• Linn73

    Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH

    Jag och min man fick avbryta första vårt IVF-försök (långa metoden med Synarela och Gonal F, högsta dosen) eftersom det endast bildades en fullmogen follikel. Tester visade att mitt AMH-värde endast låg på ynka 0,4. Känner mig helt knäckt och har svårt att acceptera situationen. Konstigt nog har jag haft regelbunden mens varje månad och dessutom ägglossning (teststickorna visar det i alla fall).

    Ska träffa läkaren i morgon för att diskutera hur vi ska gå vidare och jag är livrädd att han inte vill ge oss en chans till med IVF.

    Skulle uppskatta om ni som lyckats bli gravida trots lågt AMH ville dela med er av era framgångshistorier! Är också intresserad av att höra hur det går för alla andra som är i samma situation som jag. Har ni övergett IVF för att gå över till äggdonation? Kämpar ni på med IVF? Har någon bildat tillräckligt med ägg för ET?

    Kramar till alla ni som kämpar därute!

     

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 13:19
    Ett nytt AMH-prov i juni 2011 visar att mitt värde har stigit från 0,41 till 0,84. Jag fattar ingenting! Men det enda som räknas i slutändan är ju hur pass bra jag svarar på hormonstimuleringen.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-22 19:54
    Jag skriver den här uppdateringen drygt två år och sex månader efter att jag startade den här tråden. Det kändes under en lång tid som att jag aldrig skulle få berätta min egen solskenshistoria. Men nu får jag äntligen göra det!! Den 17 april 2013 fick jag för första gången se ett starkt plus på stickan. Det tog åtta IVF, ett FET och slutligen en äggdonation innan vi lyckades. Är så innerligt tacksam att vi har fått den här möjligheten. Till alla er andra med lågt AMH - ge aldrig upp hoppet! Den här tråden är full av exempel på att det kan gå ändå - oavsett om det är med dina egna eller donerade ägg.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-12-15 16:37
    Så kom äntligen dagen som jag och min man har väntat på i fem år - vår efterlängtade son föds! Han kom flera veckor för tidigt men visade sig ändå vara en pigg och stark liten krabat.

    Mina tankar går också till er som fortfarande kämpar. Jag hoppas att ni på ett eller annat sätt också får uppleva samma glädje som jag fått göra. Styrkekram till er och ge aldrig upp hoppet!

  • Svar på tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH
  • Azalea04

    Hejsan!

    Linn73: Ja, det låter som en rimlig analys av AMH och FSH. Mitt AMH är 0,78 och mitt FSH är 14. Vid mitt första IVF-försök fick de ju bara ut två ägg vid äggplock (tre äggblåsor) och de befruktades onormalt.

    Hur ser det ut för er andra med FSH-värdet? Ligger ni också högt? Kan mitt relativt höga FSH-värde vara det som gjorde att jag svarade med så få ägg...?

    Mina två ägg befruktades antagligen av fler än en spermie. Vid nästa IVF ska de därför göra mikroinjektion. Vad jag har förstått är det något man använder sig av framförallt när det är fel på spermierna eller om äggskalen t.ex. är för hårda. Eller har jag missuppfattat? Känns som om det var något fel på mina ägg om de släppte in fler än en spermie och hur ska då mikroinjektion kunna hjälpa? Men det är klart, kan ju ha tur nästa gång också och få bra ägg.

    Ska lägga in mig i listan nästa gång jag är inne men nu är det dags att gå och sova Glad

    God natt till er alla!

  • Castor1

    Hej alla,
    Hoppas att ni mår bra och känner er starka! Och Tack för varmt välkomnande.

    Grattis också pp08, underbart att läsa om ditt plus!

    Jag mår bra men känner mig nervös inför IVF start och rädd för att det kommer att tära både mentalt och fysiskt på kroppen. Ett av mina "mentala försvar" för att kompensera för lågt amh är att vara i mycket god fysisk form. Är rädd för att det ska gå i stöpet när jag börjar med behandligen, vilket skulle kännas ännu mer deppigt. Är rädd för att tappa kontrollen... Men, jag hoppas på att kunna fortsätta att hålla mig positiv och se framåt. Dessutom kan det ju även vara bra att släppa lote på kontrollen har jag hört... Någon mer som har en taktik för att klara av att hantera amh värdet och barnlösheten?

    Vi hörs, lycka till och sköt om er!

    Tänkte skriva in mig på listan, bra initiativ Linn73!

    LISTAN PÅ ALLA VI SOM SKA LYCKAS 2011 SoligVäntar på nytt försök:


    Linn73, AMH 0,41: Har gjort två tidigare försök, varav det första fick avbrytas innan ÄP. Ny läkartid i slutet av feb. Poussin, AMH 0,35: Har gjort två tidigare försök; nr 2 blev bara 1 ägg och inget ET, IVF nr 3 påbörjas i mars. Jegs, AMH 0,06: Väntar på första försök... Ankaja AMH 0,52 väntar på första försök (mars) Castor (36 år i april), AMH 0,1 väntar på första försöket, sätter igång i slutet av mars... Planerat ET/FET:

    Ruvar:

    Gravida: 
    Anemon (38 år) , AMH 0,46: Gravid på 4e ICSI, BF början av okt pp08, AMH 0,3 (?): Gravid på 3e IVF +  gravid på 3e syskonförsök (5e IVF totalt), BF 19 okt
    Övrigt: 

    Linköping68, AMH 0,69. 1 st IVF utan plus. Hemmaförsök just nu.  
  • NinaCamilla
    Castor1 skrev 2011-02-17 13:15:11 följande:
    Hej alla,
    Hoppas att ni mår bra och känner er starka! Och Tack för varmt välkomnande.

    Grattis också pp08, underbart att läsa om ditt plus!

    Jag mår bra men känner mig nervös inför IVF start och rädd för att det kommer att tära både mentalt och fysiskt på kroppen. Ett av mina "mentala försvar" för att kompensera för lågt amh är att vara i mycket god fysisk form. Är rädd för att det ska gå i stöpet när jag börjar med behandligen, vilket skulle kännas ännu mer deppigt. Är rädd för att tappa kontrollen... Men, jag hoppas på att kunna fortsätta att hålla mig positiv och se framåt. Dessutom kan det ju även vara bra att släppa lote på kontrollen har jag hört... Någon mer som har en taktik för att klara av att hantera amh värdet och barnlösheten?

    Vi hörs, lycka till och sköt om er!
    Hej Castor,
    Vi har samma amh-värdet och vill gärna veta hur din behandling går till. Jag är fortfarande skeptisk på min egen klinik och second opinion är alltid bäst . Jag har samma amh-värde som du. Lycka till!
  • Castor1
    NinaCamilla skrev 2011-02-17 14:03:54 följande:
    Hej Castor,
    Vi har samma amh-värdet och vill gärna veta hur din behandling går till. Jag är fortfarande skeptisk på min egen klinik och second opinion är alltid bäst . Jag har samma amh-värde som du. Lycka till!
    Hej NinaCamilla!
     
    Jag väntar fortfarande på att börja men följande behandling är den som är planerad:
    - Långa metoden med nässpray(supercur tror jag) 3 ggr/dag och sedan menopur sprutor tillsammans med halva dosen nässpray, högsta dosen, 450. Jag ska börja med nässprayen 19 dagar efter den mens jag kommer att få i mars, och efter 2 veckor ska jag börja med sprutorna. Äggplock planerat till någon gång de två senare veckorna i april, beroende på när jag får mens (tror omkring 3 mars). Så nässprays-start ca 22 mars och sedan får jag hoppas att det funkar...
    Jag har mellan 4-6 antrala folliklar så jag producerar fortfarande ägg, vilket de ser som positivt. Dessutom så väger de in att jag är relativt ung, jag fyller 36 år i april och fick ett missfall i okt/nov 2010 som de också väger in i min bedömning. De poängterade dock att de ser detta mer som en testomgång för att se hur jag svarar på behandling... Så jag får hålla huvudet kallt och hoppas att jag svarar bra men inte får för kraftiga biverkningar. 
    Jag går på Huddinge sjukhus, landstingsfinansierad. Vart går du?

    Lycka till själv, vi följs åt här hoppas jag! 
  • Castor1

    Hej igen NinaCamilla,
    läste precis att du är nekad att fortsätta i Sverige. Vad tråkigt! Skulle du inte kunna prova en annan metod, har läst att det kan variera? Hoppas annars att det går bra för dig utomlands, de verkar också ha god kunskap! Vi kommer också att gå över till ÄD om vi inte lyckas inom tre försök.
    Håller tummarna stenhårt för dig!!! 
     

  • Linn73
    Azalea04: Jag tror absolut att ditt FSH-värde är orsaken till att du svarade med få ägg. Mitt värde ligger på 7,7 vilket känns helt ok, men då är ju AMH-värdet betydligt sämre. Du ska se att gulägget kommer snart!

    Castor: Positivt med dina antrala follikar! När jag var på Huddinge sist såg läkaren runt 7 st på mig och det gjorde mig lite mer hoppfull. Nu gäller det bara att orka kämpa på tills att det blir ett plus på stickan! Är svårt med taktik under IVF-behandling känner jag. Känslorna går ju helt sin egen väg och det går inte att kontrollera. Men jag tror att det är helt rätt av dig att satsa på att vara i god fysisk form. Trots att det såklart är deppigt när man inser att det har misslyckats ännu en gång, så är jag själv förvånad över hur snabbt jag ställer om mig och fokuserar på nästa försök.

    Men är det inte fantastiskt att två personer här i tråden har blivit gravid sedan årsskiftet! Det om något inger hopp känner jag! Och i mars smäller det - då är vi en hel drös med kämpar som kommer med stormsteg.

    Kram till er alla!
  • pp08

    Välkommen alla nya i tråden, hoppas det går bra för er.

    Är dock själv rädd för att det går åt skogen. Nu känns det som flytningarna blir mera som blod. Är i v.5+1 idag, upp till igår har dock grav testet varit starkare för varje dag.

    Avvaktar hur det går idag, eftersom jag varit så förskyld är alla slemhinnor påverkade och efter att man har klivit upp på morgonen kan det rinna lite extra.

    Även om det är för tidigt att se något foster eller hjärtaktivitet borde de kunna se om det finns en blödning i livmodern. Åker kanske till gynakuten idag.


    Flicka 2009 & BF okt 2011
  • Fossa

    Usch vad jobbigt pp08. Hoppas att det inte är någon fara. Min senaste graviditet blödde jag i stort sätt dagligen fram till vecka 13 men det gick bra ändå. Håller tummarna för dig!

    Angående protokoll kan det vara idé att testa crash IVF. Jag fick själv tvillingarna efter crash IVF. Det är korta metoden med en äl-spruta dag 21 och sprutor från dag 1-2 i följande cykel. Jag hade 6 antrala folliklar när vi utreddes btw.

  • callimero

    Usch så oroligt pp08, tycker absolut du ska åka in och kolla så du slipper oroa dig. Förhoppningsvis är allt som det ska!

    Vi har efter många ICSI på Sophiahemmet nu blivit utkastade pga ålder. Har AMH 0,797 och FSH 6,8. Har de senaste försöken fått ut 6, 5 och 6 ägg - 2 tillbaka varje ET. Det är osäkert om vi inte får fler pga manlig faktor och själv microinjektionsprocessen. Kliniken är inte speciellt informativa i ämnet tyvärr. Vi vet inte riktigt hur gå vidare.

  • callimero

    Hej fossa! Jag har frågat om crash i bla Falun men det verkar inte speciellt "populärt" längre. Märkligt att de flesta kliniker bara kör på samma metod om och om igen. Vi hade möte på vår klinik igår för att försöka få råd om hur gå vidare, ÄD tex. Jag frågade då läkaren om DHEA som sägs kunna förbättra äggen på äldre eller svårstimulerade men se det skulle jag inte gjort för dr höll på att trilla av stolen och knep sedan ihop munnen till ett streck.

Svar på tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH