• Linn73

    Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH

    Jag och min man fick avbryta första vårt IVF-försök (långa metoden med Synarela och Gonal F, högsta dosen) eftersom det endast bildades en fullmogen follikel. Tester visade att mitt AMH-värde endast låg på ynka 0,4. Känner mig helt knäckt och har svårt att acceptera situationen. Konstigt nog har jag haft regelbunden mens varje månad och dessutom ägglossning (teststickorna visar det i alla fall).

    Ska träffa läkaren i morgon för att diskutera hur vi ska gå vidare och jag är livrädd att han inte vill ge oss en chans till med IVF.

    Skulle uppskatta om ni som lyckats bli gravida trots lågt AMH ville dela med er av era framgångshistorier! Är också intresserad av att höra hur det går för alla andra som är i samma situation som jag. Har ni övergett IVF för att gå över till äggdonation? Kämpar ni på med IVF? Har någon bildat tillräckligt med ägg för ET?

    Kramar till alla ni som kämpar därute!

     

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 13:19
    Ett nytt AMH-prov i juni 2011 visar att mitt värde har stigit från 0,41 till 0,84. Jag fattar ingenting! Men det enda som räknas i slutändan är ju hur pass bra jag svarar på hormonstimuleringen.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-22 19:54
    Jag skriver den här uppdateringen drygt två år och sex månader efter att jag startade den här tråden. Det kändes under en lång tid som att jag aldrig skulle få berätta min egen solskenshistoria. Men nu får jag äntligen göra det!! Den 17 april 2013 fick jag för första gången se ett starkt plus på stickan. Det tog åtta IVF, ett FET och slutligen en äggdonation innan vi lyckades. Är så innerligt tacksam att vi har fått den här möjligheten. Till alla er andra med lågt AMH - ge aldrig upp hoppet! Den här tråden är full av exempel på att det kan gå ändå - oavsett om det är med dina egna eller donerade ägg.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-12-15 16:37
    Så kom äntligen dagen som jag och min man har väntat på i fem år - vår efterlängtade son föds! Han kom flera veckor för tidigt men visade sig ändå vara en pigg och stark liten krabat.

    Mina tankar går också till er som fortfarande kämpar. Jag hoppas att ni på ett eller annat sätt också får uppleva samma glädje som jag fått göra. Styrkekram till er och ge aldrig upp hoppet!

  • Svar på tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH
  • Jegs

    Måste fråga en sak igen... Om AMH-värdena... Vet någon hur "stegringen"/"kurvan" ser ut?
    Eller vad säger egentligen siffrorna? Själv har jag ju det riktigt usla värdet på 0,06... Innebär det att typ att jag har 0,06% av äggen kvar eller av äggcellerna... Eller hur förhåller sig det värdet till den som ligger på ca 0,4?  
    // Jegs 

  • Fossa
    Jegs skrev 2011-02-01 23:28:28 följande:
    Måste fråga en sak igen... Om AMH-värdena... Vet någon hur "stegringen"/"kurvan" ser ut?
    Eller vad säger egentligen siffrorna? Själv har jag ju det riktigt usla värdet på 0,06... Innebär det att typ att jag har 0,06% av äggen kvar eller av äggcellerna... Eller hur förhåller sig det värdet till den som ligger på ca 0,4?  
    // Jegs 
    Det som mäts är koncentrationen av AMH i ditt blod. Hormonet produceras i de celler som omger äggen och därför indikerar värdet hur mycket ägg du har i dina äggstockar. Ett högt värde påvisar stor reserv och ett lågt värde en liten.

    Värdet säger dock inget om äggens kvalité. Du kan ha en stor reserv med "skräpägg" och få höga AMH-värden och du kan få låga AMH-värden även om många av de ägg som finns är av bra kvalité. Det finns mig veterligen inga studier som visar en korrelation mellan låga AMH-värden och låg embryokvalité, tvärtom finns det studier som visar att så inte är fallet!

    I IVF-sammanhang är värdet intressant eftersom det kan peka ut vilka kvinnor som kommer att svara med få ägg och därmed statistiskt sett behöva många stimuleringar för att få fram "guldägget". Det kan också vara användbart för att följa kvinnor som har ökad risk för prematur menopaus men då behövs fler mätvärden över tid. Låga AMH-värden är inte liktydigt med prematur menopaus.

    Förlåt att jag blev långrandig Jag kom egentligen in för att säga grattis till Anemon!!!
  • Grisensmamma

    Hej igen!


    Här sprider jag lite mer positiv smitta! Igår var jag och tittade på den lilla bebisen som var 1.54 cm lång och hade ett pickande hjärta. Är nu i 8+0 (vecka 9!) och håller tummarna för att de följande veckorna ska gå bra!


     

  • NinaCamilla
    Jegs skrev 2011-02-01 23:28:28 följande:
    Måste fråga en sak igen... Om AMH-värdena... Vet någon hur "stegringen"/"kurvan" ser ut?
    Eller vad säger egentligen siffrorna? Själv har jag ju det riktigt usla värdet på 0,06... Innebär det att typ att jag har 0,06% av äggen kvar eller av äggcellerna... Eller hur förhåller sig det värdet till den som ligger på ca 0,4?  
    // Jegs 
    Jag är ny på tråden. Jag har AMH-värde 0,1 (39 år)och provade IVF i St:Görans. Vi blev nekad IVF 2 där samt i Finland. Jegs, har du provat IVF och vad har varit resultatet? Läkaren förklarade till mig att även om jag får 3 äggblåsor, sannolikheten är liten att det finns en guldägg. Jag behandlades Menopur 450 (1-5. dag 350, ökades till 450). Läkaren hävdade att det är ingen idé att prova andra mediciner eftersom resultatet är detsamma. Har ni hört något annat? Svårt att tänka mig att alla mediciner fungerar samma sätt. Kanske min kropp reagerar på något annat än Menopur - vet ej. Vi har ställt oss ÄD kö men om vi vill, lovade finska kliniken skriva recept för IVF. Kan antalet äggblåsor variera från månad till månad? Jag går på akupunktur om det skulle hjälpa till.
    Det känns lite dumt att ge upp efter en IVF om det finns liten chans men vet ej. Har någon annan varit i samma sits?
    Kram till alla er som kämpar.
  • Jegs
    NinaCamilla skrev 2011-02-04 11:24:00 följande:
    Jag är ny på tråden. Jag har AMH-värde 0,1 (39 år)och provade IVF i St:Görans. Vi blev nekad IVF 2 där samt i Finland. Jegs, har du provat IVF och vad har varit resultatet? Läkaren förklarade till mig att även om jag får 3 äggblåsor, sannolikheten är liten att det finns en guldägg. Jag behandlades Menopur 450 (1-5. dag 350, ökades till 450). Läkaren hävdade att det är ingen idé att prova andra mediciner eftersom resultatet är detsamma. Har ni hört något annat? Svårt att tänka mig att alla mediciner fungerar samma sätt. Kanske min kropp reagerar på något annat än Menopur - vet ej. Vi har ställt oss ÄD kö men om vi vill, lovade finska kliniken skriva recept för IVF. Kan antalet äggblåsor variera från månad till månad? Jag går på akupunktur om det skulle hjälpa till.
    Det känns lite dumt att ge upp efter en IVF om det finns liten chans men vet ej. Har någon annan varit i samma sits?
    Kram till alla er som kämpar.
    Hej NinaCamilla,

    Vi har inte hunnit prova IVF, väntar på svar från Huddingen om vi får chansen eller ej...
    Provade akupunktur ett tag men fick mest ont i huvudet och insåg att jag hade mycket med min vanliga kost och motion som jag kunde bättra på innan jag la så mycke pengar på det där... men akupunktur är säkert bra... // Jegs
  • caroline29

    Hej tjejer,

    Jag har följt er tråd ett bra tag nu, men inte orkat skriva själv.

    Jag är 30 år och har också ett AMH på 0.06.
    Vi har gjort tre ivf:er nu, av dessa har de två senaste blivit avbrutna.

    Första ivf:en, kort metod med menopur 450, blev det bara ett ägg, men lyckligtvis delade de sig och vi fick tillbaka det. Blev tyvärr minus. 

    Andra ivf:en, lång metod, menopur 450. Fick avbrytas, jag fick en tarminfektion. Tre blåsor hade börjat växa, men orkade inte hela vägen.

    Nu senast fick jag pröva kort metod med FOSTIMON 450, hade 4-5 äggblåsor vid VUL, planerades in för plock. Började dock blöda några dagar senare. Förmodligen blev det för sen start med Orgalutranet.

    Nu inväntas nästa mens, för ett nytt försök med FOSTIMON. Läkaren tycker det är rimligt att försöka igen.
    Min slutsats är att man kan reagera olika på olika läkemedel.

    Vi gör några försök till, sen blir det ÄD.

    Hälsningar Caroline

  • Poussin
    NinaCamilla skrev 2011-02-04 11:24:00 följande:
    Jag är ny på tråden. Jag har AMH-värde 0,1 (39 år)och provade IVF i St:Görans. Vi blev nekad IVF 2 där samt i Finland. Jegs, har du provat IVF och vad har varit resultatet? Läkaren förklarade till mig att även om jag får 3 äggblåsor, sannolikheten är liten att det finns en guldägg. Jag behandlades Menopur 450 (1-5. dag 350, ökades till 450). Läkaren hävdade att det är ingen idé att prova andra mediciner eftersom resultatet är detsamma. Har ni hört något annat? Svårt att tänka mig att alla mediciner fungerar samma sätt. Kanske min kropp reagerar på något annat än Menopur - vet ej. Vi har ställt oss ÄD kö men om vi vill, lovade finska kliniken skriva recept för IVF. Kan antalet äggblåsor variera från månad till månad? Jag går på akupunktur om det skulle hjälpa till.
    Det känns lite dumt att ge upp efter en IVF om det finns liten chans men vet ej. Har någon annan varit i samma sits?
    Kram till alla er som kämpar.
    Hej och välkommen till tråden! Glad Tycker inte ni ska ge upp hoppet med IVF, testa någon eller några gånger och sen kan ni ju gå över till ÄD om det inte funkat. Det är i alla fall vårt upplägg, plan A = IVF (max 3 ggr till), plan B = ÄD. :) Jag tycker det låter som dumheter att det inte är någon idé att testa andra mediciner; i våras fick jag ut 3 fina ägg som befruktades (tyvärr bara 1 som gick hela vägen till ET, men det embryot var tydligen så fint det kan bli enligt CvL's skala), och nu blev det bara 1 ägg som inte ens befruktades. I våras hade jag Puregon och denna gång Menopur... Har bett att få Puregon vid nästa försök i mars.
    Jag går också på akupunktur, hade hoppats att det skulle hjälpa till denna gång, men jag kommer definitivt att fortsätta gå trots att IVF:en gick åt skogen, blir så lugn och avslappnad av det!
    Kram på dig!
  • Poussin

    Caroline29 - Välkommen till tråden du också, roligt att du kände för att göra ett inlägg! Glad Jag spenderade flera veckor med att bara följa vissa trådar innan jag gav mig på att skriva ett inlägg - och nu är jag fast! ;) Försöker att gå in lite mer sällan för att kunna fokusera på annat i livet, men är så nyfiken på hur det går för alla att det går sådär... :)
    Jag tycker det låter hoppfullt för er, du ska se att det går vägen denna gång!!! Vilken klinik går du hos?
    Vi har bestämt att göra de 3 försök vi har kvar på det 3-pack vi fick köpa (den senaste gången räknades inte då vi inte ens kom till ET), sen går vi över till ÄD.
    Lycka till, skriv gärna igen och kram på dig!

    Anemon & Grisensmamma - Tar tacksamt emot "gravidbaciller" - berätta gärna hur det går för er, det är uppmuntrande att läsa om er som lyckats! Solig

    Ha en skön lördag allesammans!
    KRAMAR! 

Svar på tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH