får du hänga med Anemon till ruvar-klubben!

    Anemon: Åh var jag håller tummarna för dig! Hoppas Piffen och Puffen är riktiga kämpar. Visst går du på Huddinge? Jag skulle också vilja komma igång med nästa försök så snart det bara går. Det var inget problem för din del att få starta direkt efter ordinarie blödning?

    Jegs: Förstår att du är ivrig att komma igång och att tiden kryyper fram. Tiden kommer att gå snabbare än du tror ska du se!

    DobbieDoo: Grattis till ruvarstatus!

    Poussin din kämpe, hoppas vi båda ruvar på varsitt toppembryo snart igen! Vill komma igång med nästa behandling NU. Ringde Huddinge igår och meddelade vad som hänt. De vill ändå att jag tar ett test på söndag, vilket känns onödigt eftersom jag her mer mens än någonsin... Tänkte ringa dem nästa vecka igen för att skynda på återbesöket :)

    Ni som har gjort flera ET - har resultatet skilt sig åt mycket mellan gångerna? Jag har gjort två hormonbehandlingar (första försöket fick avbrytas innan ÄP) och resultatet har sett mer eller mindre likadant ut i antal ägg, dvs dåligt m max tre ägg. Båda gångerna med maxdos. Har en förhoppning om att det ska gå bättre inför tredje försöket, men är det troligt?

     Kram och skön fredagskväll alla!

  • Poussin
    pp08 skrev 2011-01-28 08:26:10 följande:
    Vill gärna ha 2 toppenembryo tillbaka

    Jag körde korta metoden med 300IE menopur.  8 sprutdagar med Menopur varav 4 även med Orgalutran.
    VUL på sprutdag 6 och sprutdag 8. Pregnylspruta dag 9. ÄP 11 dagar efter sprutstart. Hoppas det finns flera mogna ägg än förra gången; fanns möjlighet att ha ÄP på onsdag eller torsdag men jag undrade själv om torsdag skulle vara bättre så vi skulle ha flera mogna ägg. Läkaren avvaktade blodprovet och det blev ju ÄP på torsdag.
    Lycka till på ET idag och hoppas att du får tillbaka 2 st som du önskar! 4 av 6 befruktade är ju ett jättebra resultat!

    Intressant att du kör korta metoden, jag ska till CvL på måndag och ska höra vad de föreslår. Vill gärna testa något nytt, vägrar i alla fall köra långa med menopur som denna gång, känns som dömt att misslyckas i förväg.

    Kram!
  • Poussin
    Linn73 skrev 2011-01-28 18:22:40 följande:
    Poussin din kämpe, hoppas vi båda ruvar på varsitt toppembryo snart igen! Vill komma igång med nästa behandling NU. Ringde Huddinge igår och meddelade vad som hänt. De vill ändå att jag tar ett test på söndag, vilket känns onödigt eftersom jag her mer mens än någonsin... Tänkte ringa dem nästa vecka igen för att skynda på återbesöket :)

    Ni som har gjort flera ET - har resultatet skilt sig åt mycket mellan gångerna? Jag har gjort två hormonbehandlingar (första försöket fick avbrytas innan ÄP) och resultatet har sett mer eller mindre likadant ut i antal ägg, dvs dåligt m max tre ägg. Båda gångerna med maxdos. Har en förhoppning om att det ska gå bättre inför tredje försöket, men är det troligt?

     Kram och skön fredagskväll alla!
    Åh, jag vet precis hur du känner, vill bara komma igång direkt, ska bli skönt att komma dit på måndag och prata med dem. Får se vad de har att föreslå och ska sätta mig i helgen och skriva ner mina funderingar, känner att jag fått så mycket ny info från alla här på FL att jag har mer på fötterna än sist jag var där.
    Ja, de vill alltid att man gör ett test på TD i vilket fall, jag vet att det känns onödigt. Jag tycker du gör helt rätt i att ringa dem nästa vecka, vilken kämpe du är vännen! :)

    Gällande olika resultat mellan försöken, så hoppas jag för min del att de vill testa något nytt nästa försök, t ex korta metoden. Men vi får se vad han säger på måndag. Jag minns inte, har du haft samma behandling båda försöken?

    Åh vet du vad, jag vakande vid 05 imorse och ville inte somna om, hade världens mysigaste dröm och att jag om maken satt i soffan med vår lille son och myste - han var SÅ fin... Glad

    Nästa försök kommer det att funka för oss båda, 3e gången gillt OCH harens år - det kan inte annat än gå vägen!!! Skrattande {#emotions_dlg.flower}

    Varma kramar
  • pp08

    nu är jag dubbelruvare

    ett 4 celigt och ett 5-celligt

    De andra 2 hade stannat i 2 resp 3 cellstadium och gick inte att använda.

  • pp08

    Linn73: jag har gjort 5 IVF (och totalt 6 återföringar)

    Antal plockade ägg har varit mellan 5 och 8 oberoende av metod och preparat och dos. Korta metoden menopur 300/375 har dock gett bäst kvalitet på äggen, mest befruktade samt finast delade inkl 1x graviditet.

    Har läst någonstans att varje kvinna har en viss bestämmt antal ägg som kan mognas även med stimulering med hög dos. För höga doser kan ge mera biverkningar utan direkt fler antal ägg. Samtidigt sa ju läkaren att det kan ge olika resultat för olika månader. Oftast speler tur in, man kan inte se på utsidan av äggblåsorna om de är mogna eller innehåller ägg.

  • Anemon
    Linn73 skrev 2011-01-28 18:22:40 följande:
    Anemon: Åh var jag håller tummarna för dig! Hoppas Piffen och Puffen är riktiga kämpar. Visst går du på Huddinge? Jag skulle också vilja komma igång med nästa försök så snart det bara går. Det var inget problem för din del att få starta direkt efter ordinarie blödning?
    Jo, vi går på Huddinge men har varvat behandling under hösten med St Göran. Vi gjorde försökte på Huddinge i sept/okt och sedan tog det ett tag att få besked om vi fick göra ett 2:a försök via landstinget eller ej. När vi fick besked om det så var det försent att planera in oss för behandling i nästkommande cykel och vi blev grovplanerade i december. Man vet ju aldrig riktigt om man blöder efter normal cykel efter IVF, det har varierat lite för mig, och när 1:a blödninen efter IVFn kom och jag räknade efter så såg jag att jag inte skulle hinna med behandling via Huddinge i december och då ringde jag St Göran där vi gjort vår utredning och första IVF och där kunde vi sätta igång direkt. Så vi gjorde en misslyckad behandling där och sedan efter 1:a normala blödningen igen på Huddinge i januari. Just mitt låga AMH värde och att alla säger att man inte skall vänta gjorde att jag var lite stressad och inte vill tappa tid.
    Jag tror tyvärr inte att du skall räkna med att du kan få starta direkt efter 1:a blödningen då det ofta ligger planerade behandlingar fullt redan då. Sedan är mitt råd även att ligga på och be om att behandlande läkare ringer upp dig för att få besked. Jag fick ringa flera gånger för att få besked då vårt fall skulle tas upp i någon form av läkarforum. De sa att de erbjuder läkarbesök efter misslyckad behandling men vår tid måste ha försvunnit...jag ringde två gånger men vi fick aldrig någon tid. Fast det kanske var för att vi fick ok och ett långt samtal med vår läkare?.
    Och Linn, du undrade om resulatet varierar mellan behandlingar? För hoss har det varierat mellan 5-8 plockade ägg och mellan 1 och 3 ägg som varit av bra kvalitet. Behandlingen i december gav 5 plockade ägg varav endast 2 var mogna och ett gick att använda, nu sist fick vi 6 plockade varav 5 mogna och 3 att använda.
  • Anemon
    pp08 Stort grattis till dubbelruvning! Håller alla tummarna.

    Själv vet jag inte riktigt hur det går. Har fått ökad spänning i brösten (och det hade börjat avta ganska bra kring dag 7-8) de senaste 2 dagarna och det molvärker i magen hela tiden. Känns ungefär som riktigt rejäl mensvärk, fast verkligen hela tiden. Hade deppardagen med gråtattacken att det var kört igår, men idag har jag varit och köpt gravtest och funderar på att tjuvtesta i morgon.....då är det 12 dagar sedan insättning...Usch ruvningen är verkligen jobbig när det börjar närma sig testveckan. Tidigare försök har jag börjat blöda antinge samma dag som äggplocket eller dag för ET.
Svar på tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH